|
|
Nederlandse defensiepolitiek Nederland vervult een belangrijke rol in de vredesmissie UNMEE (United Nations Mission to Ethiopia and Eritrea). Elfhonderd Nederlandse militairen, gelegerd in de centrale zone bij Zalambessa, bewaken de grens tussen Ethiopië en Eritrea. De beide rivalen tekenden op 12 december 200 een vredesverdrag in Algiers, waamee een einde kwam aan een twee jaar durende grensoorlog. Aan het diepe onderlinge wantrouwen is evenwel nog geen einde gekomen. De redenen voor de Nederlandse deelname aan deze vredesmissie zijn tweeledig. Enerzijds heeft Nederland als lid van de VN verplichtingen om te helpen de vrede in de wereld te bevorderen. Anderzijds leeft in brede kring in Nederland de hoop dat deze nieuwe VN-missie de nasmaak van omstreden vredesmissie in 1995 in Srebrenica in 1995 enigszins kan uitwissen. De ministers van Aartsen en de Grave informeerden de Tweede Kamer in een brief over risico's van Nederlandse deelname aan de vredesmissie.
Terugblik Srebrenica Toen op 11 juli 1995 de stad Srebrenica viel, begonnen Servische troepen vrijwel onmiddellijk met etnische zuiveringen. Onder de ogen van Dutchbat, het Nederlands bataljon ter plaatse, werden honderden Moslimmannen vermoord. Na de terugkeer van de Nederlandse militairen rees de vraag: "Is echt al het mogelijke gedaan om de val van Srebrenica te voorkomen en de bevolking te beschermen?" Zie ook: Dossier Srebrenica
Commissie Bakker - Door rivaliteit tussen de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie zijn er verschillende motieven te noemen voor de deelnemen aan een vredesmissie; - De informatievoorziening vanaf het front naar het Ministerie van Defensie faalde tijdens de missie; - De Informatievoorziening van het kabinet naar Tweede Kamer faalde eveneens.
- Het kabinet moet in haar brieven aan de Tweede Kamer zo volledig mogelijk zijn over de motieven en criteria om deel te nemen aan vredesoperaties; - Tussen ministers en ambtenaren van Buitenlandse Zaken, Defensie en Algemene Zaken moeten betere afspraken worden gemaakt over informatievoorziening; - Tussen Buitenlandse Zaken en Defensie moeten afspraken op papier worden gezet over welk ministerie en welke afdeling verantwoordelijk is voor de besluitvorming, en ook voor de informatievoorziening aan de Tweede Kamer en contacten met internationale organisaties; - In brieven aan de Tweede Kamer staan wat de uitkomsten zijn van de analyse van Defensie over de mogelijke veiligheidsrisico's; - Er behoren krijgsmachtbreed eenduidige procedures te bestaan ten aanzien van debriefings en de verwerking van 'lessons learned'.
Deelname UNMEE Toch kwam de informatievoorziening, volgens het CDA, opnieuw in een te laat stadium op gang. De Tweede Kamer werd pas geïnformeerd in de eventuele Nederlandse deelname aan de vredesmissie, nadat de VN-Veiligheidsraad de doelstellingen en criteria voor de missie al had vastgelegd. Dit was voor het CDA een belangrijke reden om niet in te stemmen met de plannen van de kabinet.
Standpunten CDA
Exit scenario
Gevaren missie
Bevriezing hulp Zie ook:
Veel onzeker bij vredesmissie (10 november 2000)
|
NRC Webpagina's 10 november 2000
|
Bovenkant pagina |
|