U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

 HOLLAND FESTIVAL

 RECENSIES

 SUPERMARKT OF AVANTGARDE?

 AUS DEUTSCHLAND

 MARIA AUSTRIA

 MATS EK

 WARRE BORGMANS

 "AH HUMBUG!"

  • Agamemnon in beeldende muziek
    Elke vergoten druppel eist nieuw bloed: deze wet der wrake beheerst Wim Lamans Agamemnon die al voor het Holland Festival 1993 was gepland. Het eerste bedrijf van de opera naar Aischylos' trilogie Oresteia werd gisteravond voor het eerst uitgevoerd. Ed Spanjaard dirigeerde met grote inzet de concertante versie die smeekt om beelden: je ziet als het ware Klytaimnestra met een bijl in haar hand en met bloed op het voorhoofd zegevierend bij de lijken staan.
    (28 juni 1997)

  • Mats Ek brengt zwartgallig maar imponerend ballet
    Geheel tegen zijn gewoonte in laat de Zweedse choregraaf Mats Ek zich van zijn zwartgalligste kant zien in het programma waarmee het Cullberg Ballet zijn optreden in het Holland Festival afrondt. Zowel Eks dramatische dansversie van Carmen, als het abstracte, surrealistische ballet She was black lopen niet over van optimisme, al is er veel schitterend danswerk in te bewonderen.
    (26 juni 1997)

  • Nieuwe choreografie Van Manen glanzend en verfijnd
    Drie dagen na het hartverwarmende en danskunstig hoogstaande verjaarsfeest dat het Nederlands Dans Theater in Den Haag voor zijn huis-choreograaf Hans van Manen organiseerde, kon het dansscheppend genie zaterdagavond bij Het Nationale Ballet in het Muziektheater in Amsterdam opnieuw een ovationeel applaus in ontvangst nemen. Voor het eerst sinds tien jaar maakte Van Manen een ballet voor het gezelschap en Three Pieces for Het (in buitenlandse danskringen wordt Het Nationale Ballet vaak 'Het' genoemd) is een verfijnd gezet juweel, waarin edelsteen Sofiane Sylve glanzend tot haar recht komt.
    (16 juni 1997)

  • Kagel richt zich nu op de melancholie
    Nah und Fern - 'dichtbij en veraf' - luidt de titel van een bandcompositie van Mauricio Kagel. Het is een 'Radiostück für Glocken und Trompeten mit Hintergrund' op basis van onder meer een achttal Melodieën en Carillons, zondagavond afgespeeld in het Artis-Planetarium. Het riep op vaderdag een angstherinnering op: bij een bezoek aan de Utrechtse Domkerk - waar Kagel het materiaal voor zijn 'klankfotografie' vergaarde - zag ik een vader hoog op de trans met zijn fototoestel in de weer. ,,Houd je stevig vast'' riep hij naar zijn zoon, die hij op de rand had geplaatst: een bloedstollende demonstratie van 'dichtbij en veraf'.
    (16 juni 1997)

  • Alles is dood en pathetiek in 'opera van opera's'
    Het Koninklijk Theater Carré ligt vol vleugels. Niet alleen op het podium, maar ook in de zaal liggen ze opgestapeld, tot over het bovenste balkon. Het is alsof de Hamburgse firma Steinway is gefailleerd en de enorme overtollige voorraad hier is gedumpt. De majestueuze concertvleugels en piano's, dé instrumenten van de 19de eeuw, liggen hier nutteloos vernederd en afgedankt op een stortplaats. De glorie van het 'Made in Germany' is verbleekt in dit desolate decor van regisseur Herbert Wernicke voor Mauricio Kagels 'liederenopera' Aus Deutschland.
    (13 juni 1997)

  • Het gaat om het moment
    De Franse cineaste en roman- en toneelschrijfster Marguerite Duras (1914-1996) had tegelijkertijd een te hoge en een te lage dunk van de liefde. Die ambivalentie ten aanzien van de romantiek en van menselijke verhoudingen in het algemeen is een belangrijk thema in haar werk en uit zich bij uitstek in de vluchtige ontmoeting. Geen relatie is zo extreem als die in een kortstondige passie, zoals in La maladie de la mort uit 1982: enerzijds verliest men zich tot stervens toe in de ander, anderzijds kennen de gelieven elkaar niet en willen ze elkaar ook niet kennen. Het gaat om het moment en, later, een naamloze herinnering.
    (7 juni 1997)

  • The Homecoming subtiel en toch ruig
    Hoe wilt u uw Homecoming hebben? Als licht-absurdistische klucht of bikkelharde psychothriller? Als dolle komedie of strenge zedenschets? Rauw, halfrauw of zacht? Het Royal National Theatre uit Londen koos voor de halfrauwe variant: hier wordt subtiel gepinterd en toch ruig, vertrouwd en toch vervreemdend.
    (6 juni 1997)

  • Tangoshow met een goedkope ziel
    De wisselstroom van gevoelens tussen man en vrouw ging echter volkomen verloren in de door Brave in elkaar geknutselde choreografieën voor tien dansers van Het Nationale Ballet. Hierin presenteert hij zich als een middelmatige en ouderwetse musicalchoreograaf.
    (4 juni 1997)

  • Zonnig begin van Vermeulen-oeuvre
    Vermeulens zonnigste muziek, getekend door veelal stijgende melodieën in echo's van het gregoriaans, Mahler, Debussy en zelfs Satie - gehoord de ongerepte pré-tonale blanke kleur - bezit nog niets van de rusteloze chromatiek die de latere symfonieën tekenen. Er is wel meteen spanning, maar de inzet is gul uitnodigend als van een grand seigneur, meer plechtig dan op welke wijze ook verontrustend.
    (4 juni 1997)

  • Verrassende fantasiewereld van choreograaf Mats Ek
    Ek creëert een fantasiewereld waarin de vreemdste dingen normaal worden en normale zaken zich tot wonderen transformeren, een wereld waarin onbeholpen tederheid, wreedheid, onbevangenheid en wijsheid een vanzelfsprekende plaats innemen en een onontkoombare rol vervullen. De timing in afwisseling van rust en onrust is subtiel en zorgt voor een constante en prikkelende spanning en de manier waarop Ek met dansbeweging omgaat levert het ene verrassende moment na het andere op.
    (3 juni 1997)

  • 'Ballet wil vliegen, tango is juist aards'
    Als een jongensdroom die uitkomt, zo klinkt het verhaal van de Nederlandse tangodanser Wouter Brave (43), wiens produktie El Arte del Tango vanavond in theater Carré tijdens het Holland Festival in première gaat.
    (3 juni 1997)

  • Champagne zorgt voor vrolijke sfeer in Carré
    Controverse hoort bij de opening van festivals, of het nu om de filmfestivals in Rotterdam of Cannes gaat of om het Holland Festival. Over de vraag of beproefde kwaliteit, spektakel of dwars experiment het spits moet afbijten valt eindeloos te redekavelen. Het antwoord doet er nauwelijks toe: minstens zozeer als de tevredenheid of ontgoocheling hoort de discussie bij de folklore.
    (2 juni 1997)

  • Jenufa: schrijnende, hartverscheurende opera
    Jenufa van Leos Janácek, waarmee de Nederlandse Opera onder leiding van Edo de Waart deze maand een bijdrage levert aan het Holland Festival, is wel het hartverscheurendste werk van het operarepertoire. Geen ander verhaal snijdt mij zó door de ziel als dat van Jenufa.
    (2 juni 1997)

NRC Webpagina's
1 juli 1997

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)