HOLLAND FESTIVAL
RECENSIES
SUPERMARKT OF AVANTGARDE?
AUS DEUTSCHLAND
MARIA AUSTRIA
MATS EK
WARRE BORGMANS
"AH HUMBUG!"
|
HOLLAND FESTIVAL 1997
Verrassende fantasiewereld van choreograaf Mats Ek
Door INE RIETSTAP
Holland Festival. Gezelschappen: Nederlands
Dans Theater 1 en het Cullberg Ballet met Ubiloz Vanilla. Choreografie:
Stijn Celis; muziek: collage, decor: Annika Nierninen. Shadowed,
choreografie, decor en kostuums: Jens Östberg, muziek:
J.S.Bach/A.Pärt. A Sort Of. Choreografie: Mats Ek, muziek:
H.Gorecki. Gezien: 1/6, Lucent Danstheater, Den Haag. Aldaar: 5 en 6/6;
3, 8 en 9/6 Muziektheater, Amsterdam
De Zweedse dans/theatermaker Mats Ek is dit jaar niet
alleen de centrale
choreograaf in het Holland Festival, hem werd ook gevraagd de bijdrage
van het Nederlands Dans Theater aan het festival samen te stellen. Dat
resulteerde in drie wereldpremières, waarvan er twee door het NDT
worden gedanst en een door het Cullberg Ballet, het gezelschap waaraan
Ek lange tijd als danser, choreograaf en artistiek leider verbonden was.
Van de drie wereldpremières is A Sort Of gemaakt door Mats Ek
voor zestien NDT-dansers, voor de andere creaties nodigde Ek twee jonge,
bij het Cullberg Ballet werkende, choreografen uit: de uit België
afkomstige Stijn Celis en de Zweed Jens Ostberg.
Celis maakte zijn Ubiloz Vanilla voor acht Cullberg-dansers, Ostberg
schiep Shadowed voor acht NDT-ers eveneens in de samenstelling vier
vrouwen en vier mannen.
Het werk van de beide jonge choreografen toont duidelijk invloeden van
meester Ek. Ze laten een robuuste, naar het groteske neigende
bewegingstaal zien, er wordt intensief gebruik gemaakt van rekwisieten
en decorstukken en het gaat niet om dans om de dans.
Stijn Celis maakte een collage van Jeroen Bosch-achtige taferelen waarin
wonderlijke figuren optreden zoals een man met een torenhoge kuif op een
kaal hoofd, een man in een kort kinderjurkje met een in zwachtels
verborgen gezicht, een onverstaanbare teksten uitschreeuwende nerveuze
nicht op glinsterende hooggehakte schoenen en met een koket zwaaiend
kort plooirokje, en een giechelende vrouw met een speelgoedhond. Er is
een doorzichtig huisje waarin een, in een vuurrode tutu geklede, dame
bivakkeert en uit de hemel daalt een langharige, goud bekroonde heks
neer. Ondanks die bizarre gegevens en de goede uitvoering is het
allemaal niet boeiend of verrassend, het concept is onhelder, de
uitwerking onbevredigend en in de beweging zitten maar enkele
interessante onderdelen.
Ook Jens Ostberg laat zijn werk te veel bepalen door uiterlijkheden:
knalrode pruiken, van veel glitter voorziene revue-achtige pakjes,
glanzende zilverkleurige overalls, een draaiende, licht rondstrooiende
bal, drie zwaar uitziende blokken, die met hun bloedrode onderkanten
dreigend boven de hoofden van de uitvoerenden hangen en een vertekenende
spiegelachterwand.
Ostbergs bewegingen zijn eveneens robuust, maar neigen in de ruime en
lange lijnen toch iets meer naar de klassieke stijl. Het uitgangspunt,
het klassieke verhalende ballet met zijn specifieke karakters, komt
nauwelijks uit de verf en de uitwerking overtuigt niet.
Als het licht opgaat voor Mats Eks A Sort Of is die overtuigingskracht
daarentegen vanaf de eerste seconde voelbaar. Toch is het volstrekt niet
voor de hand liggend wat er zich allemaal op het toneel afspeelt. Ek
creëert een fantasiewereld waarin de vreemdste dingen normaal
worden en normale zaken zich tot wonderen transformeren, een wereld
waarin onbeholpen tederheid, wreedheid, onbevangenheid en wijsheid een
vanzelfsprekende plaats innemen en een onontkoombare rol vervullen. De
timing in afwisseling van rust en onrust is subtiel en zorgt voor een
constante en prikkelende spanning en de manier waarop Ek met
dansbeweging omgaat levert het ene verrassende moment na het andere op.
A Sort Of is eigenlijk heel verwarrend, maar tegelijkertijd is er een
overheersend gevoel van 'zo moet het en niet anders'. Het is een werk
dat meerdere malen gezien moet worden om de volle rijkdom ervan te
ontdekken. Onnodig te zeggen dat het uitstekend werd uitgevoerd met Elke
Schepers en Paul Lightfoot als een ontroerend, strijd- en kwetsbaar
centraal paar.
NRC Handelsblad, 3 juni 1997
|
NRC Webpagina's
3 juni 1997
|