HOLLAND FESTIVAL
RECENSIES
SUPERMARKT OF AVANTGARDE?
AUS DEUTSCHLAND
MARIA AUSTRIA
MATS EK
WARRE BORGMANS
"AH HUMBUG!"
|
HOLLAND FESTIVAL 1997
Tangoshow met een goedkope ziel
Door CAROLINE WILLEMS
Holland Festival. Voorstelling: El Arte del
Tango/The Art of Tango door Tango Palace. Choreografie: Wouter Brave;
dansers: Claudia Codega, Esteban Moreno, Babette Anhalt, W.Brave, leden
van Het Nationale Ballet; orkest: Sexteto Canyengue met gastmusicus
Roberto D. Alvarez; zang: Nanette Currie, Juan Carlos Tajes; kostuums:
Iris Elstrodt; licht: Gé Wegman. Gezien: 3/6 Carré
Amsterdam. Aldaar: 4/6.
Tango is in. Eind jaren zeventig sloeg de tangokoorts toe
in Nederland
en nog steeds is zijn greep niet verslapt. In de afgelopen twintig jaar
zijn hier al heel wat concerten gegeven door Zuid-Amerikaanse orkesten
zoals Tango Argentinia onder leiding van Mariano Mores en het Trio Luis
Borda. Uit Argentinië afkomstige docenten hebben les gegeven op
dansvakopleidingen en er zijn ontelbare tangodansscholen ontstaan waar
menige dansliefhebber zich met passie uit kan leven.
Ook de Nederlandse danser en choreograaf Wouter Brave is bezeten van de
tango. Hij kreeg de gelegenheid in het kader van het Holland Festival de
productie El Arte del Tango/The Art of Tango te realiseren.
Brave noemt El Arte del Tango terecht een show. Door de protserige
oranjekleurige kostuums, de miserabele belichting en de afgrijselijke
geluidsweergave krijgt de voorstelling iets goedkoops. De voorstelling
is opgebouwd uit componenten van muziek, zang, poëzie en dans die
ieder voor zich de ziel van de tango moeten weergeven. De hoofdmoot is
het muzikale gedeelte, dat verzorgd wordt door het weinig subtiel
spelende zevenkoppige Sexteto Canyengue onder leiding van Carel
Kraayenhof en Leo Vervelde, waarbij als gast de bandoneonist Roberto D.
Alvarez optreedt in composities van onder anderen Piazolla en
Cobián.
Wat de saxofoon is voor de jazz en de gitaar voor de blues is de
bandonéon voor de tango. Voor de van oorsprong Duitse kleine
knoppenaccordeon werd een speciaal 142-tonig systeem ontworpen, bestemd
voor de tango. Hierdoor kan een melancholische, melodische lijn worden
gespeeld naast pittige, opgewekte tonen, terwijl de agressie in de
melodie wordt beklemtoond door het instrument in een ritmisch patroon op
de knie te drukken. De speler mishandelt als het ware het instrument
waardoor het specifiek jankende geluid ontstaat. De gezongen tango
wordt ook wel 'een opera in drie minuten' genoemd. Het is de ultieme
vorm van het levenslied met thema's als liefde, ontrouw, geluk en
verdriet, maar gaat ook over triviale onderwerpen als je hondje of een
foto van je grootmoeder. De zangeres Nanette Currie en Juan Carlos
Tajes, een zanger met een doorleefde stem, brengen met veel pathos zowel
de liederen, bijvoorbeeld Piazolla's Ballade para mi Muerte, als de
poëziefragementen van Pessoa en Borges. Soms worden de teksten
geprojecteerd op het decor, evenals straatbeelden van Buenos Aires.
In de havenwijken van die stad en in de achterbuurten van Montevideo
onstond de gedanste tango, een rauwe versie en een echte stadsvolksdans
waarin de man domineert. Enigszins bijgeschaafd werd hij geschikt voor
de internationale dansvloer, waar hij rond 1910 net zo'n schok
veroorzaakte als de Weense wals in de vorige eeuw. Tango vraagt om
vakmanschap en verfijning anders gaat het sensuele karakter verloren en
wordt het een erotisch robbertje vechten. Kenmerkend zijn de snelle
tempowisselingen, het scherpe spel van benen en voeten en de specifieke
omarming van de partners. De kleine draaicirkel gaf aan het danspaar
Claudia Codega en Esteban Moreno, en in mindere mate aan het koppel
Brave/Anhalt, voldoende ruimte om een heel spectrum van verleidingskunst
te tonen.
Die wisselstroom van gevoelens tussen man en vrouw ging echter volkomen
verloren in de door Brave in elkaar geknutselde choreografieën voor
tien dansers van Het Nationale Ballet. Hierin presenteert hij zich als
een middelmatige en ouderwetse musicalchoreograaf. Van die onbeduidende
stukjes was alleen het duet A Evaristo Carriego, gedanst door Denise
Kromopawiro en Altin Kaftira, spannend, maar dit onderdeel is dan ook
oorspronkelijk voor de HNB-workshop in 1995 gemaakt. In El Arte del
Tango/The Art of Tango wilde Wouter Brave de 'tango bevrijden van de
omhelzing'. Ik heb echter tijdens de voorstelling zitten denken:
'Bevrijd de tango liever van Brave'.
NRC Handelsblad, 4 juni 1997
|
NRC Webpagina's
4 juni 1997
|