HOLLAND FESTIVAL
RECENSIES
SUPERMARKT OF AVANTGARDE?
AUS DEUTSCHLAND
MARIA AUSTRIA
MATS EK
WARRE BORGMANS
"AH HUMBUG!"
|
HOLLAND FESTIVAL 1997
Mats Ek brengt zwartgallig maar imponerend ballet
Door CAROLINE WILLEMS
Holland Festival. Gezelschap: Cullberg
Ballet. Productie: Carmen. Choreografie: Mats Ek; muziek:
Bizet/Shchedrin (Carmen Suite); decor en kostuums: Marie-Louise Ekman;
licht: András Balogh. Tevens: She was black van Mats Ek op muziek
van Henryk Górecki. Gezien: 25/6 Koninklijk Theater Carré,
Amsterdam. Aldaar: 26/6.
Geheel tegen zijn gewoonte in laat de Zweedse choregraaf Mats Ek zich
van zijn zwartgalligste kant zien in het programma waarmee het Cullberg
Ballet zijn optreden in het Holland Festival afrondt. Zowel Eks
dramatische dansversie van Carmen, als het abstracte, surrealistische
ballet She was black lopen niet over van optimisme, al is er veel
schitterend danswerk in te bewonderen.
Carmen (1992) is hier alleen op TV vertoond. Bij Ek is niet Carmen de
hoofdfiguur zoals in de gelijknamige opera van George Bizet, maar de
korporaal José. Het verhaal begint met José, gedanst door
Rafi Sadi, die wachtend op zijn executie zijn leven aan zich voorbij
ziet trekken. Met daarin als hoofdrolspelers zijn moeder (Pompea
Santoro), een vrouw die haar zoon niet kan loslaten, zijn meerdere
(Bernard Cauchard), een wat verwijfde officier die zich alleen binnen de
begrenzing van de militaire discipline kan handhaven en de zigeunerin
Carmen (Eks vrouw Ana Laguna) die hem noodlottig zal worden. Door haar
verandert hij in een meervoudige moordenaar, die ten slotte uit jaloezie
ook zijn idool met messteken om het leven brengt. Ek blijft hiermee
dicht bij de roman van Prosper Mérimée uit 1847.
Het drama speelt zich af in een decor van waaiers, een ontwerp van
Marie-Louise Ekman. Zij gebruikte geen verfijnde materialen als
struisveren en kant, maar grijs geverfd, robuust hout dat verwijst naar
de fabrieksmuren, de kazerne en de grauwe behuizing van de zigeuners.
Tegen die mistige tinten flonkeren de kleurige jurken van de
fabrieksmeisjes, terwijl de rode jurk van Carmen dof is gehouden alsof
de glans door het vele gebruik is verdwenen. Want de zigeunerin
verslindt mannen als een roofdier een geit. Zij gedraagt zich niet als
een stuk vuil dat in de goot thuis hoort, zoals de soldaten over haar
denken, maar als een eigengereid mens dat haar instinct volgt. Zij zoekt
zelf al snuffelend over de grond een prooi en is die eenmaal gevonden
dan daagt zij hem uit, een brandende sigaar in de mond. Zij is een fel
opvlammend vuur waarin menigeen verbrandt, zoals de geobsedeerde
José, de ijdele stierenvechter Escamillo (een schitterende rol
van Yvan Auzely), een soldaat en een zigeuner, de enige die echt om haar
geeft.
Over Eks bewegingstaal is in de afgelopen weken al veelvuldig
geschreven. Het is een combinatie van moderne en klassieke dans vermengd
met expressionisme en absurditeit. In Carmen laat hij echter het
gebruiktvan koddige bewegingen achterwege. Lange lijnen en hoge sprongen
voor de mannen en wervelende variaties voor de vrouwen hebben deze keer
zijn voorkeur. Soms lijkt het idioom ontleend aan het werk van
Jíri Kylián. Zo verwijzen de poses van de soldaten naar
Kyliáns Soldatenmis.
Vooral het groepswerk vind ik deze keer imponerend, de compositie ervan
en de vaart waarmee het wordt uitgevoerd. Meer nog dan de fraai
geconstrueerde soli en duetten tussen de diverse partners. Indrukwekkend
zijn ook de beelden die de choreograaf te voorschijn tovert zoals
sigarenrook die als gotische bogen in de lucht zweeft en een
sterrenregen van kleurige linten. Mats Ek is in staat om te woekeren met
de middelen en zijn talent.
Na de pauze is de reprise opgenomen van She was black (1995) dat in
datzelfde jaar nog door het Cullberg Ballet in Het Muziektheater in
Amsterdam werd vertoond. Het blijft een gloedvol en waardevol werk,
waarin ook deze keer weer voortreffelijk werd gedanst. Alleen leek het
alsof er iets veranderd was aan de belichting. Die klopt niet meer,
alles leek valer dan voorheen.
Nu het Holland Festival zich specifiek zal richten op de toneelkunst is
het afwachten in hoeverre de dans nog zal zijn vertegenwoordigd in de
volgende jaren. Het zou jammer zijn als de koers van 'één
centrale choreograaf' zou worden verlaten. Er zijn nog genoeg cracks
over voor de toekomst.
NRC Handelsblad, 26 juni 1997
|
NRC Webpagina's
16 juni 1997
|