HOLLAND FESTIVAL
RECENSIES
SUPERMARKT OF AVANTGARDE?
AUS DEUTSCHLAND
MARIA AUSTRIA
MATS EK
WARRE BORGMANS
"AH HUMBUG!"
|
HOLLAND FESTIVAL 1997
Nieuwe choreografie Van Manen glanzend en verfijnd
Door INE RIETSTAP
Holland Festival. Het Nationale Ballet.
Nieuw werk: Three Pieces for Het, choreografie: Hans van Manen, muziek:
Ferruccio Busoni, Erkki-Sven Tüür, Arvo Pärt, decor en
costuums: Keso Dekker, licht: Jan Hofstra. Reprises: Etudes, Harald
Lander/Carl Czerny, Voor, tijdens en na het feest, Toer van
Schayk/Gilius van Bergeyk m.m.v. Het Nederlands Balletorkest o.l.v.
Graham Bond. Gezien: 14 juni Muziektheater, Amsterdam. Daar nog: 16, 18,
19 en 21 juni.
Drie dagen na het hartverwarmende en danskunstig hoogstaande
verjaarsfeest dat het Nederlands Dans Theater in Den Haag voor zijn
huis-choreograaf Hans van Manen organiseerde, kon het dansscheppend
genie zaterdagavond bij Het Nationale Ballet in het Muziektheater in
Amsterdam opnieuw een ovationeel applaus in ontvangst nemen. Voor het
eerst sinds tien jaar maakte Van Manen een ballet voor het gezelschap en
Three Pieces for Het (in buitenlandse danskringen wordt Het Nationale
Ballet vaak 'Het' genoemd) is een verfijnd gezet juweel, waarin
edelsteen Sofiane Sylve glanzend tot haar recht komt.
Voor het eerste 'piece' koos Van Manen muziek die hij eerder voor het
duet Two gebruikte, Berceuse Elégiaque van Busoni. Nu is het een
groepswerk voor zes vrouwen en twee mannen geworden waarin kortstondige
duetten overgaan in unisono uitgevoerde onderdelen die weer doorbroken
worden door separate acties van de mannen en de vrouwen. De sfeer is er
een van melancholie, vermengd met uitbarstingen van uitdagend gedrag en
een driftig zoeken naar mogelijke onderlinge relaties. Tegen het eind
doorkruist een vrouw (Sofiane Sylve) de groep, zonder die te verstoren,
een eenzame weg gaande. In het tweede deel verdwijnt de groep en wordt
Sylve geconfronteerd met een andere eenling (Gäel Lambiotte). Er
ontstaat een gejaagd, perfect bij de muziek van Erkki-Sven
Tüür aansluitend duet met snelle bewegingen binnen nerveus
over het toneel schietende patronen. Het koppel test, verkent en
provoceert elkaar totdat een abrupt vastgehouden pose het ontroerende
derde deel inluidt, op muziek van Arvo Pärt. De berustende,
hangende armen van de vrouw zijn een aanduiding dat in hun relatie een
andere emotionele laag wordt aangeboord. Het daarop volgende adagio is
opnieuw een aangrijpende variant binnen Van Manen's wonderschone
duetten-oeuvre. Het lijkt allemaal al gezien en gedaan maar dit duet
verrast door de net weer andere aanpak, door onverwachte
bewegingsoplossingen, door een subtiel accent binnen een bewegingsfrase,
waardoor je het gevoel hebt in een flits de essentie van een relatie
tussen twee mensen waar te kunnen nemen. Van Manen heeft zijn dansers
duidelijk geïnspireerd tot een muzikaal- en technisch genuanceerde
manier van dansen. Sofiane Sylve is prachtig - sterk, kwetsbaar en
opwindend, met geen spoor van technische of emotionele geforceerdheid.
Gäel Lambiotte bleek een uitstekend tegenspel leverende partner.
Three Pieces for Het kreeg een mooi en doorzichtig toneelbeeld van Keso
Dekker, die zoals gewoonlijk ook de zich perfect naar de beweging
schikkkende kostuums ontwierp: uitdagende, zwart-glimmende macho-pakken
voor de twee jongens en een op een andere manier uitdagend, want geheel
doorschijnend tricot voor Lambiotte en voor de meisjes doorzichtige,
gekleurde jurkjes waaronder zilveren pakjes glinsteren.
Het programma opende met een welkome reprise van Harald Lander's knap
opgebouwde hommage aan de klassieke danstechniek Etudes, sinds 1961 op
het repertoire maar lange tijd niet meer uitgevoerd. Een ballet dat kan
bruisen, mits het met gemak, vitaliteit, plezier en brille wordt gedanst
en daar kwam het gezelschap in deze eerste voorstelling niet aan toe.
Het bleef vooral vechten met de materie, een gevecht dat op het
nippertje gewonnen werd maar je regelmatig met het zweet in de handen
deed zitten. Larissa Lezhnina doet in de centrale ballerina rol al die
razend moeilijke dingen keurig zoals het hoort, mooi, gaaf en met een
geroutineerde liefelijke glimlach, maar haar dansen blijft volstrekt
bloedeloos. Van de twee mannelijke solisten is Alexander Gouliaev
voornamelijk bezig ons ervan te overtuigen dat hij een virtuoos danser
is terwijl dat niet het geval is, en blijft Jahn Magnus Johansen
gelukkig een oprecht dansplezier uitstralen, ook al slokken de
danstechnische opgaven het leeuwendeel van zijn energie op. Wat het
orkest in dit werk liet horen stemde ook verre van vrolijk, maar wie
weet wordt het de volgende voorstellngen beter. Etudes is zo'n ballet
dat veel uitgevoerd moet worden, willen de dansers zich er vrij in
kunnen voelen. Dan wordt het pas opwindend en komt het vakmanschap van
Lander tot zijn recht.
De tweede reprise in het programma is Toer van Schayk's Voor, tijdens,
en na het feest, 25 jaar geleden gemaakt in het kader van het Holland
Festival. Een dramatisch werk, met een eigen signatuur en een
suggestieve verbeeldingskracht die niet helemaal de spanningsboog van
veertig minuten weet vast te houden. De uitvoering is overtuigend,
vooral waar het oude getrouwen betreft als Valerie Valentine, Jeanette
Vondersaar, Clint Farha en Bruno Barat. Zij bevestigen weer eens dat
gerijpt talent van grote, te vaak onderschatte, waarde voor een
balletgezelschap is. Hoe spijtig dus dat we twee van zulke talenten,
Jeanette Vondersaar en Rachel Beaujean het volgend seizoen zullen moeten
missen zoals het ook bijzonder jammer is dat Marieke Simons en Leon
Pronk Het Nationale Ballet gaan verlaten. Juist twee dansers van een
jonge generatie, die zoals in deze voorstelling weer bewezen werd, veel
meer te bieden hebben dan jeugd, een fraaie fysiek en technisch kunnen.
NRC Handelsblad, 16 juni 1997
|
NRC Webpagina's
16 juni 1997
|