HOLLAND FESTIVAL
RECENSIES
SUPERMARKT OF AVANTGARDE?
AUS DEUTSCHLAND
MARIA AUSTRIA
MATS EK
WARRE BORGMANS
"AH HUMBUG!"
|
HOLLAND FESTIVAL 1997
Agamemnon in beeldende muziek
Door ERNST VERMEULEN
Concert: Agamemnon van Wim Laman door Radio
Symfonie Orkest, Groot Omroepkoor o.l.v. Ed Spanjaard. Gehoord: 27/6
Concertgebouw Amsterdam.
Elke vergoten druppel eist nieuw bloed: deze wet der wrake beheerst Wim
Lamans Agamemnon die al voor het Holland Festival 1993 was gepland. Het
eerste bedrijf van de opera naar Aischylos' trilogie Oresteia werd
gisteravond voor het eerst uitgevoerd. Ed Spanjaard dirigeerde met grote
inzet de concertante versie die smeekt om beelden: je ziet als het ware
Klytaimnestra met een bijl in haar hand en met bloed op het voorhoofd
zegevierend bij de lijken staan. Haar wraak op Agamemnon en zijn buit,
de zieneres Kassandra, is dan volbracht. Lamans elektriserende muziek
klinkt nog sterker naar theater in de laatste achtste scène, de
kortste maar meest hectische: een grandioze operafinale. Het oud-Grieks
heeft Laman geïnspireerd, getuige de sterke en melodieuze klank,
maar de hoge mate van abstractie staat bij een concertuitvoering
inleving in de weg.
Dat Laman een opera componeerde over strijd en vervloeking, verwonderde
nauwelijks na voorgaande composities als Het Gevecht voor bariton,
ensemble en tape en Emanation voor instrumentaal ensemble,
geïnspireerd door de duistere doeken van Anselm Kiefer, waarin
eruptieve energie gepaard gaat met gestolde tijdloosheid. Het begrip
emanatie, uitvloeiïng, vertaalde Laman door het genereren van
processen vanuit één enkele toon.
Dat gebeurt ook in Agamemnon, dat voortvloeit uit de D in het begin, die
op meerdere cruciale punten in de opera verschijnt. Door op die D een
Gis te plaatsen, de allesontwortelende tritonus, typeert Laman de
spanningen in het dubbelzinnige karakter van Klytaimnestra. Agamemnon is
niet meer dan een man in staal gekleed, die de tragedie op gang brengt
door zijn dochter Iphigeneia te offeren voor wat wind in de zeilen van
zijn oorlogsvloot op weg naar Troje. Maar Klytaimnestra, die Iphigeneia
zal wreken, is veel interessanter. Wanneer zij in de vijfde scène
Agamemnon tegemoet treedt, is er voor het eerst sprake van lyriek, toont
zij zich zo verleidelijk mogelijk, sympathiek en gevoelig. Maar de
demonie zal toeslaan, meedogenloos - Agamemnon vermoedt al haar
onoprechtheid! - en het is die ambivalentie die het eigenlijke thema is
van de opera. Een vreemde storm jaagt door Klytaimnestra en daarmee door
het gehele muziekdrama. Lamans compositie eist grote stemmen. Helaas
overtuigde Susan Bickley als Klytaimnestra minder in de demonie dan in
de melancholie. Susan Narucki als Kassandra die haar eigen dood
voorziet, biedt meer. Opmerkelijk is haar deemoedige houding: in het
orkest 'gebeurt' veel meer. De vrouwenstemmen zijn zeker in het begin
met een zekere distinctie behandeld. De mannen daarentegen klinken
overwegend stoer, wat overigens bijdraagt tot een zekere monotonie. Omar
Ebrahim in de titelrol en William Lewis (een ruige Aigisthos) droegen
krachtig bij aan de geweldsspiraal. Harry Peeters als koorleider vond ik
niet minder overtuigend: een nobele welluidende bijdrage.
Soms verwijst Lamans muziek naar Stravinsky's Oedipus Rex, in de finale
naar een swingende Louis Andriessen (De Staat) en de extra spanning
verwekkende accenten in het orkest herinneren aan Xenakis.
Vooral de finale was voor het mannenkoor van het Groot Omroepkoor en het
Radio Symfonie Orkest dankbaar. Aischylos was de schepper van de
dialoogvorm en dat inspireerde zowel de dichter als de componist. De
beelden van deze confrontatie zagen we zonder ze te zien, betoverd door
muziek.
NRC Handelsblad, 28 juni 1997
|
NRC Webpagina's
16 juni 1997
|