HOLLAND FESTIVAL
RECENSIES
SUPERMARKT OF AVANTGARDE?
AUS DEUTSCHLAND
MARIA AUSTRIA
MATS EK
WARRE BORGMANS
"AH HUMBUG!"
|
HOLLAND FESTIVAL 1997
Kagel richt zich nu op de melancholie
Door ERNST VERMEULEN
Concerten: Radio Kamerorkest o.l.v. Tan
Dun. Werken van Niimi, Dun, Cage en Kagel. Gehoord: 13/6 Beurs van
Berlage Amsterdam. M. Kagel: Playback Play, Nah und Fern. Gehoord: 15/6
Planetarium A'dam.
Nah und Fern - 'dichtbij en veraf' - luidt de titel van een
bandcompositie van Mauricio Kagel. Het is een 'Radiostück für
Glocken und Trompeten mit Hintergrund' op basis van onder meer een
achttal Melodieën en Carillons, zondagavond afgespeeld in het
Artis-Planetarium. Het riep op vaderdag een angstherinnering op: bij een
bezoek aan de Utrechtse Domkerk - waar Kagel het materiaal voor zijn
'klankfotografie' vergaarde - zag ik een vader hoog op de trans met zijn
fototoestel in de weer. ,,Houd je stevig vast'' riep hij naar zijn zoon,
die hij op de rand had geplaatst: een bloedstollende demonstratie van
'dichtbij en veraf'.
Bloedstollend is ook Kagels Finale, een hoogtepunt op het concert door
het Radio Kamerorkest vrijdagavond in de Beurs van Berlage. Wie Aus
Deutschland onderging, weet dat Kagel iets heeft met de dood. In Finale,
een reeks variaties op het definitieve einde, suggereert de dirigent een
hartaanval. En al eerder, in Atem ligt de soloblazer aan het eind van de
compositie uitgeteld op de grond. De rol is basklarinetist Harry
Sparnaay op het lijf geschreven, hij won er de Gaudeamus Vertolkersprijs
mee.
Vrijdag kreeg de kwikzilverachtige componist-dirigent Tan Dun de
gelegenheid om neer te zijgen, maar Kagel stak daar een stokje voor en
nam liever zelf de dirigeerstaf ter hand. Sterker, de gehele act,
waarbij de musici nieuwsgierig opstaan om zich al spelend over het
slachtoffer te buigen, verviel. Kagel concentreert zich steeds meer op
min of meer abstracte grote werken waarin het burleske element heeft
plaatsgemaakt voor een sceptisch-melancholieke gevoeligheid.
Tan Duns muziek is mij dit keer niet meegevallen. In 1987 brak hij door
met het ongehoord opwindende On Taoism. Het hoge niveau werd min of meer
bevestigd in de rituele opera's Nine Songs en het vorig jaar in het
festival gepresenteerd muziektheater Marco Polo, al slopen daar ook wat
gemakzuchtiger passages in. Zijn nieuwe compositie Intercourse of Fire
and Water: Yi 1, de eerste compositie uit een cyclus Yi
(verandering-cyclus) biedt de weerslag van zijn recente Amerikaanse
periode. Het gaat om een recycling van vroeger materiaal zoals
fragmenten uit Eight Colors, In Distance, Silk Road en genoemd Marco
Polo, als symbool voor de muzikale reis die hij sinds 1986 maakte na van
China te zijn verhuisd naar New York City. In de motorische puls is het
alsof stadsgeluiden een open raam binnenwaaien al is het
realiteitsgehalte uiteraard veel minder groot dan bij de opnamen van het
verkeer rond de Dom die Kagel vastlegde. Wanneer die puls verdwijnt en
een cello-solo zich doet gelden ( een superieure bijdrage van cellist
Anssi Karttuner waarbij ook de onvoorwaardelijke inzet van het Radio
Kamerorkest zeker moet worden genoemd) verdwijnt de magie en vallen
opeens ook minder geslaagde timbre-combinaties op. Ben ik nu uitgekeken
op Duns effecten of is hij hier wat aan het freewheelen? Ik denk toch
het laatste, want door het begin voelde ik me wel degelijk
'overmeesterd'.
Bij Kagel stuit je steeds op onverhoedse details, zoals in de tonen van
de piano, geplaatst tegen een zowel weelderige als subtiele orkestlaag
in een aankondiging van het Dies irae. Het zijn maar enkele noten, heel
precies. Dat herinnert aan Cesare Pavese: ,,De enige manier om aan de
afgrond te ontsnappen is ze exact te bestuderen en op te meten.''
NRC Handelsblad, 16 juni 1997
|
NRC Webpagina's
16 juni 1997
|