U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B I N N E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s

De smokkel schuift duizend gulden per kop


Chauffeur Lammert N., vriend van Perry W., vertelde de politie het nodige over het fatale Dover-transport met 60 illegale Chinezen. Over leider 'Us', de kapotte sluiting in de container, en de mogelijke rol van de Grijze Wolven.

Door onze redacteur TOM-JAN MEEUS

ROTTERDAM, 6 JULI. Arjen van der S. is alcoholverslaafd, zegt hij tegen de politie. Soms gebruikt hij ook marihuana en xtc of cocaïne. In een shoarmazaak in de Rotterdamse wijk prins Alexander, aan de Grote Beer, wordt hij een paar weken terug aangesproken door een bekende. Of hij een klusje kan klaren. Hij krijgt er eerst tweeduizend, en daarna nog eens duizend gulden voor, blijkt uit zijn tegen de politie afgelegde verklaring.

Door dat klusje, een transportbedrijf inschrijven bij de Rotterdamse Kamer van Koophandel, wordt hij door de complete wereldpers, van Die Zeit tot Newsweek, genoemd als organisator van het transport waarbij 58 illegale Chinezen in Dover overleden, nu bijna drie weken geleden. Toch was Van der S. slechts een katvanger, denkt Justitie - al is er het prikkelende detail, blijkens een 28 juni door hem afgelegde verklaring, dat Van der S. "nog niets" over zijn relatie met "Turken" wil zeggen.

Geen nood. Het voorlopige justitiële dossier van de zaak maakt duidelijk dat een minder bekende verdachte, die een aanzienlijk prominentere rol bij het dodentransport speelde, het verhaal over de rit, alsmede het bredere verband van mensensmokkel door Turkse organisatoren, volledig uit de doeken heeft gedaan. Chauffeur Lammert N. uit Schiedam, vriend en oud-collega van Perry W. (de man die de dodenrit verzorgde) blijkt zich vorige week dinsdag bij de politie te hebben gemeld. Hij is, zoals dat heet, doorgeslagen. Driemaal verleende hij de Turks-Nederlandse smokkelbende sinds eind vorig jaar zijn diensten, heeft hij verklaard. "Ik wist dat het in deze drie gevallen om mensensmokkel ging. Ook weet ik dat dit verboden was." Zijn vriend Perry heeft volgens zijn schatting "vier a vijf keer" voor dezelfde organisatie "met gesmokkelde mensen gereden". En voor de fatale rit van drie weken terug haalde Lammert, soms met Perry, enkele essentiële hulpmiddelen op, zoals vrachtwagen en koelcontainer. Hij wist "dat daarin mensen zouden worden verstopt", aldus zijn gedetailleerde verklaring. Als Lammert N. zich dinsdag 27 juni bij de politie meldt, zoekt Justitie hem al ruim een week. Hij heeft ondergedoken gezeten bij een vriendin in Schiedam, verklaart hij: geschrokken van zijn daden, geplaagd door aanhoudende astma-aanvallen. Justitie is geïnteresseerd in N. omdat hij 5 april in Dover is aangehouden met 50 Chinese illegalen in zijn trailer; zijn deklading betreft flesjes van het drankje Yakult. Diezelfde dag komt hij wegens gebrek aan bewijs vrij. Tot dat moment wordt hij, als eigen rijder, door hetzelfde bedrijf aan opdrachten geholpen als Perry W.: TBA bv, waaraan twee andere familieleden van Perry zijn verbonden. Door zijn arrestatie mag N. Engeland niet meer in.

Lammert is voor de lokroep van de smokkel gezwicht nadat Perry W. hem november 1999 heeft uitgelegd waarom die ineens zoveel dure spullen kan kopen, verklaart N.. Perry en Lammert trekken dan al vier jaar nauw met mekaar op; soms slaapt Perry bij N. in Schiedam. Perry legt N. uit dat hij bijklust met "mensen overbrengen van Nederland naar Engeland".

Het schuift duizend gulden per kop, zegt Perry. Je krijgt ze achterin, ze mogen geen bagage, ze moeten zwijgen, en voor "vuil dan wel behoefte" krijgen ze per stuk een vuilniszak mee, vertelt Perry aldus N.'s verklaring tegen de politie. Als N. mee wil doen moet hij naar de grens bij Hazeldonk rijden en daar een nummer bellen. Wanneer Lammert dat sinterklaasavond 1999 voor het eerst doet, maakt hij via de telefoon kennis met twee in Turkije geboren handelaren, beiden woonachtig in Rotterdam. Het gaat om 'Us' (34) en diens 28-jarige hulpje 'Martin', zoals N. ze noemt. 'Us' is de "echte leider", verklaart N., hij betaalt uit. Wie de sturende hand achter 'Us' is, weten de chauffeurs niet. Lammert registreert dat Perry op enig moment vraagt of een "Chinese restauranthouder in Rotterdam" opdrachtgever is. "Niet te veel vragen", zegt 'Us'. Vooralsnog wordt 'Us' door Justitie als hoofdorganisator in Nederland gezien (zie kader). N. brengt december vorig jaar 20 Chinezen naar Dover en krijgt van 'Us' 20.000 gulden cash uitbetaald, verklaart hij. Als N.'s tweede rit in april strandt in zijn arrestatie - de wegbereiders zijn volgens het proces-verbaal dezelfde negen personen als die van de latere dodenrit zit N. gevangen in de misdaadbende. Hij krijgt nu "bijna wekelijks" bezoek van 'Us' en zijn hulpje. De bezoeken moeten Lammert aanzetten een nieuwe chauffeur te "zoeken", die het Verenigd Koninkrijk wel in mag. In ruil krijgt Lammert, die schulden heeft, "wat geld" toegestopt. N. probeert daarop chauffeurs voor de organisatie te werven, verklaart hij.

Als de volgende rit ook slaagt, zal 'Us' N. een vergoeding van 15.000 gulden betalen: dan is Lammert al zijn schulden kwijt. De voorbereiding van de dodentocht van 18 juni neemt enkele dagen voor vertrek. N. zoekt met Perry een vrachtwagen uit bij een bedrijf tussen Overschie en Delft. Hij haalt 16 juni de deklading, tomaten, op bij een veiling in Barendrecht. N. brengt de vrachtwagen naar de gehuurde loods aan de Waalhaven ZZ40 in Rotterdam. Daar wacht Perry W. op hem, die N. in zijn auto naar huis rijdt en hem vertelt dat hij zondagavond 18 juni naar Dover zal rijden.

Diezelfde 16e juni heeft Lammert ook een ceeler (koel-unit) opgehaald. Met die ceeler is iets mis, dat heeft Lammert zelf gezien, verklaart hij vorige week woensdag de politie. Hij heeft de binnenkant van de unit bekeken. Aan de voorzijde ziet hij een luik van vijftig bij vijftig centimeter. "Volgens mij was de sluiting van dit luik kapot/verrot", zegt hij. Als hij de wagen 16 juni naar de loods rijdt hoort hij het luik "klapperen". Dit luik zit dicht als Perry twee dagen later in Dover wordt aangehouden.


Zie ook:

Smokkel Chinezen begon al vorig jaar (6 juli 2000)
Spoor uit Dover recht naar Turkije (1 juli 2000)
Doorbraak justitie in zaak-Dover (28 juni 2000)
In drie minuten container scannen (26 juni 2000)
Chinezen dood door te veel CO2 (24 juni 2000)
Justitie zoekt tweede trucker in zaak-Dover (23 juni 2000)
Dover stemt België nederig (23 juni 2000)
Mensensmokkel groeit bij gebrek aan personeel (22 juni 2000)
'Het is hier dweilen met kraan open' (22 juni 2000)
Nieuwe arrestaties dodentruck Dover (21 juni 2000)
Tweede arrestatie dodentruck Dover (21 juni 2000)
Slangenkop in Fujian regelt de hele reis (21 juni 2000)
In een sloep naar de achterdeur van Schengen (21 juni 2000)
Als iedereen slaapt, klimmen ze in de truck (20 juni 2000)
Transporteur van 58 doden (20 juni 2000)
58 illegalen dood in Nederlandse truck (19 juni 2000)
Chinese illegalen kopen 'totaalpakket' (19 juni 2000)

NRC Webpagina's
6 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad