U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B I N N E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Europese Unie

Britse Home Office

Georganiseerde illegale immigratie - NCIS

Mensensmokkel - Openbaar Ministerie

Asielzoekers in England - Amnesty International

Transport en Logistiek Nederland


Spoor uit Dover recht naar Turkije


Wie zitten in de Nederlandse tak van de smokkelbende die het fatale transport naar Dover organiseerde? Over chauffeurs, transporteurs, makelaars en soms onwetende bemiddelaars: de Turkse connectie.

Door onze redacteuren GEERT VAN ASBECK
en TOM-JAN MEEUS

ROTTERDAM, 1 JULI. Het gaat om een opslagruimte voor drank, zegt hij. De kratten staan al op de kade. Zo legt een man eind mei bij makelaardij Ooms in Rotterdam uit waarom hij een loods op de kop wil tikken. De man, die telefoneert met medewerker H. Sonneveld van Ooms, heeft vliegende haast. Niets wijst erop dat de ruimte gebruikt zal worden om illegalen onder te brengen. "Ik heb hem over de fax een offerte gestuurd, daarna zijn we bij de loods gaan kijken. Een keurige man die in opdracht werkte. Hij kende het klappen van de zweep in de makelaardij. We hebben prettig onderhandeld", aldus Sonneveld.

Toch wordt deze 'keurige man' vorige week woensdagavond aangehouden. Niet alleen heeft justitie vastgesteld dat hij de loods heeft geregeld voor een middelbare man van Turkse origine, C., die inmiddels ook is gearresteerd. Tevens blijkt de Nederlandse bemiddelaar te hebben geholpen bij de koop van de koelcontainer waarin de Chinese illegalen levenloos in Dover zijn gevonden, in de nacht van 18 op 19 juni.

Voorts bevestigen politiemensen dat men over een foto beschikt, genomen 15 juni, waarop de bemiddelaar overlegt met enkele Turkse zakenlieden die mogelijk zijn gelieerd aan de Turkse mafia. Detail: diezelfde vijftiende juni (drie dagen voor het dodentransport) schrijft de 24- jarige katvanger Arjen van der S. uit Rotterdam het bedrijfje in dat het fatale illegalentransport formeel voor zijn rekening neemt.

Ook de aangehouden man van Turkse afkomst, C. (die overigens de Nederlandse nationaliteit heeft), lijkt eerder een rol als kwartiermaker dan als organisator te hebben gespeeld. C. heeft de huurovereenkomst voor de loods ondertekend, en daartoe bij de makelaar een kopie van zijn paspoort achtergelaten. Een wel erg gemakkelijk spoor voor justitie; niet de handeling van een mafialeider.

Belangrijker in de organisatie van het smokkeltransport is volgens ingewijden dan ook de rol van twee mensen van Turkse afkomst (ook zij hebben een Nederlands paspoort) die C. vergezelden toen de loods met de makelaar werd bekeken. De opgepakte bemiddelaar heeft uitgebreide verklaringen over deze twee mannen afgelegd. En deskundigen die bekend zijn met het onderzoeksdossier hebben vastgesteld dat deze twee mannen eerder zijn opgedoken in politie-onderzoek naar heroïnesmokkel vanuit Turkije.

Justitie in Nederland heeft de betrokkenheid van opdrachtgevers uit de Turkse gemeenschap in Rotterdam-Zuid al sinds enkele dagen na de lijkenvondst in Dover op de korrel. De loods op het adres Waalhaven ZZ 40 is reeds vorige week dinsdag, 20 juni, twee dagen na de aanhouding van de Nederlandse chauffeur Perry W. in Dover, door de technische recherche onderzocht. De daaropvolgende woensdag volgt de aanhouding van de Nederlandse bemiddelaar, alsmede die van C. Een Nederlander die de koelcontainer aan de groep van C. heeft verkocht, wordt diezelfde avond na een getuigenverhoor op vrije voeten gesteld.

Duidelijk is dan overigens dat de groep illegale Chinezen niet lang op de Waalhaven kan zijn verbleven. Eigenaar W.P. Tuk van Schildersbedrijf Holland huurt op dat adres al jaren een kantoor en een loods. De loods, waar hij compressoren en ander materieel voor industrieel schilderwerk opslaat, stond al enige tijd ten dele leeg, vertelt hij. Justitie vermoedt dat de overleden Chinezen in ieder geval in de nacht van 17 op 18 juni in dit deel van de loods verbleven. Tuk en zijn medewerkers registreerden geen beweging. "Het gebied is een beetje in verval. Veel loodsen staan leeg. Je let er niet erg op", aldus Tuk.

In retrospectief is het overigens verrassend dat justitie begin vorige week al op het spoor is van de Turkse connectie in de Chinezensmokkel. Op dat moment wordt in de media vooral de rol van de Chinese mafia belicht. De aandacht gaat vooral naar de slangenkoppen, adjudanten van mafiabazen in China die reizen naar het buitenland regelen. Niettemin is het volgens deskundigen goed mogelijk dat de Chinese mafia wordt bijgestaan door Turkse handlangers bij mensensmokkel. De heroïneroute die vanuit China naar West-Europa leidt, laat zich evengoed voor mensen aanwenden.

Criminoloog Y. Yesilgöz van de universiteit in Utrecht, met hoogleraar F. Bovenkerk auteur van De maffia van Turkije (1998), noemt mensensmokkel een van de 'hoofdactiviteiten van de Turkse mafia'. "Instanbul is een ve grootste centra van mensensmokkel ter wereld", zegt hij. "Mensensmokkel is op dit moment belangrijker dan heroïne. Het heeft minder risico en levert meer geld op." Volgens Yesilgöz is "Nederland het belangrijkste centrum in Europa van de Turkse mafia als het gaat om drugs- en mensensmokkel", waarbij "alles onder controle staat van Instanbul". Het zijn volgens hem vooral Afghanen, Pakistanen, Irakezen, Iraniërs en Chinezen die door mafiabendes naar West- Europa worden overgebracht.

In de omgeving van katvanger Arjen van der S. is bekend dat hij vriendschappen in Turkse kring heeft, terwijl chauffeur Perry W. enige tijd samenwoonde met een Turkse vrouw. Bewijs voor een directe lijn tussen deze Nederlanders en de Turkse organisatoren is dat allerminst, maar duidelijk is wel dat justitie daarnaar op zoek is. In ieder geval zou het Yesilgöz niets verbazen als de twee in Turkse opdracht hebben gewerkt. "De Turkse mafia gebruikt Nederlanders vrijwel altijd als koerier."


Zie ook:

Doorbraak justitie in zaak-Dover (28 juni 2000)
In drie minuten container scannen (26 juni 2000)
Chinezen dood door te veel CO2 (24 juni 2000)
Justitie zoekt tweede trucker in zaak-Dover (23 juni 2000)
Dover stemt België nederig (23 juni 2000)
Mensensmokkel groeit bij gebrek aan personeel (22 juni 2000)
'Het is hier dweilen met kraan open' (22 juni 2000)
Nieuwe arrestaties dodentruck Dover (21 juni 2000)
Tweede arrestatie dodentruck Dover (21 juni 2000)
Slangenkop in Fujian regelt de hele reis (21 juni 2000)
In een sloep naar de achterdeur van Schengen (21 juni 2000)
Als iedereen slaapt, klimmen ze in de truck (20 juni 2000)
Transporteur van 58 doden (20 juni 2000)
58 illegalen dood in Nederlandse truck (19 juni 2000)
Chinese illegalen kopen 'totaalpakket' (19 juni 2000)

NRC Webpagina's
1 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad