U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Europese Unie

Britse Home Office

Georganiseerde illegale immigratie - NCIS

Mensensmokkel - Openbaar Ministerie

Asielzoekers in England - Amnesty International

Transport en Logistiek Nederland


Mensensmokkel groeit bij gebrek aan personeel

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM/BRUSSEL, 22 JUNI. Voor een effectieve bestrijding van mensensmokkel zetten politie en justitie veel te weinig mensen in. Dat zegt de Brusselse officier van justitie E. van der Sijpt, gespecialiseerd in de vervolging van mensenhandel. Van een systematische aanpak, die volgens hem nodig is om het wijdvertakte criminele netwerk van mensensmokkel uit te schakelen, is volgens hem geen sprake.

België heeft de afgelopen dagen, sinds de ontdekking van 58 dode Chinezen in Dover in een vrachtwagen die uit Zeebrugge kwam, veel kritiek gekregen uit Groot-Brittannië. Belgische instanties zouden te slap optreden tegen illegale immigranten. Van der Sijpt: "Ik vind dat goedkope kritiek. België is immers vooral transitland. Uit alle buurlanden komen illegalen hier naartoe. Een illegaal die uit Nederland naar België komt en dan in de Eurostar-trein van België naar Frankrijk door de Fransen opgepakt wordt, wordt meteen teruggestuurd naar België. En in Zeebrugge gaan dagelijks duizenden vrachtwagens en containers op de boot die uit de hele Europese Unie komen. Het is onmogelijk om die allemaal te controleren. Tenzij je de helft van alle Belgen politieman maakt."

Frankrijk, komend halfjaar voorzitter van de Europese Unie, kondigde begin deze week aan serieus werk te willen maken van nauwere samenwerking in de bestrijding van mensensmokkel. "Heel mooi", reageert Van der Sijpt, "maar ik koester weinig illusies dat dit voorlopig echt van de grond komt. Na 'Dover' is het probleem van de mensenhandel een politieke prioriteit geworden. Zo werkt het politieke spel. Maar als de storm geluwd is, vrees ik dat de politici overgaan tot de orde van de dag."

Inmiddels heeft de Rotterdamse transportondernemer Arjen van der S. zich bij de politie gemeld. Van der S. wordt verdacht van betrokkenheid bij het transport naar Dover dat leidde tot de dood van 58 Chinese illegalen. De 24-jarige Van der S. is aangehouden en wordt gehoord. Zijn advocaat, J. van Meurs, heeft bevestigd dat Van der S. vorige week donderdag persoonlijk de onderneming heeft opgericht onder welke vlag afgelopen weekeinde het dodentransport van Zeebrugge naar Dover werd afgelegd. Chauffeur Perry W. van het transport en diens vader zitten vast in respectievelijk Groot-Brittannië en Nederland.

De 58 illegale Chinese immigranten worden vanavond herdacht.


Zie ook:

'Het is hier dweilen met kraan open' (22 juni 2000)
Nieuwe arrestaties dodentruck Dover (21 juni 2000)
Tweede arrestatie dodentruck Dover (21 juni 2000)
Slangenkop in Fujian regelt de hele reis (21 juni 2000)
In een sloep naar de achterdeur van Schengen (21 juni 2000)
Als iedereen slaapt, klimmen ze in de truck (20 juni 2000)
Transporteur van 58 doden (20 juni 2000)
58 illegalen dood in Nederlandse truck (19 juni 2000)
Chinese illegalen kopen 'totaalpakket' (19 juni 2000)

NRC Webpagina's
22 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad