U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Home Office Immigration and Nationality Directorate

Douane Dover pakt chauffeur op

58 illegalen dood in Nederlandse truck

Door onze correspondent
LONDEN, 19 JUNI. De Britse douane heeft vannacht in een Nederlandse vrachtauto in Dover de lijken van 58 illegale immigranten gevonden, vermoedelijk Chinezen. Twee van hen waren nog in leven en zijn overgebracht naar een ziekenhuis. Zij zijn buiten levensgevaar.

De vrachtauto arriveerde omstreeks middernacht vanuit de Belgische havenstad Zeebrugge in Dover, waarna de doden - 54 mannen en vier vrouwen - tijdens een inspectie werden gevonden. Ze zijn waarschijnlijk gestikt in de koelwagen. De chauffeur, die een Nederlandse identiteit heeft opgegeven, is gearresteerd. De politie verdenkt hem ervan de vluchtelingen tegen betaling te hebben verstopt. De verstekelingen hadden zich waarschijnlijk uitgeleverd aan professionele mensensmokkelaars.

De chauffeur heeft voor aanvang van het transport in Zeebrugge opgegeven dat hij werkt voor een klein Nederlands bedrijf genaamd 'Van der Spek', aldus een woordvoerder van vervoerder P & O Stena Line in Londen. Omdat de chauffeur de rekening contant voldeed, hetgeen ongebruikelijk is, verwittigde P & O de douane. De vrachtwagen, een 18 meter lange koelwagen die volgens de papieren tomaten vervoerde, werd om 19.30 uur ingescheept op de 'European Passway' en kwam omstreeks middernacht aan in Dover. Een woordvoeder van de politie in Kent zei vanmorgen dat de vrachtwagen een Nederlands nummerbord heeft.

Premier Blair, die in Portugal op een Europese top is, zei vanochtend dat het ongeluk bewijst dat er een eind gemaakt moet worden aan de "door en door slechte mensenhandel". "We wachten nog op details en het grootscheepse justitieel onderzoek moet worden voltooid, maar het onderstreept het belang van het verdelgen van deze handel", aldus de premier.

De politie en vluchtelingenorganisaties zeggen niet te geloven dat het gaat om gewone verstekelingen. Daarvan worden er dagelijks tientallen onderschept in Britse veerhavens en in de hogesnelheidstrein Eurostar.

Nog nooit is bij het illegale vervoer van vluchtelingen naar het Verenigd Koninkrijk zo'n groot aantal mensen omgekomen, hoewel eerder dode asielzoekers zijn aangetroffen in vrachtauto's, schepen en vliegtuigen. "De schaal hiervan doet je adem stokken", zei Gwyn Prosser, die Dover in het parlement vertegenwoordigt. "Het laat zien hoe desperaat mensen zijn om zulke risico's te nemen."

De dood van de 58 'oriëntalen', zoals de politie ze voorlopig noemt, zal naar verwachting het debat over de Britse asiel- en immigratiepolitiek opnieuw doen oplaaien. De regering-Blair staat al langer bloot aan kritiek dat het land een te geliefd reisdoel is voor illegale immigranten uit de hele wereld. Het aantal asielaanvragen is vorig jaar verdubbeld tot 71.000. Irakezen, Afghanen, inwoners van ex- Joegoslavië, Albanezen en Sri Lankezen vormen de topvijf van de immigrantenstroom.

Volgens de politie van Kent is het "terugvolgen" van het immigrantentransport nu het belangrijkste doel van het internationale onderzoek dat is begonnen. De auto is volgens de politie in elk geval in Rotterdam geweest, maar heeft vermoedelijk eerst andere Europese landen aangedaan. De twee overlevenden waren vanochtend nog niet ondervraagd. Hun toestand zou niet levensgevaarlijk zijn. De regering heeft begin dit jaar hoge boetes ingevoerd voor iedereen die vluchtelingen het land inbrengt.

Verdrinking grootste risico illegaal

Door onze correspondenten
MADRID/ROME, 19 JUNI. Jaarlijks komen naar schatting enige honderden illegale immigranten om het leven bij hun poging een Europees land binnen te komen. Als meest voorkomende doodsoorzaak geldt verdrinking.

Het aantal doden dat valt bij de illegale oversteek vanuit Noord- Afrika naar Spanje is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Met vaste regelmaat verdrinken illegale immigranten bij hun oversteek vanuit de Marokkaanse kust richting Zuid-Spanje en, sinds kort, de Canarische Eilanden. De gebruikte bootjes zijn vaak overbelast en niet bestand tegen de zeegang in de Straat van Gibraltar en de Atlantische Oceaan. De opvarenden kunnen meestal nauwelijks zwemmen. In Spanje gaat vrijwel geen week voorbij of er wordt wel melding gemaakt van een nieuwe schipbreuk met vermiste drenkelingen. De burgemeester van de Zuid- Spaanse stad Algeciras maakte onlangs bekend dat hij zoveel slachtoffers krijgt van een mislukte oversteek dat zijn gemeente niet langer de begrafenissen kan betalen.

In totaal zijn vorig jaar ook meer dan 170 illegalen verdronken op hun tocht vanuit Albanië of Noord-Afrika naar de Zuid-Italiaanse kust. Soms is dat omdat hun vaartuig vergaat, maar regelmatig worden immigranten in zee gezet als de mensensmokkelaars zijn ontdekt door de kustwacht. Bij de grote scheepvaartrampen is vaak geen precies dodental vast te stellen, omdat onduidelijk blijft hoeveel illegalen er aan boord waren. Het meest recente grote ongeluk gebeurde in de nacht van 30 op 31 december vorig jaar. Toen kwamen tegen de zestig mensen om het leven bij een poging om met ruw weer over te steken van de Albanese havenstad Vlorë naar Zuid-Italië. In augustus 1999 is een honderdtal immigranten verdronken bij een poging vanuit Montenegro naar het zuiden van Italië te gaan.

Behalve door verdrinking komen illegalen om het leven door ongelukken. Zo kwamen zes illegalen om het leven toen de vrachtwagen waarin zij zich bevonden tussen Turkije en Griekenland over de kop sloeg. Slachtoffers vallen ook regelmatig in de mijnenvelden aan de Grieks- Turkse grens of door militair geweld. Zo schoten Turkse soldaten vanochtend een man dood die trachtte de grensrivier met Armenië over te steken.

NRC Webpagina's
19 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad