M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Niet met een kaasmeisje
HANS DULFER
Dan de USA, het Mekka voor de popmuziek. Ja hoor, daar zullen we met onze eigenzinnige nationale popmuziek ook wel eens even binnendringen. Een fluitje van een cent om daar de Billboard Top Honderd in te komen. Je hoeft maar te laten weten dat je van het NL-pop-promotion-team bent en elk radio-station opent z'n poorten. Dat kan ook wel, maar dan zal dat promotie-team wel de beschikking moeten hebben over aanzienlijke fondsen want air-play moet je daar in de USA namelijk gewoon kopen, daar helpt geen lieve tulpenbol aan. En denk dan niet dat je er dan bent! Zo had mijn dochter Candy, die toch al een paar fikse top 10 noteringen in de USA op haar naam heeft staan, alle ($)steun van haar platenmaatschappij bij de lancering van haar nieuwe cd. Maar dat bleek helaas niet genoeg, want ook daar in de USA heeft de marketing-mafia kans gezien zich genadeloos in te graven. Of m'n dochter even wilde horen wat de Broadcast Architecture (een organisatie die bepaalt wat marketing-technisch het beste op de radio kan komen) van haar nieuwe cd vond, wat ze dachten van haar nieuwe single en wat ze daarvoor allemaal moest doen. Zo vonden de mensen van de Broadcast Architecture dat er wel erg veel saxofoon op de cd stond, wat natuurlijk niet zo vreemd is voor een saxofoniste. Sterker nog, de door haar en de platenmaatschappij uitgekozen single zou het volgens de B.A. helemaal niet gaan maken of ze zou daar "die paar hoge noten die zo hard klinken" vanaf moeten halen. Ze waren ook nog zo vriendelijk om even uit te leggen hoe ze aan zoveel muzikale wijsheid kwamen. Iedere week werden door hun organisatie duizend mensen gebeld die dan over de telefoon precies tien seconden van een eventuele nieuwe single te horen kregen zonder te weten welke artiest het betreft. En de uitslag van die luistertest is dan bepalend of de single wel of niet op de radio komt. Kijk Candy, in die tien seconden kan je natuurlijk niet een paar hoge noten van een saxofoon laten horen. Ze wilden ook nog wel even vertellen hoe zo'n single van Candy dan wél in elkaar moet steken: "For Urban AC and NAC Radio we need a mid tempo song with a full vocal and Candy playing a four bar solo." Nu is m'n dochter net iets beleefder dan ik, maar op dat moment vond ze het toch ook maar beter om van radio-promotie in de USA verder af te zien. Misschien iets om over na te denken voordat die goedbedoelde plannen van de Stichting Pop en staatssecretaris Van der Ploeg in daden worden omgezet.
|
NRC Webpagina's
13 DECEMBER 1999
De cijfers liegen steeds minder |
Bovenkant pagina |