M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
De Soul van Pete Felleman
PETER BARTLEMA
Ruimte die hij volop benut: met name de Indo-jeugd loopt halverwege de jaren zestig weg met de hippe danssoul van Tamla Motown en laat blanke tiener-sterren als Roy Orbison voor wat ze zijn. Ook Radio Veronica's Joost den Draayer (Willem van Kooten) is een factor van belang. Felleman: "Een slimme jongen en een Tamla Motown-freak, maar hij wist er niet zoveel van als ik. Ik fluisterde hem van alles in. Dan had hij het bijvoorbeeld over: 'Jimmy Roefin, de weggelopen Temptation', een vondst, zeker, maar Jimmy Ruffin heeft dus nooit in The Temptations gezeten!" Fellemans grootste wapenfeit uit die tijd is de serie 'Tamla Motown is Hot! Hot! Hot!', een reeks goedkope verzamelalbums vol fuifnummers van alle grote namen van het label, waarvan het eerste deel een voor die tijd gigantische oplage van meer dan 100.000 stuks haalt. Ook in Amerika is het succes opgevallen: het werkterrein van Felleman, inmiddels terug bij Bovema, wordt uitgebreid met andere Europese landen. Het zijn aan de ene kant de mooie jaren vol warme persoonlijke contacten met sterren als The Four Tops, Diana Ross (Felleman: 'Een voorbeeld van een geslaagd artiest'), Marvin Gaye en The Temptations, die hij tijdens hun bezoeken aan Europa begeleidt, maar aan de andere kant is er ook de moeizame relatie met de belangrijke Motown-vestiging in Londen. Felleman noemt het dan ook de 'kijf- en kibbeljaren'. Eind jaren zeventig, als Motown een schim begint te worden van het eigen glorieuze verleden, houdt hij er abrupt mee op (Felleman: "Ik was op, ik kon niet meer"). Begin jaren tachtig haalt Rik Zaal hem terug voor de radiomicrofoon in het VPRO- radioprogramma Borát. In het begin om zijn liefde voor de jazz te etaleren, later gevolgd door 'De Soul van Pete Felleman', waarin de nestor der deejays op anekdotische wijze vol 'slang' en stijl en met pep en pit verhaalt uit de memorabele Motown-geschiedenis. Dankzij de redactie van VPRO's De Avonden zijn deze miniatuurtjes uit de tachtiger jaren nu wekelijks te horen met natuurlijk een prominente plaats voor de muziek, want die is volgens Pete Felleman nog altijd 'het belangrijkste dat er is'.
|
NRC Webpagina's
16 AUGUSTUS 1999
Amsterdams luchtkasteel |
Bovenkant pagina |