U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

De publieke taak (geheim)

HANS DULFER
,,Ik merk een enorm plat denken'', constateert Vara-voorzitter Vera Keur in Elsevier (5 februari 1999) tijdens een interview met Hugo Camps over de NOS plannen tot herprofilering van onze tv-netten. ,,Ik zit in Hilversum met een educatief mandaat. De publieke omroep heeft een platform- en een integratiefunctie. Dan kun je niet denken in termen van bereik van doelgroepen en marktaandeelmaximalisatie.''

Flinke taal van de Vara-dame tegen de dreigende debilisering annex driedeling van de kijker, maar op zichzelf niet opzienbarend. Het interview zou dus ongetwijfeld m'n ene oog in en m'n andere oog uit gegaan zijn, als ik niet toevallig in m'n kluis op zoek was gegaan naar de reservesleuteltjes van m'n brommer en onverwacht stuitte op een stoffig pakketje dat ik meteen herken.

Het stamt nog uit 1994, de tijd dat de VPRO-radio o.l.v. Jan Haasbroek zich zonder slag of stoot van Radio 2 liet verwijderen in ruil voor een plekje op Radio 5. Een move die iedereen in Hilversum verbaasde en mij m'n programma 'De noodingang' kostte, omdat ze op Radio 5 geen Amsterdams accent dulden.

Ik herinner me ook weer dat bij het pakketje een anoniem briefje zat waarop stond ,,Beste Dulfer, hierbij een geheim verslag van het door Vara Radio directeur Vera Keur opgestelde plan tot herstructurering van Radio 2 waarvan jij nu het slachtoffer bent. Wacht 5 jaar voor je dit leest, dan zit zij op de stoel van Van Dam en ik veilig in de Vut.''

Dat kan nu, dus maak ik het pakketje open. 'Geheim' staat er op, en dat is een oude term voor 'onder de pet houden' dus kijk ik toch maar even voorzichtig om me heen. ,,T.a.v. de Copra-leden. Voorstel voor een Radio 2 profiel'', lees ik en ik schrik als ik bij de namen van de zeven Copra-leden hooggeplaatste bobo's herken als Van der Louw, Jongeweerd, Nagel en Van Beusekom. Ze hebben er dus allemaal van geweten, flitst het door me heen, en als ik verder lees vergeet ik al m'n brommerplannen.

Op de eerste pagina onder de noemer 'Probleemschets' val ik (ook) haast van m'n stoel. ,,Zenders die met succes in dit segment (Radio 2!) opereren zijn de regionalen en commerciëlen, met name Radio 10 Gold. Uit de kennelijke aantrekkelijkheid van deze aanbieders willen wij lering trekken (...).''

Dat is heel andere koek van mevrouw Keur, en lijkt in niets op het interview met Camps waarin ze van leer trekt tegen het loslaten van de kernpunten van de publiek omroep. Het rapport vervolgt met wat kwalificaties van de Radio 2-luisteraar die er ook al niet om liegen. ,,We moeten ons realiseren dat radioluisteren doorgaans niet de hoofdbezigheid is. De programmering mag dus niet continue aandacht vereisen om genietbaar te zijn'' en ,,In het muziekaanbod moet de herkenning centraal zijn. Dat wil zeggen veel Gouwe Ouwe. House en Hardrock beslist verboden. Bij cd's uit andere periodes moeten de eisen van herkenning nog wat strenger. Het moeten vooral nummers zijn die iedereen mee kan fluiten.''

Ik merk een enorm plat fluiten mevrouw Keur, mompel ik in mezelf en lees verder naar haar visie op het onderwerp nieuws en actualiteiten. ,,Radio 2 moet voldoen aan de behoefte aan nieuws, sport en actualiteiten. De informatie moet niet volledig en diepgaand zijn, maar voldoende om de luisteraar het gevoel te geven 'bij' te zijn. Dus weinig Den Haag Vandaag, geen beursberichten, geen Journalisten Forum'', zo luidt de mening van Keur.

En voor de duidelijkheid wat voorbeelden. Wel: Een olievlek bij den Helder. Wel: Een AH overvaller veroordeeld. Niet: Fokker vraagt om financiële impuls. Niet: Hoe is het gat in de bezuinigingen te overbruggen. Wel: Vliegtuig neergestort in de Bijlmer.

Niet: Wat voor lading zat er in, denk ik er zelf bij als Keur vervolgens het onderwerp afsluit met een zin die iedereen nu wel bekend voor moet komen. ,,Er is derhalve een eigen nieuwsselectie en bewerking nodig. Het is niet gewenst items van de nieuwsredactie zonder aanpassing over te nemen.''

Ik sluit het rapport en verstop het weer in m'n kluis. Stel je voor! Vera Keur op non-actief. Wie moet dan de kernpunten van de publieke omroep nog verdedigen? Wat gaat er met Lingo gebeuren? Ik moet er niet aan denken.

NRC Webpagina's
15 FEBRUARI 1999



Eerder verschenen in deze rubriek:

Rustpunt in de rat race
(18 januari 1999)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)