NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Een radiohemel op aarde
HANS DULFER
De op 20 januari 1965 in Palm
Springs USA overleden deejay Alan Freed mag dan de twijfelachtige eer
hebben gehad de eerste radio- plaatjesdraaier te zijn geweest die zich
liet omkopen door platenmaatschappijen, voor de rest was er vrijwel
niets op hem aan te merken. Z'n bekendheid had hij ook niet verkregen
door drie dagen lang de NCRV vol te kletsen of telefoonspelletjes voor
hush-puppies te leiden.
Nee hoor, meneer Freed was niet alleen de
uitvinder van de term Rock & Roll, maar liet en passant op niet
geringe radio-zenders als WJW in Cleveland en (later) WINS in New York
City ook nog goed en duidelijk weten, dat de toendertijd populaire
teener-muziek niet meer en minder was dan een slap aftreksel van zwarte
muziek zoals Jazz en Rhytm & Blues. Freed beperkte zich dan ook echt
niet tot plaatjes draaien die hem door een zendercoördinator
voorgeschoteld werden maar gebruikte zijn populariteit voor fabelachtige
live-concerten die alle muzikale grenzen en andere taboe's doorbraken.
Zo opende hij zijn live Rock & Roll Dance Party's (want zo heette zijn
programma) meestal met een eigen fenomenale Big Band waarin, geloof het
of niet, in de saxsectie Al Sears, Sam 'The Man' Taylor en Red Prysock
de tenor-sax solo's speelden. En dan niet elk een solootje op een soort
'Wie van de Drie' tune. Nee, alle drie sax-'War Lords' tegelijk en
meedogenloos tegen elkaar in met met bloedstollende 'vier om viertjes'
(maten!) in rietblazers- klassiekers als Let's Face it!,
Pretzel en niet te vergeten Push it! van de hand van Alan
Freed zelf, die ook een blauwe maandag leider van de Sultans of Swing
in Ohio geweest was.
Een willekeurig programma van zo'n Live Radio Show met Alan Freed vanuit
het Paramount Theater? Roept U maar: Etta James, The Platters, Bill
Haley, Big Maybelle, Gene Vincent, The Pinguins en Gloria Mann. En daar
tussendoor nog die Alan Freed Band met die drie sax-terroristen! Het
moet een (radio)Hemel op Aarde geweest zijn. Kom op Stenders, huur het
Hilton af en presenteer van daar uit eens live je Radio 3 programma met
de Spookrijders, een paar Turks/Amsterdamse popgroepen , Anouk (die uit
den Haag) en desnoods die groep van Texel waar je zo gek van bent, want
Freed hielp Chuck Berry ook met het nummer Mabelline te schrijven
om het vervolgens grijs en tot hit te draaien in z'n radio-show.
Toch liep het uiteindelijk slecht af met Alan Freed. Hij werd te
populair bij een gemengd publiek en bovendien weigerde hij inferieure
blanke covers te draaien van zwarte hits en dat werd hem door de
muziekindustrie zwaar aangerekend. Dat weten ze hier bij de Nederlandse
radio wel beter, want niemand weigerde ooit Heintje's Mamma te
draaien vanwege de originele Italiaanse versie. Maar goed, Freed moest
zich dus zonodig wel principieel opstellen en z'n vijanden zorgden er
voor dat een live Rock & Roll Party in de Boston Arena uit de hand liep
en in een rel eindigde. Hij kreeg de schuld en kon niet, zoals een
populaire zanger in de Amsterdam Arena, de narigheid afkopen met een
taakstraf, waardoor hij in fikse financiële moeilijkheden raakte.
Van het een kwam zoals gewoonlijk het ander en z'n carrière was
niet alleen gebroken maar bovendien bleek zijn gezondheid fiks aangetast
door de niet aflatende golf van aantijgingen wegens 'payola'. Hij bleef
zich desondanks manmoedig verdedigen met de slogan "I never played a
record that I didn't like". En dat mocht misschien best waar zijn, maar
het hielp hem niet uit de nesten. Toen hij uiteindelijk dood was
verscheen er in het blad Cashbox een artikeltje waarin stond: "He
suffered the most...for alleged wrongs that had become a way of life for
many others". En daar schrik je toch een beetje van als radio-columnist.
|
NRC Webpagina's
29 NOVEMBER 1999
Eerder verschenen in deze rubriek:
De laatste Hiltermann
(22 november 1999)
Hartverscheurende sax-licks
(15 november 1999)
Een Nederlandse primeur
(25 oktober 1999)
Hoe een koe een cd vangt
(18 oktober 1999)
Een briljant jazz-visionair
(20 september 1999)
Aardrijkskunde, maar dan leuk
(13 september 1999)
Radio-aanzetmomenten
(6 september 1999)
Nog één keer Adjes Top 10
(30 augustus 1999)
Kafka kan het niet bedenken
(23 augustus 1999)
De Soul van Pete Felleman
(16 augustus 1999)
Amsterdams luchtkasteel
(9 augustus 1999)
Vrienden in het buitenland
(2 augustus 1999)
De Stem Martin Ros
(19 juli 1999)
Alstublieft: geen Jazz op Zes
(12 juli 1999)
De tour, de tour, voor altijd
(5 juli 1999)
Radio 1 wordt volwassen
(7 juni 1999)
Boem, boem uit de chatroom
(17 mei 1999)
Samengeknepen billen
(10 mei 1999)
Een vriend in de ether
(26 april 1999)
Inventief B92 omzeilt Milosevic
(29 maart 1999)
Nieuws om de hoek
(15 maart 1999)
Haitinks jaren
(1 maart 1999)
Toneelspel zonder beeld
(22 februari 1999)
De publieke taak (geheim)
(15 februari 1999)
Rustpunt in de rat race
(18 januari 1999)
Eerder verschenen artikelen in het archief.
|