NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Alstublieft: geen Jazz op Zes
HANS DULFER
Elk jaar begin juli steekt het
niet uit te roeien jazz-virus weer de kop op rond het North Sea Jazz
Festival dat zich (zeer toepasselijk) afspeelt op nog geen steenworp
afstand van Madurodam. Media, sponsorend bedrijfsleven, politici en een
heel legioen vretende en drinkende supporters belijden daar jaar in
jaar uit drie dagen lang massaal een collectief schuldgevoel ten
opzichte van 'de moeder van alle populaire muziek' zoals we de jazz
toch best kunnen noemen.
Dat is niet zo erg, zolang het zich allemaal daar bij Madurodam blijft
afspelen en de schade zich voor overig Nederland beperkt tot wat extra
krantenbijlagen, televisieflitsen en oeverloos getoeter op Radio 4. Maar
dit jaar heeft het virus plotseling een kwaadaardig karakter gekregen
in de vorm van een heuse werkgroep die met de kreet 'Jazz op zes' en
redelijk wat bombarie maar liefst een hele radio-zender voor zich
opeist. Natuurlijk is het niet de eerste keer dat wat krasse overjarige
oproerkraaiers in hun onschuld zo'n plan oprispen, maar met een
staatssecretaris aan het roer die zich bij alle minderheden populair
wil maken, moet je toch snel vrezen dat een jazz-BNN helaas tot de
mogelijkheden behoort. 'Moge God het verhoeden' bid ik dan op m'n blote
knieen. Want als geen ander weet ik, door schade en schande wijs
geworden, dat radio en jazz onverenigbaar zijn. En dat komt
hoofdzakelijk door de mensen die zich er mee bezig houden. Ooit wist ik
een hoofd van de NOS-radio over te halen een uurtje 'Bimhuismuziek' te
programmeren. Meteen kreeg ik m'n (toenmalige) Bimachterban over me
heen die me oplegde een soloconcert van een uur op es-klarinet uit te
zenden wat meteen het einde betekende van dat NOS uurtje. Jaren later
was het een dame die onder de weinig originele naam 'Jazzradio' een
eigen jazz-zender begon waarop de hele dag door, naast ellenlange
treurigmakende neo-Be-Bop solo's, oproepen te beluisteren waren om lid
te worden van Jazzradio, compleet met een telefoonnummer dat door
niemand beantwoord werd en een gironummer dat geblokkeerd bleek te
zijn. Op een gegeven ogenblik verkocht de dame voor een appel en een ei
de zendmachtiging aan Manaus Business Development die een niets van
jazz afwetende ministersdochter de leiding gaf. Toen dat ook een ramp
bleek ging de boel verder als JFK wat weer garant stond voor de meest
afschuwelijke mechanische neo-funky zwijmelmuziek waar geen
adverteerder zich mee wenste in te laten. Maar het zijn niet alleen de
particulieren die jazz op de radio om zeep helpen. Ook de arrogantie
van de Hilversumse radiomakers zelf is vaak de doodssteek. Alhoewel ik
dit North Sea Jazz Festival geen toestemming had gegeven m'n optreden
uit te zenden, was ik toch doodleuk op de radio te horen. Dat wil
zeggen, iets dat er op leek, want de NPS-manier van opnemen van jazz
tart elke beschrijving en bovendien werd de uitzending diverse malen
onderbroken voor andere mededelingen net zoals bij de Langs De
Lijn zondagmiddag sport uitzending.
Niks 'Jazz op Zes' dus. Niet weer een sektarisch jazzzendertje waar geen
hond naar luistert en waar geen adverteerder voor te porren is. Gewoon
jazz op de publieke zenders, dat kan best en is beter voor iedereen.
Laat maar eens horen dat er nog leven is na Marco Borsato. Stukje Count
Basie na het nieuws? Heel goed mogelijk. Beursberichten met Chet Baker.
Coltrane in Met het Oog op Morgen, Breuker bij Westbroek en
ikzelf weer bij de VPRO. Moet toch kunnen allemaal?
|
NRC Webpagina's
12 JULI 1999
Eerder verschenen in deze rubriek:
De tour, de tour, voor altijd
(5 juli 1999)
Radio 1 wordt volwassen
(7 juni 1999)
Boem, boem uit de chatroom
(17 mei 1999)
Samengeknepen billen
(10 mei 1999)
Een vriend in de ether
(26 april 1999)
Inventief B92 omzeilt Milosevic
(29 maart 1999)
Nieuws om de hoek
(15 maart 1999)
Haitinks jaren
(1 maart 1999)
Toneelspel zonder beeld
(22 februari 1999)
De publieke taak (geheim)
(15 februari 1999)
Rustpunt in de rat race
(18 januari 1999)
Eerder verschenen artikelen in het archief.
|