NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 




Overzicht eerdere
afleveringen


 RECLAME
 OPENBARE RUIMTE
 EFFECT
 CAMPAGNE
 MENSBEELD
 SPECIALISATIES
 RECLAMEMAKERS
 SCHRIJVERS
 RECLAMECODES
 AFGEKEURD
 BEKROOND
 KLACHTEN
 BASISTACTIEKEN
 OPLEIDINGEN
 VERDERE INFORMATIE
 LINKS
 GRAFIEKEN

Basistactieken

Hoewel in de praktijk velerlei mengvormen bestaan, zijn voor reclame grofweg de volgende basistactieken te onderscheiden:

Associatie
Het product wordt in verband gebracht met iets anders, bijvoorbeeld een bepaalde sfeer. Vooral producten en diensten waarover weinig valt te vertellen of die zich nauwelijks onderscheiden van concurrenten, lenen zich goed voor deze benadering. Te denken valt bijvoorbeeld aan een spot voor koffie, geheel in de sfeer van een zomeravond in Brazilië.

Resultaattactiek
De reclame-uiting laat zien wat het resultaat is van het gebruik van het product. Meestal vertelt een (al of niet bekende) persoon hoe goed het product voor hem/haar heeft gewerkt. Dit heet een testimonial. Soms wordt een indirect resultaat getoond. De kijker ziet dan bijvoorbeeld hoeveel populairder een jongen is geworden sinds hij product X tegen jeugdpuistjes gebruikt.

Uitleggen
Deze benadering is het meest geschikt voor industriële reclame en producten waarbij de kracht van het product in de technische werking ervan zit. Een boormachine met een geheel nieuwe aandrijving waardoor zij extra krachtig is, leent zich voor de explicatietactiek. De doelgroep (geroutineerde doe-het-zelvers) zit bij dit soort producten niet te wachten op sfeerbeelden, maar wil concrete, technische informatie.

Vergelijking
Het product wordt vergeleken met iets anders en komt gunstig uit de bus. Het gaat niet altijd om een vergelijking met de concurrent, zoals vaak impliciet gebeurt bij wasmiddelenspots. Ook de bekende voor-en-na-advertenties van afslankmiddelen maken gebruik van de vergelijkingstactiek. De adverteerder wil dan 'bewijzen' dat zijn product werkt.

Teaser
De adverteerder laat de kijker enige tijd in het ongewisse over de afzender van de reclame-uiting. Die is vaak opvallend vormgegeven en bevat een mysterieuze korte tekst. Het reclamebureau maakt bijvoorbeeld gebruik van billboards, eventueel ondersteund met televisiespotjes. Doel is de uiting 'het gesprek van de dag' te maken zodat de uiteindelijke onthulling van de afzender veel aandacht krijgt. Een teaser wordt vaak gebruikt bij nieuwe namen binnen een bestaande productgroep (bijvoorbeeld een nieuwe modern vormgegeven draagbare telefoon), maar kan ook gaan over een nieuwe winkel of een spectaculaire cadeau-actie.

Promotie
De consument wordt verleid het product te proberen door een korting of cadeau te geven. Een promotie-actie kan zowel plaatshebben bij de introductie van het product, als op een ogenschijnlijk willekeurig moment. Een biermerk dat besluit glazen weg te geven, trekt een nieuwe groep kopers, maar beloont tevens de vaste gebruikers voor hun trouw. Meestal is het bedrijf echter uit op een snelle, (vaak) kortstondige stijging van de verkoopcijfers. Een promotie-actie wordt meestal ondersteund door displays in de winkel en advertenties in tijschriften of commercials. Ook geadresseerde reclame werkt vaak volgens dit voor wat-hoort-watprincipe. Als de ontvanger bijvoorbeeld een bestelbon invult, krijgt hij een cadeau of korting op de totaalprijs.

NRC Webpagina's
4 december 1997

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) NOVEMBER 1997