NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 




Overzicht eerdere
afleveringen


 RECLAME
 OPENBARE RUIMTE
 EFFECT
 CAMPAGNE
 MENSBEELD
 SPECIALISATIES
 RECLAMEMAKERS
 SCHRIJVERS
 RECLAMECODES
 AFGEKEURD
 BEKROOND
 KLACHTEN
 BASISTACTIEKEN
 OPLEIDINGEN
 VERDERE INFORMATIE
 LINKS
 GRAFIEKEN

Bekroond

Nederland kent twee grote reclameprijzen: de ADCN-Lampen voor de meest creatieve reclame-uitingen en de Effies voor de meest effectieve campagnes.

ADCN-Lampen
De Lampen van de Art Directors Club Nederland worden jaarlijks in maart of april uitgereikt. De jury beoordeelde dit jaar 193 nominaties uit 1.496 inzendingen op creativiteit (dus niet op commercieel succes) en kende gouden en/of zilveren Lampen toe in de categorieën tv-, bioscoop- en radiocommercials, dag- en tijdschriftadvertenties, grafische, redactionele en ruimtelijke vormgeving, buitenreclame, nieuwe media, actiemarketing en verpakkingen. Bovendien werd de Talent Trophy uitgereikt.

Stoplicht
Stoplicht
Winnaars van goud in 1997:

TV-commercials:
'Stoplicht', voor het waterijsje Fruit Joy van Nestlé Nederland (bureau Lowe Kuiper & Schouten); 'Pianisten', voor verzekeraar Centraal beheer (DDB); 'Aftellen', de vuurwerkcampagne van SIRE (TBWA/Campaign Company); 'Bommetje', voor Melkunie (Lowe Kuiper & Schouten).

Taxatie Team
Taxatie Team
Bioscoopcommercials:
'Museum' van Centraal Beheer, DDB.

Grafische, redactionele en ruimtelijke vormgeving:
'Post, Liza May', voor Liza May post & Artimo Foundation, bureau De Overkant.

Actiemarketing:
'Headhunted by', zelfpromotie door Linda Boonman en Miranda Bijl. Zilver ging naar onder andere een radiospot van ABN Amro ('De Goedemorgen'), de advertentie van Heineken met 'het Thuistenue' en de Homepage van Stimorol op Internet.

Bommetje
Bommetje
Effies
De Effies worden sinds 1984 in mei in Nederland uitgedeeld. Dit jaar ging het om 79 inzendingen, waaruit 16 nominaties voortkwamen. De Effie is de meest begeerde bekroning binnen het vak. Voorwaarde voor nominatie is dat de campagne bewezen effectief is, dus dat de beoogde doelstellingen dankzij de campagne zijn behaald. Dan vallen gouden, zilveren en bronzen bekroningen te verdienen.

Koe
Koe
Winnaars van de gouden Effies 1997:
'Stoplicht', commercial voor het ijsje Fruit Joy van Nestlé Nederland (Lowe Kuiper & Schouten). 'Daewoo Taxatie Team', campagne waarbij een team op eigen initiatief auto's taxeerde en een inruilaanbod deed (LaMarque). 'Hans Brinker Budget Hotel', campagne voor het 'leukste' Amsterdamse hotel, bestaande uit low-budget spotjes op MTV en een wildplak-postercampagne voor Europese steden (KesselsKramer). Zilver was er onder meer voor de campagnes 'Zien is overleven' van Pearle en 'Hou je van Nederland...' van Natuurmonumenten. Brons ging onder andere naar Aardappel Anders en Mona Fysiq.

NRC Webpagina's
4 december 1997

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) NOVEMBER 1997