|
afleveringen OPENBARE RUIMTE EFFECT CAMPAGNE MENSBEELD SPECIALISATIES RECLAMEMAKERS SCHRIJVERS RECLAMECODES AFGEKEURD BEKROOND KLACHTEN BASISTACTIEKEN OPLEIDINGEN VERDERE INFORMATIE LINKS GRAFIEKEN |
Afgekeurd
Unpublished - Best Rejected Advertising, Berlijn: Uitgeverij Grey Press bv. Distributie Nederland door Idea Books, Amsterdam, 127,50 gulden. Niet alle campagnes die reclamemakers bedenken, treden voor het voetlicht. Een groot gemis voor het publiek, vinden sommigen, want de beste reclames zijn juist die welke de opdrachtgever te gewaagd, te grappig of te 'diep' vindt. Een voorstel sneuvelt vaak na de presentatie aan de adverteerder. Ook een test bij een consumentenpanel kan uitwijzen dat het niet aan de verwachtingen voldoet. Het idee blijkt dan bijvoorbeeld de doelgroep niet aan te spreken, niet te worden begrepen of als te schokkend te worden ervaren. De briefing (de opdrachtformulering van de opdrachtgever) staat aan de basis van elke samenwerking tussen opdrachtgever en bureau. In de visie van de reclamemaker is een afgekeurd campagnevoorstel het gevolg van een gebrekkige briefing en zegt het niets over de (artistieke) waarde. Afgewezen ideeën verdwijnen daarom ook lang niet altijd in de prullenmand, maar worden gekoesterd door de bedenkers. Voor hen betekent publicatie in het boek Unpublished- Best rejected advertising, dat vorige maand voor het eerst is uitgekomen en voortaan jaarlijks zal verschijnen, dan ook eindelijk erkenning. Een jury van ervaren reclamemakers besliste welke nooit uitgevoerde campagnes, die waren ontworpen in 1996 en 1997, het ruim tweehonderd pagina's tellende boek zouden halen. 1.
2.
3.
4. |
NRC
Webpagina's
|