Specialisaties
Er zijn twee soorten reclamebureaus: full
service-bureaus die het gehele marketingtraject verzorgen en
gespecialiseerde bureaus. Een aantal specialisaties:
Direct Marketing (DM) De consument wordt rechtstreeks aangesproken per
post of telefoon. Meestal beoogt DM een relatie met de doelgroep op te
bouwen of te versterken. Deze vorm is uniek omdat het effect goed
meetbaar is. De (telefonische) reactie van de ontvanger kan eenvoudig
worden geregistreerd.
Business-to-business Betreft industriële en farmaceutische reclame.
Niet de consument in het algemeen, maar een bepaalde groep mensen binnen
een bedrijf of instelling is de doelgroep. De doelgroep beschikt over
gespecialiseerde kennis van het product en wordt aangesproken via
vakbladen of direct marketing.
Personeelswerving Deze bureaus houden zich speciaal bezig met
personeelsadvertenties. De tekst en het beeld moeten precies de persoon
aanspreken die gezocht wordt en in die zin is het een uiting van
reclame. Daarnaast is een personeelsadvertentie een plaats om iets over
het bedrijf te vertellen en kan zij het imago versterken.
Sales Promotion (SP) SP heeft tot doel tijdelijk een extra verkoop te
bewerkstelligen. Dit kan op velerlei manieren, bijvoorbeeld door een
tijdelijke korting, een cadeau bij aankoop van het product of met een
spel (het oplossen van een rebus of het bedenken van een slagzin).
Ontwerpbureaus Houden zich uitsluitend bezig met het uiterlijk van het
product of de verpakking ervan. Dit moet passen binnen de algemene
uitstraling van het bedrijf (de huisstijl) én de belevingswereld
van de doelgroep.
|