Overzicht eerdere
afleveringen
RECLAME
OPENBARE RUIMTE
EFFECT
CAMPAGNE
MENSBEELD
SPECIALISATIES
RECLAMEMAKERS
SCHRIJVERS
RECLAMECODES
AFGEKEURD
BEKROOND
KLACHTEN
BASISTACTIEKEN
OPLEIDINGEN
VERDERE INFORMATIE
LINKS
GRAFIEKEN
|
Klachten
In 1996 nam de Reclame Code Commissie ruim zeshonderd
klachten in behandeling; de meeste betroffen reclamefolders,
billboardreclame en advertenties in landelijke dagbladen. Een aantal
recente uitspraken van de Reclame Code Commissie:
Wereld Natuur Fonds De Reclame Code Commissie spreekt haar goedkeuring
uit over een reclamespotje van het Wereld Natuur Fonds (WNF), waarin
wordt gemeld dat er 'iedere twintig minuten een diersoort verdwijnt'.
Een jaar eerder had de Commissie het spotje nog afgewezen, omdat de
bewering gebaseerd zou zijn op schattingen van slechts een paar
deskundigen. Het WNF weet de Commissie echter met diverse
wetenschappelijke publicaties over uitstervende diersoorten alsnog te
overtuigen van zijn gelijk (augustus 1997).
Albert Heijn De Reclame Code Commissie keurt een advertorial in de
Allerhande, het huisblad van Albert Heijn, af, waarin valt te lezen dat
de in Nederland verkochte soja afkomstig is uit de Verenigde Staten en
dus genetisch is gemanipuleerd. Volgens de Commissie komt slechts de
helft van de in Nederland verhandelde soja uit de Verenigde Staten; de
rest is afkomstig uit landen waar soja op traditionele wijze wordt
verbouwd. Ook de mededeling dat de kwaliteit van gemodificeerde soja
gelijk is aan die van 'gewone' soja is volgens de Commissie misleidend.
Zij vraagt Albert Heijn de gewraakte advertorial in te trekken (juni
1997).
Lotto Het Anti Discriminatie Buro (ADB) in Alkmaar dient een klacht in
over een radiospotje ter gelegenheid van de wedstrijd Juventus-Ajax. In
dertig seconden haalt een klant in een kapsalon zijn kapper over om mee
te doen aan een voetballottospel. ,,Now you're talking. Ze moeten
knippen en scheren die Italianen, mietjes'', merkt de klant aan het eind
van het spotje op. Volgens het ADB is die uitlating kwetsend voor
homo's, maar de Reclame Code Commissie oordeelt dat de opmerking
,,duidelijk humoristisch bedoeld'' is (juli 1997).
Nike Een poster van tennisidool Richard Krajicek voorzien van de (rode)
tekst 'train om een killer te zijn' zou voorbijgangers volgens een
Rotterdamse klager oproepen tot geweld. De adverteerder, sportgigant
Nike, is het daar niet mee eens. Termen als 'killer', 'beest' en 'hard'
behoren volgens Nike tot het gebruikelijke sportjargon en zijn niet
bedoeld om mensen tot geweldpleging aan te zetten. De Commissie stelt
Nike in het gelijk: de tekst 'train om een killer te zijn' moedigt
sporters enkel aan om goed te presteren (juni 1997).
Faunabeheer Een tweetal affiches van de Stichting Kritisch Faunabeheer
wekt beroering bij zowel de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging als
de Nederlandse Vereniging van Jachtopzichters. Op de ene poster prijkt
een man met jachtgeweer, voorzien van de tekst 'verzoek tot aanhouding'
en de woorden 'signalement', 'verdachte' en 'vuurwapen-gevaarlijk'. Op
de andere poster hangt het hoofd van dezelfde man aan de muur als een
jachttrofee, daaronder de tekst 'Hebbes, maar er is nog steeds een
overschot'. Volgens de jagersverenigingen doet de adverteerder voorkomen
alsof jagen illegaal is, maar de Commissie is het daar niet mee eens.
Onderaan de posters roept de adverteerder op tot beïnvloeding van
politici, niet tot inschakeling van de politie - het doel is daarom
duidelijk (april 1997).
New York Pizza Verschillende mensen ergeren zich aan posters van
adverteerder New York Pizza, waarin halfnaakte vrouwen pizza's
aanprijzen. De posters zijn voorzien van de tekst 'de lekkerste dozen
van Nederland gratis thuisbezorgd' of 'de lekkerste dozen van Nederland,
nu afhalen'. De posters worden obsceen en vrouwonvriendelijk bevonden.
Volgens de Commissie is het woord 'dozen' onmiskenbaar dubbelzinnig en
behoort het niet, zoals de adverteerder beweert, tot het normale
taalgebruik (februari 1997).
|
NRC
Webpagina's
4 december 1997
|