U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Profiel - Voedselveiligheid NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


VOEDSELVEILIGHEID
CIJFERS
CRISISBELEID
INDUSTRIE
GEZONDHEID
RISICOBELEVING
NEDERLAND
EUROPA
VERENIGDE STATEN
KEURMERKEN
E-NUMMERS
HOUDBAARHEID
CODEX ALIMENTARIUS
KEURINGSDIENST
ETIKETTEN
INTERNET
Keuringsdienst

Alle bedrijven die met voedsel te maken hebben, of het nu een fastfoodrestaurant is, een supermarktketen, een babyvoedingsproducent of een patatkraam, hebben te maken met de Keuringsdienst van Waren. Deze overheidsdienst, onderdeel van het ministerie van Volksgezondheid, heeft als belangrijkste taak "het controleren en bevorderen van naleving van voorschriften voor eet- en drinkwaren, consumentenartikelen en veterinaire zaken''. De Keuringsdienst, met ongeveer 900 werknemers, voert op eigen initiatief controles uit, maar reageert ook op klachten van consumenten. De Keuringsdienst beschikt sinds 1998 over een meldkamer (0800-0488), waar jaarlijks dertigduizend klachten binnenkomen. Zo'n zesduizend daarvan blijken gegrond.

De Keuringsdienst bekijkt of bedrijven zich houden aan de voorschriften van de Warenwet. Om slagvaardiger op te kunnen treden, heeft de Keuringsdienst sinds 1 februari van dit jaar de mogelijkheid om bij overtredingen zelf 'bestuurlijke boetes' op te leggen (tot een maximum van 10.000 gulden). Bij ernstiger overtredingen volgt de gebruikelijke strafrechtelijke procedure, via het openbaar ministerie.

NRC Webpagina's
15 februari 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad