|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Voedingsschandalen Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
|
De douane controleert ook op sandwiches
HAZELDONK/OLDENZAAL, 22 MAART. Om elf uur vanmorgen staat er een file van vrachtwagens voor grensovergang Hazeldonk bij Breda. Bij de laatste Nederlandse benzinepomp voor de grens overlegt een groepje van acht douaniers hoe zich te verspreiden. "De Belgen zijn net begonnen met afsluiten", zegt J. Hogenelst. "Dus wij gaan nu ook de Belgische vrachtwagens die bij óns binnen willen verscherpt controleren". Pal over de grens staan overal auto's van de Belgische rijkswacht. Eén vrachtwagen is aan de kant gezet. 'Van Oers' staat er op en 'Kroketten, frikadellen, nasiballen'. De rijkswacht noemt het "een twijfelgeval". Ietwat ontdaan stapt de chauffeur even later in zijn cabine. Zijn naam wil hij niet noemen. Hij moet terug. "Ik ben vanmorgen om half zeven vertrokken. We dachten, laten we het toch proberen. Het zal wel door de sandwiches komen, die hij ook aan boord heeft", zegt hij. "Met ham erop, en ei en gehakt". Een boete kreeg hij niet. "Nu ga ik naar Gilze, verder leveren." Zoeken de Nederlandse trucks een sluiproute? Houdt het Belgische leger, dat volgens de Nederlandse douane mee zou helpen met controles, daar rekening mee? Om half twaalf nog niet. "Het leger is nog niet gemobiliseerd", zegt een woordvoerder van de Belgische Rijkswacht. Vanaf afslag 1 naar Meer is de weg doodkalm. Richting Meerle en Chaam gaat het waar je over een kleine weg bijna ongemerkt Nederland kunt binnenrijden. Dan wordt het toch drukker. Steeds meer tegemoetkomende vrachtwagens uit Nederland. Ze lijken plotseling allemaal verdacht. Wat zit er in de truck van 'Venatrans' uit Tilburg, die bij Galder een hoek om scheurt? Michel Nendels van de douane had gezegd: "Onze douane heeft een goede speurneus voor risicotransporten", maar waar ze op letten mag hij niet zeggen. Coördinator Luiting van de douane zei vanochtend voor Radio 1 dat de controles bij de grenzen de hoogste prioriteit krijgen: "Alle verloven zijn ingetrokken, alle opleidingen zijn stopgezet." De controleurs vroegen vanochtend bij de grensovergangen automobilisten hun lunchpaketten aan te geven. "We zien er nauwlettend op toe dat er geen producten die ook maar enige stof van dierlijke producten bevatten, de gens overgaan. Brood dat is belegd met kaas of vlees moet worden ingeleverd. De mensen gedragen zich voorbeeldig." Ook het verkeer dat het oosten van het land wil verlaten via de grensovergang Oldenzaal, rijdt vijf kilometer voor de grens in een fuik. Een kilometerslange file richting Duitsland is het gevolg. In felgele hesjes houden ambtenaren van de douane en de marechaussee iedere vrachtwagen staande; hier mogen personenauto's wel doorrijden. De lading van de vrachtwagens wordt gecontroleerd. De lijst met goederen die niet vervoerd mogen worden beslaat een heel a-4-tje. Op de vluchtstrook staan 12 vrachtwagens stil. Zij vervoeren met name vleesproducten en moeten de komende 72 uur stil blijven staan. Chauffeurs Nop Fischer en Jurgen Manifarges uit Spakenburg mogen niet verder rijden. "Gisteravond kregen we nog te horen dat we de grens over konden", zegt Fischer. Vanuit Huissen zijn ze vertrokken om Chinese restaurant-produkten naar Duitsland te brengen. In hun vrachtwagens onder meer varkensnekken. Manifarges weet niet hoe het nu verder moet. "Het is allemaal bederfelijke waar. Er zitten ook nog groente bij." Bij de grensovergang is in het kantoor van de Nederlandse douane een crisiscentrum ingericht. Landkaart aan de muur, paperassen op tafel. De aanwezige douaniers willen niets vertellen. 'Geen commentaar', en de deur wordt dichtgesmeten.
Zie ook:
Mond- en klauwzeer nu ook in Nederland (21 maart 2001) |
NRC Webpagina's 22 MAART 2001
|
Bovenkant pagina |
|