De streep van Melkert
EEN GRENS is bereikt,
waarschuwde fractieleider Melkert van de regeringspartij PvdA aan de
vooravond van het Kamerdebat met minister Korthals (Justitie) over het
drama in Dover, waarbij 58 verstekelingen in een vrachtauto de dood
vonden. Of beter: het debat over de communicatiefouten binnen het
justitieel apparaat waardoor een alarmsignaal uit het arrondissement
Haarlem over de hoofdverdachte niet tijdig werd doorgegeven aan
Rotterdam, waar men bezig was met een onderzoek. En niet aan de minister
zelf.
Een oorzakelijk verband met de rampzalige afloop is niet te geven,
betoogde Korthals gisteren omstandig. Het blijft speculatie of een
adequate melding het drama in Dover had kunnen voorkomen. De bewindsman
kon een royale Kamermeerderheid op dit punt overtuigen. Het bewijs van
de afwezigheid van een bepaalde omstandigheid (in plaats van de
aanwezigheid) geldt van oudsher ook als probatio diabolica
(duivels, dus onmogelijk). De grens van Melkert blijft echter aanwezig,
herhaalde de PvdA-woordvoerdster Kalsbeek. Die grens sloeg ook niet
zozeer op de rampzalige uitkomst, maar op het functioneren van het
justitie-apparaat. Betekent dit dat de minister moet vallen bij een
volgende serieuze (communicatie)fout onder zijn verantwoordelijkheid?
Dat zei Melkert ook weer niet. Hij stelde dat "een stevige streep" moet
worden gezet onder het gestuntel binnen Justitie. Na alle problemen
onder minister Sorgdrager heeft Korthals de Kamer net iets te vaak
onvolledig geïnformeerd.
IN HET ALGEMEEN heeft de Kamer bepaald wel waarde ring voor deze
laconieke en politiek ervaren bewindsman. Justitie is ook een lastig
departement door de combinatie van een lichtontvlambare publieke en
politieke aandacht en een erkend ingewikkeld werkterrein. Verschaft
Korthals echter voldoende duidelijkheid? Neem mensensmokkel. Het kabinet
heeft een stortvloed van initiatieven genomen met de acronymen IAM,
UAM, GOC, OGO en AOM, nog afgezien van het aanstellen van een
landelijke officier van justitie voor dit probleem. Een duidelijke
beleidsintensivering.
Maar is er nog wel sprake van enige coördinatie, zoals Kalsbeek
zich eerder dit jaar - vóór Dover - afvroeg: "wie heeft
hier eigenlijk het overzicht?" Dat is precies de vraag die blijft na
het Dover-debat. Korthals moet nu met een plan van aanpak komen. Het
doet een beetje denken aan banken met een in problemen verkerend bedrijf
waaraan al veel geld is geleend. Dat is vaak een recept voor aanvullende
kredieten waar men in een ander geval niet over zou piekeren. Intussen
blijft de vraag: wat bedoelde Melkert nu werkelijk?
Zie ook:
Het nauw van Dover (10 november 2000)
Kamer bang voor blunder Doverzaak (9 november 2000)
Smokkelbaas en zakenman (16 september 2000)
Dover: 'Risico van verstikking bewust genomen' (15 september 2000)
Vrijwel geen observaties in het weekeinde (6 september 2000)
Mensensmokkelaars werden soms gevolgd (onderaan pagina, 6 september 2000)
Politie staakte volgen verdachten (5 september 2000)
Top Chinese smokkelaars blootgelegd (2 september 2000)
Smokkel Chinezen begon al vorig jaar (6 juli 2000)
De smokkel schuift duizend gulden per kop (6 juli 2000)
Spoor uit Dover recht naar Turkije (1 juli 2000)
Doorbraak justitie in zaak-Dover (28 juni 2000)
In drie minuten container scannen (26 juni 2000)
Chinezen dood door te veel CO2 (24 juni 2000)
Justitie zoekt tweede trucker in zaak-Dover (23 juni 2000)
Dover stemt België nederig (23 juni 2000)
Mensensmokkel groeit bij gebrek aan personeel (22 juni 2000)
Mensensmokkel groeit bij gebrek aan personeel (22 juni 2000)
Nieuwe arrestaties dodentruck Dover (21 juni 2000)
Tweede arrestatie dodentruck Dover (21 juni 2000)
Slangenkop in Fujian regelt de hele reis (21 juni 2000)
In een sloep naar de achterdeur van Schengen (21 juni 2000)
Als iedereen slaapt, klimmen ze in de truck (20 juni 2000)
Transporteur van 58 doden (20 juni 2000)
58 illegalen dood in Nederlandse truck (19 juni 2000)
Chinese illegalen kopen 'totaalpakket' (19 juni 2000)