Postmarkt
De waarde van de Nederlandse postmarkt (TPG en andere
aanbieders) is door adviesbureau PriceWaterhouseCoopers half 1998
geschat op circa 9 miljard gulden. Het gaat om 15 miljard stuks post in
5 hoofdsegmenten:
Brieven
Lichter dan 500 gram. TPG heeft nog het exclusieve recht deze stukken te
verwerken. Hierbij gaat het om 2,5 miljard stuks. Omzet in dit segment
circa 2,6 miljard gulden. Geschatte groei: 2 tot 3 procent per jaar.
Geadresseerde post
Dit omvat alle stukken die geadresseerd zijn aan een individuele persoon
of organisatie, varierend van reclame voor bijvoorbeeld koopsompolissen
tot kranten en tijdschriften. In het geadresseerde postsegment gaan meer
dan 4 miljard stuks om. De omzet wordt geschat op 2,5 miljard gulden. In
dit segment mogen ook concurrenten werken. Groeiprognose: circa 2,5
procent per jaar.
Ongeadresseerde post
Deze term wordt gewoonlijk gebruikt voor drukwerk dat niet aan een
individu is geadresseerd, maar via de brievenbus wordt geleverd. Dit
segment wordt geschat op een volume van 7 miljard stuks, met een omzet
van 300 tot 400 miljoen gulden. Daar komt 74 miljoen gulden bij voor 950
miljoen huis-aan-huiskranten. Dit segment is vrij voor concurrentie.
Verwachte volumegroei: 5 procent per jaar.
Pakketten
Deze markt wordt geschat op 2,5 miljard gulden. Jaarlijks worden
ongeveer 277 miljoen stuks bezorgd. In dit segment mag iedereen
opereren. Alleen TPG heeft de plicht pakketten beneden de tien kilo te
bezorgen, voor iedereen en in alle delen van het land. In de komende
jaren kan dit segment met 4 tot 7 procent groeien.
Koeriersdiensten
Kan zowel brieven als pakketten omvatten, met bezorging in binnen- of
buitenland. De omzet wordt geschat op 800 miljoen gulden. Jaarlijks
bezorgen koeriers circa 200 miljoen brieven en pakketten. Verwachte
groei ligt boven de 10 procent per jaar.