Overeenkomst
De minnaar die met bezieling een Valentijnskaart in de
brievenbus stopt, staat er misschien niet bij stil, maar met die
handeling gaat hij een overeenkomst aan met PTT Post (TNT Post Groep).
Die overeenkomst geeft beide partijen rechten die zijn vastgelegd in de
algemene voorwaarden van PTT Post. Deze voorwaarden zijn een aanvulling
op de rechten en plichten die in de Postwet staan. Die Postwet verplicht
PTT Post voor iedereen tegen vergoeding post te vervoeren. Het maximum
gewicht en de maximumafmetingen van binnenlandse postzendingen zijn
geregeld bij Algemene Maatregel van Bestuur. Voor het internationaal
postverkeer zijn deze maxima geregeld in de Akten van de Wereldpostunie.
Rechten afzender
Bezorging
De post wordt binnen een redelijke termijn ongeschonden op het juiste
adres bezorgd. Maar PTT Post geeft daarvoor geen garantie. Terugvragen
De afzender kan zijn postzending terugvragen zolang ze nog niet is
besteld.
Terug bij weigering
De afzender krijgt zijn postzending binnen drie werkdagen terug als PTT
Post weigert die post te vervoeren. Betaalde bedragen worden geheel of
gedeeltelijk terugbetaald. De afzender krijgt de postzending ook terug
als de geadresseerde weigert die post te ontvangen, op voorwaarde dat
die weigering direct bij de bezorging blijkt of onmiddellijk daarna, en
zonder dat de sluiting of verzegeling is verzonden. Aan deze
terugzending zijn geen extra kosten verbonden.
Privacy
PTT Post mag informatie over personen of andere informatie in de
persoonlijke levenssfeer niet aan derden bekendmaken, behalve als de wet
daartoe verplicht. Naar de inhoud van een postzending die niet is
gesloten, wordt alleen gekeken als dat nodig is voor het vervoer van de
post of voor het vaststellen van het tarief. PTT is verplicht te
handelen naar het in de grondwet vastgelegde briefgeheim.
Aansprakelijk
PTT Post is alleen aansprakelijk voor schade die ontstaat bij het
vervoer van aangetekende postzendingen, postzendingen met `verzekerd
vervoer', postzendingen die als postpakket naar het buitenland zijn
verzonden en postzendingen met waarde-aangifte. Voor schade aan andere
postzendingen kan PTT Post niet aansprakelijk worden gesteld.
Rechten PTT Post
Weigeren vervoer
PTT Post kan het vervoer van een postzending in een beperkt aantal
gevallen weigeren. Altijd moet een reden worden opgegeven. Een geldige
reden is: de postzending voldoet niet aan de eisen van frankering,
gewicht, afmetingen, adressering en verpakking die in algemene
voorwaarden zijn gesteld. De vervoersplicht van PTT Post vervalt ook als
het transport gevaar oplevert.
Eisen
Postzendingen moeten aan een aantal eisen voldoen. Enveloppen en kaarten
moeten rechthoekig zijn. Ze moeten voorzien zijn van een volledig adres,
waaronder wordt verstaan: naam, straat en huisnummer dan wel
postbusnummer, PostApartnummer of antwoordnummer, postcode en plaats van
bestemming, bij voorkeur over drie regels verdeeld. Postzendingen mogen
niet kleiner zijn dan 14 cm in de lengte en 9 cm in de breedte, behalve
als ze voorzien zijn van een adreslabel van minimaal 7 bij 10 cm.
Postzendingen in kaartvorm mogen niet groter zijn dan 16,2 bij 23,5 cm.
Van postzendingen, verzonden tegen het tarief van brieven, drukwerken of
monsters, mogen de afmetingen niet groter zijn dan 38x26,5x3,2 cm.
Overige postzendingen mogen niet langer zijn dan 100 cm, de overige
afmetingen mogen niet groter zijn dan 50 cm. Het maximumgewicht van
postzendingen, verzonden als brief, drukwerk of monster is 3 kilo,
verzonden als pakket: 10 kilo. Levende dieren mogen niet per post worden
verzonden. Ook gevaarlijke stoffen zijn niet toegestaan. Frankering moet
gebeuren in de rechterbovenhoek van de zijde waarop het adres is
vermeld. Juiste gegevens De afzender is verplicht PTT Post de juiste
gegevens te verstrekken die nodig zijn om tot de vastgestelde vergoeding
van het postvervoer te komen. PTT Post mag die gegevens controleren. De
afzender kan worden gevraagd de inhoud van een zending te tonen.
Aansprakelijk
De afzender is aansprakelijk voor schade die door zijn schuld ontstaat
aan personen en middelen van PTT Post, of aan andere postzendingen.
Klachten / geschillen
Klachten over PTT Post kunnen bij elke postvestiging worden ingediend.
Voor het indienen van klachten stelt PTT Post ook twee telefoonnummers
beschikbaar die gratis gebeld kunnen worden: =(0800) 04 17 (voor
particulieren) en =(0800) 04 30 (voor zakelijke klanten). Klachten over
EMS Expreszendingen en faxpostzendingen kunnen worden gericht aan
directeur EMS, Antwoordnummer 2906, 3500 VM Utrecht. Blijft er een
meningsverschil bestaan dan kan dat binnen een termijn van dertig dagen
worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Pots, Surinamestraat 24,
2585 GJ, Den Haag. De klant houdt ook de mogelijkheid naar de
burgerlijke rechter te stappen.