U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Profiel - NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


REIZEN
RISICO'S
VERZEKERINGEN
ALARM CENTRALE
ZIEKTEN
VAKANTIESTRESS
GESCHILLEN
GEHANDICAPTEN
NEGATIEF REISADVIES
CALAMITEITENFONDS
FEITEN EN CIJFERS
VACCINATIES
VAKANTIEBEURS
HULP BIJ PECH
ERGERNISSEN TOP-5
ADRESSEN
INTERNET
Hulp bij pech

Een valpartij op de piste of een confrontatie met de politie kunnen de vakantiepret danig bederven. Gelukkig is hulp vaak bij de hand.

Justitie Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat er vanuit dat er tijdens de vakantie heel wat mis kan gaan. In de brochure Wijs op reis zet het ministerie helder op een rij wat reizigers allemaal moeten doen en laten. Drugs zijn overal uit den boze, maar ook te blote kleding kan in sommige landen gevangenisstraf opleveren. De brochure is te verkrijgen via reisorganisaties, Postbus 51 of het ministerie zelf. Op de internetsite van Buitenlandse Zaken (www.minbuza.nl) is ook te vinden voor welke landen een negatief reisadvies is gegeven.

Faillissement Het zal je maar gebeuren: vakantie geboekt, geld overgemaakt en dan blijkt het reisbureau opeens gesloten. Wie heeft geboekt bij een reisbureau of organisatie die is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) krijgt in zo'n geval zijn geld terug. De SGR, die bestaat sinds 1983, heeft sinds de oprichting al circa 20 miljoen gulden uitgekeerd aan zo'n 30.000 consumenten. De stichting is gevestigd op de Admiraliteitskade 60, 3063 ED Rotterdam, (010) 414 63 77, www.sgr.nl

Ongelukken Hoewel de meeste ongelukken in en rond het huis gebeuren, kan er natuurlijk ook tijdens de vakantie van alles gebeuren. Raadzaam is zo snel mogelijk contact op te nemen met de verzekeraar waar de reisverzekering is afgesloten of met de verzekeraar waar de reguliere ziektekostenverzekering loopt. Bijna alle verzekeraars bieden via een alarmcentrale hulp bij pech in het buitenland. Wie bijvoorbeeld na een ongeluk in het ziekenhuis wordt opgenomen, krijgt vrijwel altijd direct de noodzakelijke hulp. Blijkt achteraf dat er geen verzekering is of dat de verzekering niet voldoende dekking biedt, dan draait de reiziger persoonlijk voor de kosten op.

Geschillen De verzekering die niet uitkeert, de reisorganisatie die de beloofde kamer aan zee niet heeft geleverd, allemaal zaken die een flinke vakantiekater kunnen opleveren. Wie klachten heeft over de reis of het verblijf, kan zich wenden tot de Geschillencommissie Reizen, Surinamestraat 24, 2585 GJ Den Haag, (070) 310 53 10. Onoplosbare meningsverschillen met de verzekeraars kunnen worden uitgevochten bij de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen, Bordewijklaan 10, 2509 AN Den Haag, (070) 333 89 99

NRC Webpagina's
11 januari 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad