U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Profiel - NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


REIZEN
RISICO'S
VERZEKERINGEN
ALARM CENTRALE
ZIEKTEN
VAKANTIESTRESS
GESCHILLEN
GEHANDICAPTEN
NEGATIEF REISADVIES
CALAMITEITENFONDS
FEITEN EN CIJFERS
VACCINATIES
VAKANTIEBEURS
HULP BIJ PECH
ERGERNISSEN TOP-5
ADRESSEN
INTERNET
Ergernissen top-vijf

Van 1990 tot 1999 presenteerde Frits Bom voor RTL4 De Vakantieman. Naar eigen zeggen wordt hij nog vrijwel dagelijks aangesproken op het programma dat vakantie-onrecht aan de kaak stelde. Voor Profiel stelde Bom een top-vijf van vakantie-ergernissen samen.

Overboekingen Het komt vele duizenden keren per jaar voor: mensen die bij aankomst in het buitenland merken dat hun accommodatie bezet is. "Sorry, mevrouw, mijnheer, er moet sprake zijn van een misverstand. Een ander heeft deze kamer al geboekt.'' Tot grote ergernis van de nietsvermoedende vakantieganger. Hoe dat kan? Vaak hebben de touroperator en de reisagent een ad hoc contract afgesloten, waardoor de buitenlandse hotelhouder niet zeker is van zijn bezettingsgraad. Heeft hij een lege kamer en komt er iemand langs, dan neemt hij het zekere voor het onzekere. Sinds enige tijd garandeert de ANVR in haar reisvoorwaarden dat de hotelier een alternatief biedt. De ervaring leert dat dit zelden door de klant wordt afgewezen.

Kwaliteit van de accommodaties Via internet kun je tegenwoordig gemakkelijk een vakantie boeken. Het medium heeft echter een groot nadeel: het is niet servicegericht. Anders dan bij een reisbureau, krijgt de klant geen persoonlijke assistentie; hij moet het veelal zonder plaatjes stellen, de beschrijvingen van accommodaties zijn óf onduidelijk óf te summier. Ook prijsvergelijkingen zijn via internet nauwelijks mogelijk. Gevolg: het appartement heeft veel minder te bieden dan aanvankelijk gedacht (niet beloofd, want dat is weer een ander probleem).

Toeslagen Zelden komt het voor dat de door reisbureaus geadverteerde prijzen voor georganiseerde vakanties reëel zijn. Meestal gaat het om basisprijzen waarbij van alles wordt opgeteld: administratiekosten, toeslagen voor alleengaanden, brandstoftoeslagen, een toeslag voor het calamiteitenfonds. De praktijk leert dat de klant dertig procent bij de geadverteerde prijs moet optellen voor een reëel beeld. Er zijn zelfs voorbeelden bekend van geadverteerde reizen waarbij klanten zestig tot zeventig procent duurder uit waren.

Vliegreizen Vliegen wordt allang niet meer als iets bijzonders beschouwd. Naarmate vliegen gewoner wordt, neemt het aantal klachten van vliegreizigers toe. Vooral de klantonvriendelijkheid op de luchthaven is velen een doorn in het oog. Zo komt het regelmatig voor dat vliegreizigers braaf twee uur voor vertrek komen opdagen, maar niet kunnen inchecken omdat de balie dicht is. En áls de balies eenmaal opengaan, staan er enkele honderden passagiers voor het loket te dringen.

Spraakverwarring Hoe vaak hoor je een vakantieganger niet zeggen: "Ik wil uitsluitend een kamer met zeezicht.'' Of: "Ik vind alles best, maar niet aan de straatkant.'' De klant beschouwt dit gegeven als een essentie, een waarborg, maar de reisorganisatie en het boekingskantoor spreken van preferentie. Met de belofte "we zetten het op het boekingsformulier'', of "we melden het aan de hotelier'', maken zij zich er vanaf. Eenmaal aangekomen bij zijn reisbestemming blijkt dat wat de klant als een belofte beschouwt, in de praktijk slechts als voorkeur wordt aangemerkt. Een spraakverwarring? Ja, maar wel een met soms vergaande consequenties.

NRC Webpagina's
11 januari 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad