U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Italië boos om incident tv-ploeg
De aanhouding zondagavond van een groepje Italiaanse televisiejournalisten door de Rotterdamse politie heeft geleid tot een diplomatiek incident tussen Italië en Nederland.

Predikant boos om beschuldiging incest
Een emeritus predikant uit 't Harde beraadt zich met zijn familie op juridische stappen tegen de NCRV. In een uitzending van Dokument, op 19 juni, vertelde zijn 41-jariter dat zij op jonge leeftijd tweemaal zwanger is geweest van haar vader en op zijn aandrang tweemaal een abortus heeft ondergaan. De vader is, gezien zijn geloof, tegenstander van abortus en ontkent de beschuldigingen.

Reclameverbod bij beursgang is verkeerd signaal
Reclame is ook een vorm van vrije meningsuiting. Als de overheid die vrijheid aan banden wil leggen moet zij overtuigende en dwingende argumenten hebben. Minister G. Zalm (Financiën) steunt een voorstel van de Amsterdamse effectenbeurs om reclame-uitingen van bedrijven die met hun aandelen naar de Amsterdamse effectenbeurs gaan, tijdens de inschrijfperiode te verbieden.

Internetservice groeit in Frankrijk als kool
Frankrijk heeft met zijn 5 miljoen Minitel-gebruikers en slechts 23 procent computerbezit bij de huishoudens last van een remmende voorsprong waar het gaat om Internet. Maar servicebedrijven zorgen nu voor een snelle inhaalslag.

Miljoenenfestival Endemol zonder weerga
Oude opties. Nieuwe opties. Een nieuwe bonusregeling. Managers en medewerkers van Endemol kunnen na het bod van Telefónica in totaal ruim 700 miljoen gulden tegemoet zien.

'Geleende' kunst in de reclame
De heren aan de lange tafel hebben volop reden voor vreugde: er is een nieuwe VW Golf geboren. Maar het Franse episcopaat wist er een stokje voor te steken. Toen het affiche in februari 1998 in de straten van Parijs verscheen, volgde er onverwijld een klacht - en binnen een week was de campagne teruggetrokken."We hebben geen enkele bedoeling gehad om iemand te kwetsen", zei de directeur de la création van het reclamebureau DDB-Needham nog zwakjes, maar niemand kon 's mans woorden erg serieus nemen. De verwijzing naar Da Vinci's laatste avondmaal lag er te dik op.

Onvolledige berichtgeving door politie
De politie Noord-Holland Noord heeft een nieuw voorlichtingsbeleid waarbij niet meer alle incidenten worden gemeld. Dit heeft een woordvoerder vanochtend bevestigd. Hij ontkent echter dat de politie ernstige incidenten verzwijgt om bewoners niet onnodig ongerust te maken. Dit had de Helderse Krant eerder gemeld. Zo zouden de politievoorlichters twee grote vechtpartijen hebben verzwegen. De woordvoerder ontkent dit. Volgens hem is er onvoldoende mankracht om kleine incidenten te melden.

Winstwaarschuwing Amerikaans CA
Computer Associates voorziet dat de winst over het op 30 juni beëindigde eerste kwartaal lager zal uitkomen dan verwacht. Het Amerikaanse softwarebedrijf wijt dit onder meer aan tegenvallende omzetcijfers in Europa. In mei liet het bedrijf weten dat de winst over het vierde kwartaal van haar boekjaar was afgenomen met 14 procent wegens de kosten van twee acquisities. (Bloomberg)

Newconomy neemt belang Pharmaplaza
Investeerder in internetbedrijven Newconomy heeft een belang van 15 procent genomen in Pharmaplaza.com, een site die gezondheidsproducten verkoopt. Newconomy is uit de onderneming InfoAgent Solutions gestapt. Het belang van 40 procent is verkocht aan het Amerikaanse IntraNet Solutions. Over de financiële gegevens van de transacties houdt Newconomy zich stil. (ANP)

Fransen kijken massaal naar tv
PARIJS, 4 JULI. Frankrijk heeft massaal naar de televisieuitzending van de finale van het Europees kampioenschap voetbal gekeken. Tijdens de reguliere speeltijd zaten bij de publieke zender TF1 21,44 miljoen mensen aan de buis gekluisterd. Het marktaandeel bedroeg op dat moment 77,5 procent. Het aantal kijkers liep in de verlenging op naar 24,87 miljoen, een marktaandeel van 80,9 procent. Opmerkelijk veel vrouwen, ruim 8,7 miljoen, keken naar de winst van Frankrijk op Italië (2-1).


In de VS zijn er websites die beginnen met de tekst Happy Birthday America! Want op de fourth of July in 1776 verklaarde de VS zich onafhankelijk van Engeland. Verschillende sites geven informatie over de geschiedenis van de vlag, links naar de onafhankelijksheidsverklaring, en vragen over vuurwerk en veiligheid. Via Yahoo is een goed overzicht te vinden, inclusief barbecue-tips.
(fullcoverage.yahoo.com/fc/US/4thofJuly/)

NRC Webpagina's
4 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad