U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Mooi, ouderwets en leerzaam

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Weliswaar is er voor HARDtalk bij de BBC een decortje gebouwd, maar Tim Sebastian lijkt daar maar zelden gebruik van te maken. Voor zijn dagelijkse talkshow op BBC World reist de geharde verslaggever de wereld rond om de groten (en soms de minder groten) der aarde in een half uurtje te interviewen.

Neem de lopende week, waarin Sebastian een rondje maakt door het Midden-Oosten ter gelegenheid van het vijftig-jarig bestaan van Israel. Zijn partners zijn Teddy Kollek, Faisal Husseini, Adel Sabit (neef van de in 1965 overleden Egyptische koning Faroek), Yitshak Shamir, Abba Eban, Ida Haedel (violist) Yael Dayan (zoon van de Israelische veldheer Moshe Dayan).

Geen lijstje om je voor te schamen. Sebastian ondervraagt scherp maar onaangenaam wordt hij nooit. Zijn gesprekspartners, of die van zijn vervangster, want hij kan nu eenmaal niet overal tegelijk zijn, zijn geenszins alleen uit de politiek afkomstig. Zo maakte Sebastian zich vorige week verdienstelijk met de immer sociaal bewogen actrice Vanessa Redgrave.

In de zakelijk aandoende vraaggesprekken wordt niet al te zeer op details ingegaan, maar wel steeds een poging ondernomen om de geïnterviewde als persoonlijkheid neer te zetten. De vraag naar persoonlijke motivatie ontbreekt zelden als tegen het einde de dramatische spanning wordt opgevoerd.

Maar wat volkomen ontbreekt, is de platvloerse lol of het quasi- onthullende gewroet in andermans intimiteiten, dat de laatste jaren internationaal bij tv-interviews in zwang is geraakt. HARDtalk is mooie, ouderwetse, leerzame televisie. En een sieraad voor BBC World, een commerciële zender waarmee de Britse omroeporganisatie internationaal geld hoopt te verdienen, gebruik makend van de uitstekende naam die de radiozender World Service bezit. Met dat geld verdienen schijnt het tot nu toe tegen te vallen, maar uitstekend is BBC World zeker - wat mij betreft, met de Europese cultuurzender Arte, het beste wat de Europese satelliettelevisie te bieden heeft. De nieuwsuitzendingen stralen diezelfde ernst, en af en toe even ironie uit, die je ook van de radio kent. HARDtalk en andere magazines, meestal tevens vertoond op BBC News 24, de BBC-nieuwszender voor de Britse markt, zijn vaak alleraardigst, zoals dat waarin Joe Simpson de wereld rondtrekt om met voorbijgangers over politiek te praten. Andere programma's zullen kijkers naar BBC1 en BBC2 niet onbekend voorkomen, zoals Film '98, Panorama en The Clothes Show. Overigens is de BBC sinds kort begonnen met de uitzending per satelliet van de vertrouwde BBC1 en BBC2, alsmede van nieuwe producten als BBC Choice en BBC News 24. Die uitzendingen vinden digitaal plaats via de nieuwe stek voor Astra-satellieten op 28,2 graden oost, waar in de toekomst ook alle andere televisiestations voor de Britse eilanden zullen neerstrijken. Maar helaas, de voor ontvangst benodigde smartcards zullen (legaal) alleen voor bewoners van de Britse eilanden verkrijgbaar zijn.

BBC World is beschikbaar op sommige Nederlandse kabelnetten en analoog en ongecodeerd via Eutelsat/Hotbird, 13 graden oost, 11.617 GHz, v.

PS: Vorige week was in deze rubriek sprake van de opheffing van NBC Europe. Inmiddels heeft NBC bekend gemaakt wat er precies zal gebeuren: van 6 tot 12 uur worden (net als nu) programma's doorgeprikt van de zakenzender CNBC en zijn er Amerikaanse nieuwsuitzendingen te zien. Daarna volgen documentaires in de natuur- en ontdekkingssfeer, geproduceerd door het NBC deels toebehorende National Geographic. Ofschoon de naam NBC Europe wellicht behouden blijft, zullen wij Amerikaanse fenomenen als Jay Leno voortaan moeten ontberen. Voor de Duitse markt zint NBC op een aparte zender met lokaal gemaakte programma's. Aan het streven om mainstream Amerikaanse televisie in Europa (en Azië, waar NBC in zijn huidige vorm ook verdwijnt) aan de man te brengen komt dus een eind.

NRC Webpagina's
29 APRIL 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Amerikaanse tv minder in trek
(22 april 1998)
Digitale bedrijfsgeheimen
(15 april 1998)
Saai versus saaier
(8 april 1998)
Nieuwe vragen rond Barabbas
(1 april 1998)
Canal+ krijgt culturele trekjes
(25 maart 1998)
Nederlandse tv is voor dommertjes
(18 maart 1998)
Porno zonder uitverkoop
(11 maart 1998)
De schoolmeesters van CNN
(4 maart 1998)
De schoolmeesters van CNN
(25 februari 1998)
Hartverwarmende nummertjes
(18 februari 1998)
Vanuit Bosnië niets nieuws
(11 februari 1998)
Bladen voor de schotelkijker
(4 februari 1998)
CNN negeert Newsweek
(28 januari 1998)
Sprookjesachtig schijnsel
(21 januari 1998)
De opmars van educatieve tv
(14 januari 1998)
Het jachterige van Fashion-TV
(7 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)