Bouw nieuwe pier
Miljard aan investeringen voor Schiphol
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 1 NOV. Schiphol
investeert de komende drie jaar bijna 1 miljard gulden in de aanleg van
een nieuwe pier, een geavanceerd vervoerssysteem voor reizigers en
uitbreiding van de infrastructuur op en rondom de luchthaven.
In 2006 moet bovendien de bouw van nog een pier, ter waarde van zo'n
150 miljoen gulden, gereed zijn.De luchthaven beschikt hierdoor in 2003
over in totaal 108 gates en heeft dan een capaciteit voor de verwerking
van 50 tot 55 miljoen reizigers per jaar. Nu zijn dat nog ruim 39
miljoen personen. De luchthaven Schiphol bezet in passagiersaantallen
in Europa een vierde plaats. Volgens een woordvoerster van Schiphol
zijn de uitbreidingen noodzakelijk om de toenemende passagiersstromen
op te vangen en is de groei niet in strijd met de strenge milieunormen.
Bovendien wordt het stelsel van milieunormen in 2003 aangepast.
Begin volgend jaar start Schiphol met de bouw van de J-pier. Deze krijgt
17 gates voor kleinere en middelgrote vliegtuigen. De nieuwe pier wordt
aangelegd aan de overzijde van de luchthaven, tussen de A4 en de
Zwanenburgerbaan. Een nog aan te leggen, geavanceerde
magneettreinverbinding moet de J-pier in verbinding stellen met de
eveneens nog uit te breiden westelijke terminal. De bouw hiervan start
rond de volgende jaarwisseling. De pier, de treinverbinding en het
bijbehorende station moeten eind 2003 gereed zijn. De platformen van de
J-pier zijn volgens de planning al over twee jaar klaar en kunnen dan
dienen als parkeerplaats voor vliegtuigen.
De westelijke terminal, waarin nu een aankomst- en vertrekhal huizen,
wordt uitgebreid met 43.000 vierkante meter. Er komen meer winkel- en
horecafaciliteiten. Daarnaast wordt de bagagehal vergroot en worden er
extra incheckbalies gebouwd. Schiphol investeert in de vertrekhal
voornamelijk in de aanleg van een nieuwe lounge voor
Schengenpassagiers.
Daarnaast wordt in 2004 gestart met de bouw van de nieuwe H-pier, die in
2006 gebruiksklaar moet zijn. Deze pier, gesitueerd langs de nieuwe
treinverbinding, moet plaats bieden aan vier grote vliegtuigen, type
Boeing 747. Een woordvoerster van Schiphol schat de kosten hiervan op
een slordige 150 miljoen gulden. Door al deze uitbreidingen moet
eveneens de infrastructuur op en rondom de luchthaven worden aangepast.
Het wegennet wordt veranderd en er moet nieuwe kantoorruimte worden
gerealiseerd. Nog dit jaar vangt de uitbreiding van het World Trade
Center op Schiphol aan.Schiphol raamt de totale investeringen voor de
komende vier jaar, inclusief de aanleg van de vijfde start- en
landingsbaan, op ruim 3 miljard gulden. De luchthaven kondigde de
nieuwe uitbreidingen vanmiddag aan toen Minister Netelenbos (Verkeer en
Waterstaat) officieel de vernieuwde centrale lounge, de verbrede D-
pier, de verlengde E-pier en de nieuwe B-pier op Schiphol opende. Deze
verbouwingen op Schiphol hebben in totaal twee jaar geduurd.