Directeur Cerfontaine vindt dat reputatie Schiphol is
geschaad
'Het gaat niet om het geld'
De kritiek op Schiphol zwelt
aan. Minister Netelenbos legde de luchthaven een boete van een half
miljoen gulden op.
Door onze redacteur ESTHER ROSENBERG
SCHIPHOL, 24 OKT. Schiphol grossierde de afgelopen jaren in
onderscheidingen als 'beste luchthaven'. Maar die reputatie heeft het
bedrijf al lang niet meer. KLM-topman Leo van Wijk haalde gisteravond
uit naar onder meer de afkalvende positie van Schiphol in de wereld, de
afgenomen punctualiteit en de voortdurende verbouwingen en het
haperende bagagesysteem op de luchthaven. De boete voor Schiphol zou
een peulenschil zijn vergeleken bij wat de vertragingen KLM kosten.
Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine is zich van geen kwaad bewust.
Zijn luchthaven is in de eerste negen maanden van dit jaar gegroeid met
8,1 procent naar 30 miljoen passagiers, de milieuprestaties zijn
'uitstekend' en de punctualiteit is ten opzichte van vorig jaar juist
verbeterd, aldus Cerfontaine. "Een paar weken geleden waren we nog de
bruidsschat in het huwelijk van KLM met British Airways en nu zou er
plotseling niets meer van ons deugen. Kom nou."
Wat vond u van de kritiek van de KLM-bestuurder?
"Niet terecht. De afgelopen week waren er dagen waarover je het liever
maar niet hebt, maar over het gehele jaar bezien is de punctualiteit
duidelijk verbeterd. Dat geeft een beter beeld van de situatie. Ik kan
me goed voorstellen dat een passagier die net op een van die dagen
vliegt veel kritiek heeft. Maar waar Van Wijk zijn kritiek vandaan
haalt weet ik niet. Ik weet wel dat luchtvaartmaatschappijen zich in
een geweldige competitieve omgeving begeven, waarin je alles uit de
kast moet halen om goed te presteren. Voor KLM is iedere dag met
vertraging een verloren dag."
U kent de milieuregels. Waarom houdt u zich daar niet aan?
"Zie het als een bord vol soep. We proberen constant te voorkomen dat er
soep over de rand gaat. Zo is de huidige situatie op Schiphol. Als je
ziet dat we jaarlijks 420.000 vliegtuigen over de banen moeten
verspreiden, waarbij we met slecht weer ook banen moeten sluiten en
daarbij tot nog toe maar twee afwijkingen van eentiende Ke plaats
hebben gevonden, dan kun je bijna spreken van een Nasa-operatie."
Is minder vliegen een optie?
"Nee. Om te kunnen garanderen dat we binnen de geluidsnormen blijven
moeten we terug naar 300.000 vliegbewegingen. In 2003 veranderen de
geluidsnormen, waardoor de huidige situatie ineens geen probleem meer
is. Het aantal vliegbewegingen terugbrengen is dus geen optie. In
plaats daarvan vecht ik deze dwangsom aan door officieel bezwaar aan te
tekenen. Als de minister daar niet goed op reageert overwegen we een
juridische procedure."
Wat betekent een boete van vijf ton voor een luchthaven met een omzet
van 1,3 miljard gulden?
"Het gaat niet om het geld, het is de reputatie van Schiphol die
beschadigd wordt. Hoe hoger de boete, hoe meer mensen denken: het zal
wel niet goed zijn wat Schiphol gedaan heeft. Een boete voor een
overtreding die de luchthaven begaat vind ik redelijk, maar een
bestuurlijke dwangsom van deze hoogte niet. Net als in het verkeer zou
je een hoge boete moeten hebben voor een ernstige overtreding en voor
lichtere vergrijpen een lagere boete. Er zou een onderscheid moeten
woren gemaakt tussen overtredingen boven een weiland en overtredingen
boven woningen. Voor een 'milieuvergrijp' als dit is een half miljoen
zeer onredelijk. Onze milieuprestaties over het gehele jaar zijn
uitstekend. Belangrijk is ook dat de strenge milieuregels onze
internationale reputatie aantasten. Je kan buitenlandse partijen
bijpraten over PKB's en Ke's, maar een half miljoen voor het vliegen
over een leeg weiland, dat begrijpt niemand."