U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Directeur Cerfontaine vindt dat reputatie Schiphol is geschaad

'Het gaat niet om het geld'


De kritiek op Schiphol zwelt aan. Minister Netelenbos legde de luchthaven een boete van een half miljoen gulden op.

Door onze redacteur ESTHER ROSENBERG

SCHIPHOL, 24 OKT. Schiphol grossierde de afgelopen jaren in onderscheidingen als 'beste luchthaven'. Maar die reputatie heeft het bedrijf al lang niet meer. KLM-topman Leo van Wijk haalde gisteravond uit naar onder meer de afkalvende positie van Schiphol in de wereld, de afgenomen punctualiteit en de voortdurende verbouwingen en het haperende bagagesysteem op de luchthaven. De boete voor Schiphol zou een peulenschil zijn vergeleken bij wat de vertragingen KLM kosten. Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine is zich van geen kwaad bewust. Zijn luchthaven is in de eerste negen maanden van dit jaar gegroeid met 8,1 procent naar 30 miljoen passagiers, de milieuprestaties zijn 'uitstekend' en de punctualiteit is ten opzichte van vorig jaar juist verbeterd, aldus Cerfontaine. "Een paar weken geleden waren we nog de bruidsschat in het huwelijk van KLM met British Airways en nu zou er plotseling niets meer van ons deugen. Kom nou."

Wat vond u van de kritiek van de KLM-bestuurder?

"Niet terecht. De afgelopen week waren er dagen waarover je het liever maar niet hebt, maar over het gehele jaar bezien is de punctualiteit duidelijk verbeterd. Dat geeft een beter beeld van de situatie. Ik kan me goed voorstellen dat een passagier die net op een van die dagen vliegt veel kritiek heeft. Maar waar Van Wijk zijn kritiek vandaan haalt weet ik niet. Ik weet wel dat luchtvaartmaatschappijen zich in een geweldige competitieve omgeving begeven, waarin je alles uit de kast moet halen om goed te presteren. Voor KLM is iedere dag met vertraging een verloren dag."

U kent de milieuregels. Waarom houdt u zich daar niet aan?

"Zie het als een bord vol soep. We proberen constant te voorkomen dat er soep over de rand gaat. Zo is de huidige situatie op Schiphol. Als je ziet dat we jaarlijks 420.000 vliegtuigen over de banen moeten verspreiden, waarbij we met slecht weer ook banen moeten sluiten en daarbij tot nog toe maar twee afwijkingen van eentiende Ke plaats hebben gevonden, dan kun je bijna spreken van een Nasa-operatie."

Is minder vliegen een optie?

"Nee. Om te kunnen garanderen dat we binnen de geluidsnormen blijven moeten we terug naar 300.000 vliegbewegingen. In 2003 veranderen de geluidsnormen, waardoor de huidige situatie ineens geen probleem meer is. Het aantal vliegbewegingen terugbrengen is dus geen optie. In plaats daarvan vecht ik deze dwangsom aan door officieel bezwaar aan te tekenen. Als de minister daar niet goed op reageert overwegen we een juridische procedure."

Wat betekent een boete van vijf ton voor een luchthaven met een omzet van 1,3 miljard gulden?

"Het gaat niet om het geld, het is de reputatie van Schiphol die beschadigd wordt. Hoe hoger de boete, hoe meer mensen denken: het zal wel niet goed zijn wat Schiphol gedaan heeft. Een boete voor een overtreding die de luchthaven begaat vind ik redelijk, maar een bestuurlijke dwangsom van deze hoogte niet. Net als in het verkeer zou je een hoge boete moeten hebben voor een ernstige overtreding en voor lichtere vergrijpen een lagere boete. Er zou een onderscheid moeten woren gemaakt tussen overtredingen boven een weiland en overtredingen boven woningen. Voor een 'milieuvergrijp' als dit is een half miljoen zeer onredelijk. Onze milieuprestaties over het gehele jaar zijn uitstekend. Belangrijk is ook dat de strenge milieuregels onze internationale reputatie aantasten. Je kan buitenlandse partijen bijpraten over PKB's en Ke's, maar een half miljoen voor het vliegen over een leeg weiland, dat begrijpt niemand."

NRC Webpagina's
24 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad