Britten wilden dominante rol
Fusie van KLM met BA mislukt
Door onze financiële redactie
AMSTELVEEN, 22 SEPT. De
fusiebesprekingen tussen British Airways en KLM zijn gisteren
stukgelopen. Breekpunt na bijna vier maanden onderhandelen was de
Britse eis om zeggenschap te krijgen over het Nederlandse bedrijf.
In een toelichting gaf bestuursvoorzitter Leo van Wijk toe dat de
beslissing van British Airways om te breken hem volledig had verrast.
"We zijn overrompeld. In overleg met de Nederlandse overheid hadden we
grenzen afgesproken en British Airways wilde die passeren. Ik dacht dat
we al overeenstemming op dit punt hadden bereikt."
KLM moet een Nederlandse identiteit behouden omdat landingsrechten,
zoals het belangrijke 'open-skies'-akkoord met de Verenigde Staten, een
zaak van nationale overheden zijn. Mede daarom wilden de maatschappij
en Den Haag vasthouden aan de Nederlandse zeggenschap. "BA wilde het
risico lopen om dan landingsrechten kwijt te raken. Wij niet", aldus
Van Wijk. "Het is verrassend dat de Britten hiervan een halszaak hebben
gemaakt." KLM ging er " tot enkele dagen geleden" van uit dat de fusie,
die moest leiden tot de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa,
binnen twee weken een feit zou zijn.
Beleggers reageerden vanmorgen vernietigend op de tweede afgeketste
fusie binnen één jaar en het KLM-aandeel leverde maar
liefst een kwart van de waarde in. British Airways zag het aandeel
juist met 6 procent stijgen, nadat de koers de afgelopen twee maanden
met meer dan een kwart was gedaald. Op de vraag of British Airways door
deze druk zijn eisen had aangescherpt, zei Van Wijk dat het "evident"
is "dat de financiële markten een belangrijke overweging" zijn.
President Eddington van BA ontkende gisteren dat de beleggers een rol
hadden gespeeld. "De koers was niet het issue."Het afketsen van de
fusie noemde Van Wijk "een bittere pil". Eerder dit jaar blies KLM de
fusie met Alitalia al op. De KLM-topman wilde gisteren niet speculeren
over nieuwe partners. "Maar om op lange termijn te overleven blijft de
noodzaak overeind om een Europese partner vinden." Acht jaar geleden
mislukten de fusiebesprekingen met British Airways ook al. Sinds die
tijd is - binnen het project Alcazar - ook zonder succes gesproken met
Swissair, SAS en Austrian Airlines.
Minister Netelenbos (Verkeer) was teleurgesteld, maar constateerde wel
dat de onderhandelingen op een belangrijk punt waren afgebroken. Ook de
ondernemingsraad en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers
reageerden teleurgesteld, maar lieten weten blij te zijn dat de
luchtvaartmaatschappij niet tegen elke prijs wordt verkocht aan de
Britten. Vakbonden FNV en de Unie sloten zich daarbij aan. "De
werkgelegenheid staat niet langer op het spel", zei FNV-bestuurder J.
Smeets.