Piloten dreigen KLM met proces
Door onze redacteur ESTHER ROSENBERG
ROTTERDAM, 28 OKT. Ruim honderd
piloten die van de KLM-Luchtvaartschool (KLS) afkomen, dreigen hun
toekomstige werkgever met een rechtszaak. De piloten kunnen niet bij KLM
in dienst treden, hoewel ze bij hun opleiding wel een baangarantie
kregen.
De piloten die allen inmiddels een jaar tot drie jaar op een baan
wachten, hebben zich verenigd in de Stichting Wachtlijst. De stichting
heeft een advocaat in de arm genomen.
In die baangarantie staat volgens advocaat W. Sweerts de Landas dat KLM
de piloten binnen een jaar in dienst moet nemen. Alleen in bijzondere
omstandigheden kan die periode verlengd worden tot vijf jaar. En daar
gaat de onenigheid met KLM over. Volgens de personeelschef van de
luchtvaartschool A. Blauw geldt de "slechte economische situatie" van
KLM en de bijbehorende bezuinigingsoperatie Baseline als
bijzondere omstandigheid. De werkloze piloten zijn het hiermee oneens.
Voorgenomen gesprekken tussen de stichting en de KLM-directie zijn al
enkele malen uitgesteld. Advocaat Sweerts de Landas zegt wel dat hij de
situatie "liever niet laat escaleren". Behalve een baan willen de
werkloze piloten ook een compensatie voor de kosten van de vlieguren die
ze moeten maken om hun vliegbrevet geldig te houden.
De piloten hebben de ruim 200.000 gulden voor hun tweejarige opleiding
zelf betaald - volgende week krijgen nog eens vijftig leerling-piloten
hun diploma.
Vóór de zomer mochten de afgestudeerde piloten bovendien
niet bij de concurrenten aan de slag. Dat is veranderd, door druk van de
Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). Enkele afgestudeerde
vliegers zijn inmiddels bij Lufthansa en Alitalia in dienst getreden,
die nog wel piloten aannemen. De zogeheten 'wachtlijstvliegers' kunnen
zodra er plaats is terugkeren naar KLM. Andere piloten zijn inmiddels
als IT-medewerker aan de slag gegaan.
Blauw van de KLM-luchtvaartschool betreurt het dat de piloten "in dit
stadium zo'n druk op de ketel zetten."
Toch bestaat de onvrede onder de leerlingen al langer. Zo kampt de KLS
kampt met een capaciteitsprobleem. Ook is het lesprogramma voor een
internationaal brevet onlangs door de Nederlandse Luchtvaartautoriteit
(NLA) afgekeurd, waardoor leerlingen voor een nationaal brevet worden
opgeleid.