U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Van Wijk bezorgd over Schiphol

Door een onzer redacteuren
SCHIPHOL, 24 OKT. KLM-topman Leo van Wijk maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van Schiphol. De luchthaven vormt een vitale schakel in de plannen van KLM om met zijn alliantiepartners een toonaangevende rol te blijven spelen in de wereldluchtvaart, maar de achteruithollende kwaliteit en betrouwbaarheid van Schiphol als luchthaven, waarover klanten openlijk klagen, lokten bij Van Wijk een aantal ongekend felle reacties uit.

"We moeten in Nederland niet roomser zijn dan de paus en dreigen de risee te worden in wereld", zei Van Wijk gisteravond tijdens het jaarlijkse luchtvaartdiner van de Amsterdamse Kamer van Koophandel. "Het is passagiers in Italië echt niet uit te leggen dat ze pas acht uur later op Schiphol mogen landen omdat we maar twee start- en landingsbanen mogen gebruiken. De buitenwereld heeft weinig begrip voor de absurde situaties van dit moment"

Hij deed een dringend beroep op de overheid, die Schiphol aan stringente milieunormen houdt, de goede reputatie van zowel KLM als Schiphol in de wereld niet 'te grabbel te gooien' en niet de 'zwaan de nek om te draaien.' De overheid zal volgens Van Wijk moeten waarborgen dat KLM en Schiphol hun primaire taken als mainport kunnen blijven uitvoeren tegen marktconforme condities.

Zelfs na twee mislukte fusies met Alitalia en British Airways ziet Van Wijk voldoende mogelijkheden KLM verder uit te bouwen. "Aan ons concept voor de toekomst wordt niet getornd. We gaan voorlopig op eigen kracht verder om KLM op dezelfde voortvarende manier uit te bouwen als de afgelopen 81 jaar. Maar dit vereist wél dat de operationele condities van Schiphol op het gewenste niveau blijven."

NRC Webpagina's
24 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad