KLM overweegt BA-dochter Go over te nemen
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 5 MAART. KLM neemt
binnen enkele weken een beslissing of het een bod doet op Go, de
dochteronderneming van British Airways die is gespecialiseerd in
goedkope vluchten. "We zijn onder de hoede van KLM-UK vorig jaar in
Engeland al begonnen met onze eigen lage-prijzenmaatschappij Buzz", zegt
woordvoerder B. Koster van KLM. "We bestuderen nu de mogelijkheid die
activiteiten uit te breiden." Koster zegt dat KLM nog geen bod heeft
gedaan gedaan op Go. "Wel is die lage-prijzenmarkt interessant",
bevestigt Koster. "Die sector groeit twee keer zo snel als het normale
lijnverkeer."
Sinds januari vorig jaar vliegt KLM met de eigen goedkope-
vluchtendochter Buzz vanaf Londen Stansted op zeven Europese
bestemmingen. Buzz heeft de diensten overgenomen van KLM UK naar
Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt, Milaan en Parijs. Wenen en Lyon
zijn nieuwe bestemmingen. KLM UK blijft met zestien vliegtuigen
voornamelijk van en naar Schiphol vliegen. Met acht toestellen van het
type BAe-146 haakt KLM in op de groeiende markt voor goedkope
vliegtickets die tegen bodemprijzen worden verkocht. Ook KLM-dochter
Transavia heeft zich met zijn programma Basiq Air inmiddels gestort op
de markt voor goedkope vliegtickets. In de Verenigde Staten heeft de
markt voor deze low-budget vliegreizen - voornamelijk via SouthWest - al
een grote omvang bereikt. In Europa is het Ierse Ryanair de snelst
expanderende lage-kostenluchtvaartmaatschappij.
In Europa gaat KLM via Buzz al de strijd aan met prijsvechters als
EasyJet, het Ierse Ryanair, Go van British Airways en Virgin Express van
de Britse miljardair Richard Branson. Aangezien ook Go van British
Airways Stansted als thuishaven heeft, zou een eventuele aankoop van de
British Airways-dochter door KLM goed passen in de activiteiten die de
Nederlandse luchtvaartmaatschappij op deze markt al ontplooit. Naast KLM
zijn ook Engelse investeerders als 3i en Barclays Private Equity nog in
de race voor Go.
BA wil van Go af. Met Londen als thuishaven, een van de grote
financiële centra in de wereld, kan BA zwaar inzetten op duurdere
tickets uit de business class.