KLM rekent weer op Martinair
KLM doet een nieuwe poging
Martinair volledig in te lijven. Gezien de toegenomen concurrentie op
de vakantiemarkt zou Brussel nu minder moeilijk doen.
Door onze redacteur ESTHER ROSENBERG
ROTTERDAM, 17 MAART. Luchtvaartmaatschappij KLM valt bij herhaling in
herhaling. Na mislukte fusiepogingen met British Airways jaren geleden
ging de maatschappij onlangs opnieuw de gesprekken aan. En greep mis.
Na de afgeketste fusie met Alitalia, kondigden de Italianen enkele weken
geleden met KLM over een hernieuwde samenwerking te praten. En nu weer
Martinair, dat KLM voor de helft al bezit. KLM wil uitbreiden en of dat
nu met een buitenlandse partner of de charteraar om de hoek is, maakt
daarbij niet veel verschil. "We hebben dezelfde thuisbasis, dat heeft
voordelen", zegt een woordvoerder.
Hetzelfde plan, een andere situatie, volgens KLM. Bestuursvoorzitter Leo
Berndsen van Nedlloyd, dat de andere helft van Martinair bezit,
beschreef het tijdens de presentatie van de jaarcijfers deze week iets
anders: beide aandeelhouders zouden bij de Europese Commissie "een
nieuw plan" hebben ingediend. Over de inhoud daarvan wilde hij niets
zeggen.
Als KLM de charteraar overneemt is het waarschijnlijk dat de
vrachtafdelingen van de bedrijven worden samengevoegd tot een
zelfstandig bedrijf. Onder de bedrijfsnaam Kencargo kondigden KLM en
Martinair deze week al aan samen Kenya Airways de Afrikaanse
vrachtoperaties van de maatschappijen in elkaar te schuiven.
In 1999 deed KLM een eerste poging de chartermaatschappij over te nemen.
Toen na een paar maanden uit gesprekken in de wandelgangen bekend werd
dat de overname op bezwaren stootte, heeft KLM het verzoek ingetrokken,
nog vóór een officieel oordeel was geveld. Wie niets
vraagt, wordt ook niet afgewezen, was de redenering. Ook nu ontkent KLM
dat het verzoek om de overname officieel zou zijn. Wel bevestigt een
woordvoerder dat reguliere contacten met Brussel hierover "al
maandenlang" bestaan. Berndsen verwacht dat Brussel hier eind april
over beslist.
KLM zou (in 1999) volgens Brussel met Martinair en dochter Transavia (80
procent) een te groot marktaandeel in de chartermarkt krijgen. Onzin,
zei Amstelveen toen al: de concurrentie beperkt zich immers niet tot de
landsgrenzen. Maar waarom zou Brussel nu wel instemmen met een overname
van de verliesgevende charteraar? Volgens KLM is de markt veranderd.
Nieuwe charteraars als Dutch Bird en Hapag Lloyd vervoeren steeds meer
vakantievliegers van en naar Schiphol. Maar ook een nieuwkomer als
Easyjet en goedkope maatschappijen net over de grens moeten als
concurrentie meegerekend worden, meent KLM. Bovendien had de
maatschappij twee jaar geleden nog een alliantie met Alitalia. Maar
critici zeggen dat de kleinschalige nieuwe vliegbedrijven nauwelijks
verschil uit maken. Tot enkele weken geleden waren de berichten uit
Brussel nog negatief. Als de overname opnieuw wordt tegengehouden
verkleint KLM mogelijk haar belang in Martinair. Hierdoor wordt het
voor andere bedrijven aantrekkelijk om een meerderheidsbelang in het
bedrijf te nemen. Nedlloyd wil maar al te graag van de verliesgevende
dochter af. Al jaren. Martinair maakte vorig jaar volgens Nedlloyd 97
miljoen gulden verlies, meer dan de 80 miljoen gulden die dat bedrijf
in de loop van 2000 zelf voorspelde. In 1999 stond Martinair voor 26
miljoen gulden in het rood. Overigens heeft Martinair deze cijfers nog
niet naar buiten gebracht. Hoe langer de onzekerheid, hoe lager het
bedrag waarvoor Nedlloyd de aandelen kan verkopen. Martinair was eind
1999 nog 700 miljoen gulden waard.
KLM maakt zich dan ook minder druk over de miljoenenverliezen bij
Martinair. " Een momentopname", nuanceert de woordvoerder: "Bij ons is
het ook wel eens slecht gegaan."