Marike van Lier Lels leidt de logistieke operatie
Schiphol
Geen type van help, mijn jurk wordt vies
Eerst schepen, toen
vrachtwagens, nu vliegtuigen. Marike van Lier Lels is sinds 1 september
operationeel directeur van Schiphol. Portret van een zeebonk op het
droge.
Door Jannetje Koelewijn en Esther Rosenberg
Gerlach Cerfontaine, president-directeur van Schiphol: "Marike vindt
het helemaal fout, een verhaal over haar in de krant. Maar ik vind het
geweldig. Ik wil er wel aandacht voor dat ik zo'n vrouw, met zulke
capaciteiten, op deze plek heb kunnen krijgen."
Ze kan iets dat maar weinig mensen kunnen, zegt hij. Ze kan een
logistieke operatie leiden, tachtig procent van wat Schiphol is. Niet
alleen de grote concepten en de abstracte ideeën, vooral de
uitvoering. Op de fiets van het hoofdkantoor naar de werkvloer. Gerlach
Cerfontaine wilde haar bij de opening van de nieuwe terminal
voorstellen aan Tineke Netelenbos. Hij kon haar nergens vinden. "Zat ze
al weer in de bagagekelder."
Haar vader, elektrotechnicus, was directeur van De Oude Delft (optische
industrie) in Leeuwarden, haar moeder maatschappelijk werkster. Die was
weer gaan werken, zegt ze, toen ze het zat was om hele ochtenden op
verjaarsvisite te zitten en te praten over de vlekken in de was.
Haar moeder: "Ze wilde veearts worden. En ook een keer professor in de
scheikunde, omdat ze zo graag met flesjes zat te rommelen in bad." Haar
vader: "Daarna was het aardrijkskunde, omdat ze zo graag reisde. Dat was
over toen ze een jaar in Amerika was geweest." Haar moeder: "Ze had daar
op een scheepswerf gewerkt. Daarna wilde ze alleen nog maar boten
bouwen." Haar vader: "Het zit haar in het bloed. Ze heeft Lelsenbloed."
De Lelsen waren zeevarende Friezen, zegt Arie Lels, de oom van Marike.
Hij haalt het familiealbum tevoorschijn om uit te leggen hoe het met
die naam zit. De naam Van Lier, zegt hij, is er in de tak van zijn neef
bijgekomen door de notaris die vroeger de eigenaar was van het landgoed
Overcingel in Assen. Die had geen zoons en hij liet de Lelsen zijn
bezit na als ze zijn naam voor hun eigen naam plakten.
De andere Lelsen zakten naar het zuiden, naar de Rotterdamse haven. Ze
werden een belangrijke scheepvaartfamilie. Arie Lels was directeur van
Smit Internationale en de Holland Amerika Lijn. Haar oom: "Wij verdelen
de familie in droge en natte Lelsen. Marike is een natte Lels, tot haar
vaders verbazing." Haar tante: "Ze is droog opgevoed. " Haar ouders
verhuisden in 1978 van Leeuwarden naar Assen, naar Overcingel. Ze
hebben er een dagtaak aan om het in stand te houden. Ze vertellen over
hun dochter in de mooie kamer naast de keuken, bij de bruine
boterhammen met kaas en jam. Haar vader: "Op een dag zei ze dat ze de
HTS in Dordrecht had gebeld. Ze ging scheepsbouwkunde studeren. Ze had
alles al geregeld. Ze is door die school heen gevlogen. Ze is summa cum
laude afgestudeerd." Haar moeder: "Zo erg was het niet. Het was gewoon
cum laude." Op het gymnasium in Leeuwarden viel ze niet erg op. "Een
goede leerling, maar zesjes en zevens voor de exacte vakken", zegt de
dame van de administratie die haar rapport er even bij gepakt heeft.
Haar wiskundeleraar, Eddie Scholl: , ,Ik herinner me een aanvaring met
haar, ik mopperde omdat ze haar huiswerk niet had gemaakt. Dat deed ik
nog in die tijd. Ze zei: het is mijn wereld niet, het maakt mij niet
uit wat voor cijfer ik heb, als het maar een voldoende is. "
Marike veranderde in Seattle, zegt Arie Lels. Daar was ze na haar
eindexamen naar toe gegaan om een jaar high school te doen. "Ze
verveelde zich dood en toen heeft ze op een dag een fiets gekocht en is
gaan rondrijden. Ze zag een scheepswerf met een Nederlandse vlag. Ze is
afgestapt en ze is er de rest van het jaar blijven werken."
Marike veranderde nog meer op de HTS, zegt Arie Lels. "Dat kwam door
Vossnack. " Ernst Vossnack, was vroeger de baas van de
scheepsbouwafdeling van Nedlloyd. Marike van Lier Lels liep stage bij
hem. Vossnack zei tegen haar dat ze naar de TU in Delft moest. Haar
tante: "Hij was een vaderfiguur voor haar. En zij het meisje uit daar
was laatst een meisje loos." Ernst Vossnack, nu allang met pensioen,
woont in Friesland waar hij zeilboten bouwt voor zijn kleinkinderen:
"Ze moest voor mij de optimale grootte van de bulb voor
containerschepen berekenen." Dat is de duikbootkop onder de neus van
een schip. "Dat deed ze buitengewoon goed. Ze is een begaafd kind. En ze
heeft een grote neiging tot schepen."
Hij nam haar in de weekends met zijn zoons mee om in de haven naar
tankschepen te kijken. "Ze is een echte zeebonk, of hoe zeg ik dat? Een
zeevrouw. Ze zeilde mee op De Eendracht, ik geloof dat ze het gebracht
heeft tot bootsman, misschien wel tot stuurman. Ze is geen type van
help, ik krijg vieze handjes of mijn jurk wordt vies."
Hij vindt het jammer dat ze niet bij hem is gebleven. Marike van Lier
Lels ging van de scheepsbouw naar de lijndiensten van Nedlloyd. Van
techniek naar logistiek.
"Ik ben haar uit het zicht verloren", zegt Vossnack. "Ik krijg nog
weleens een kaart van haar uit de Himalaya." Haar vader: "Ik heb zelf
ook HTS gedaan, ik weet wat het is om hele dagen te tekenen. Dat is
Marike denk ik opgebroken. Op de TH is ze rederijkunde gaan doen, meer
het management van schepen."
Leo Berndsen, bestuursvoorzitter van Nedlloyd, leerde Marike van Lier
Lels kennen in 1993, toen hij in dienst kwam van Nedlloyd. "Ze legde uit
wat ze deed: zorgen dat de containers overal ter wereld zo
efficiënt mogelijk worden ingezet. Ze vertelde heel prettig, met
veel empathie. Je wist dat zij wist waar ze het over had. Marike heeft
de uitzonderlijke eigenschap dat ze een goede linker- én een
goede rechterhersenhelft heeft." Het kantoor van Nedlloyd ligt tegenover
het huis waar Marike van Lier Lels woont, samen met Yvonne Kasteleijn,
aan de Rotterdamse Leuvehaven. Ze kijkt uit over rijnaken en hijskranen
en de Erasmusbrug.
Leo Berndsen: "Tijdens een kerstdiner in 1994 of '95 leerden mijn vrouw
en ik haar partner ook kennen. Het klikte meteen. Wij zijn ook
zeilers." Marike van Lier Lels ging voor Nedlloyd de hele wereld over.
Toen ze terugkwam, in 1992, werd ze logistiek manager. Drie jaar later
was ze directeur van Van Gend & Loos, dochter van Nedlloyd. Haar vader:
"Toen ze eenmaal in Hongkong zat en daarna in Singapore, dacht ik: dit
gaat geweldig." Haar moeder: "Ze kwam terug en ze werd de baas van
Nedlloyd Lijnen. We waren ontzettend trots." Haar vader: "Ze heeft
dezelfde ideeën op het gebied van leidinggeven als ik. De kern is
dat ze mensen in hun waarde laat en ze de kans geeft om ook eens iets
te opperen. Ze denkt niet hiërarchisch. Ze heeft geen uitgesproken
ideeën over hoe een ander moet zijn." Haar moeder: "Ze zal nooit
met de vuist op tafel slaan. Ze zou steigeren als iemand dat bij haar
deed. Dat heb ik altijd tegen mijn kinderen gezegd: ga na hoe je zelf
behandeld wilt worden." "Er kwam hier eens een besteller van Van Gend &
Loos aan de deur", zegt haar tante. "Ik zei: dat is ook toevallig, een
nichtje van mij is de directeur. Zei hij: O Marike." Ze is geen
carrièrevrouw, vindt Leo Berndsen. Hij zegt dat ze bij Deutsche
Post, sinds vorig jaar de eigenaar van Van Gend & Loos, een hogere
functie kon krijgen. "Die heeft ze geweigerd, omdat ze zich daar niet
goed bij voelde. De hoogste baas van Deutsche post heeft haar
persoonlijk nog gevraagd te blijven. "
Bovendien zou ze moeten verhuizen naar Duitsland. Ze wilde liever hier
blijven voor Yvonne, zeggen haar ouders. Die is onderwijzeres in
Ridderkerk. Ze zou ook niet aarden in de Duitse bedrijfscultuur, zeggen
haar ouders. Veel te hiërarchisch. Berndsen: "Haar vader sprak ons
toe nadat ze tot zakenvrouw van het jaar was gekozen. Ik had haar
voorgedragen. Hij zei: laat Marike heel. Ik snap wat hij bedoelde. Hij
bedoelde: laat haar zichzelf zijn." Haar ouders maakten zich vroeger
weleens zorgen dat hun dochter te hard werkte. Haar vader: "Ze is niet
een type dat erg goed voor zichzelf zorgt. " Haar moeder: "Dat vult
Yvonne nu aan." Haar vader: "Die let op haar." Haar moeder: "Die waakt
over haar gezondheid." Haar vader: "We zijn blij dat ze iemand heeft die
zorgt dat ze niet doordraait." Haar moeder: "Een gesprekspartner, een
uitlaatklep."
Dit voorjaar werd Marike van Lier Lels door de headhunters van
bureau Egon Zehnder gevraagd voor Schiphol. Haar moeder: "Van de zomer
begon ze er opeens over. Toen had ze de beslissing al genomen. Ze was
gevraagd." De vader: "Dat gebeurde geregeld." De moeder: "Ik zei: eerst
schepen..." De vader: "Toen vrachtwagens..." De moeder: "En nu
vliegtuigen. Wanneer ga je treinen doen?" De vader: "Ze zou een goeie
zijn voor de Nederlandse Spoorwegen. Daar is het nog veel beroerder dan
bij Van Gend & Loos voordat zij kwam." De moeder: "Ik vind het zo wel
welletjes. Ze is toch al zo ver buiten onze wereld gekomen." De vader:
"Ze is in ieder geval geen goeie voor de politiek." De moeder: "Daar is
ze veel te eerlijk voor." De vader: "Het is maar goed dat Cerfontaine de
onderhandelingen met Netelenbos voert. Als Marike dat moest doen,
zouden ze met blauwe ogen uit elkaar gaan." De moeder: "Ze zou gaan
meppen." Maar daar gelooft Gerlach Cerfontaine helemaal niks van.
"Politiek en bedrijfsleven zijn geen tegenstelling. En ze is relatief
jong, ze kan hier nog veel leren. Hij zegt dat hij geen kwartier nodig
had om haar over te halen. "Dit is zo'n leuk bedrijf." Leo Berndsen
begrijpt waarom Marike van Lier Lels bij Nedlloyd is weggegaan. Maar
hij vindt het erg. Hij hoopt dat ze nog een keer terugkomt. "Haar hart
ligt bij de scheepvaart, dat blijft bij dat soort mensen altijd
doortikken." Haar oude baas Ernst Vossnack kan er nog steeds wel om
huilen dat Marike van Lier Lels geen schepen is blijven bouwen, maar
afzakte naar de landtak van Nedlloyd, zoals hij het noemt. "Ik heb er
vannacht nog van gedroomd", zegt hij. "Nedlloyd had zich nooit door de
Engelsen laten kisten om rotschepen te gaan bouwen als Marike in de
zeetak was gebleven. Met Marike in de staf waren we sterk genoeg
geweest. Dan hadden we ons wel weten te verdedigen." Wat zijn de
slechte eigenschappen van de nieuwe operationeel directeur van Schiphol?
"Tja", zegt haar vader. "Tja", zegt haar moeder. Ze kijken elkaar aan.
Haar vader: "Ze is slecht in het onthouden van de weg." Haar moeder:
"Dat heeft ze van mij. Bij mij wordt een ritje naar de stad ook altijd
een tournee. Maar zij heeft nu een particulier chauffeur." Haar vader:
"Wat ze ook heeft, ze is erg snel. Als jij halverwege je verhaal bent,
weet zij al hoe het eindigt." Haar moeder: "Daar kunnen mensen zich
weleens aan ergeren. Dan zeggen ze dat ze kort door de bocht is. Dat
wordt haar dan verweten." Haar vader: "We gaan er verder niet op in. We
gaan ons kind niet afkraken."