M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Van oude merken die voorbijgaan
HENK VAN GELDER
"In de praktijk zou dit wel eens kunnen betekenen dat het reanimeren en vitaliseren van een oud merk betere kansen biedt dan het introduceren van een geheel nieuw merk", zei reclamemaker Jan Knaap, die het initiatief voor het onderzoek had genomen, destijds tegen het vakblad NieuwsTribune. "Zeker tegen de achtergrond dat het overgrote deel van de nieuwe producten (ook van bekende merken) flopt." Ook de afgelopen jaren verdwenen weer heel wat merken, voegde hij eraan toe, waarvan Davino (ijs) en Royco de bekendste zijn. Kortom: "Er wordt vaak iets moois weggegooid. Het is een veld van gemiste kansen." Voor het geflopte King Corn had Knaap zelfs een praktische suggestie: gebruik die merknaam voor een bake-off-variant, oftewel zo'n halfgebakken broodje dat thuis in de oven kan worden vervolmaakt. Nu is dat nog goeddeels een merkloze markt. King Corn zou daar goed in passen, aldus het advies, en misschien zou in de bijbehorende reclame weer ruimte zijn voor een jochie dat bij Japie wil gaan wonen. "Het brood is inmiddels van de markt verdwenen en het jongetje komen we ook niet meer tegen", schrijven Wim Goosen en Theo Visser in het pas verschenen boekwerk Feest der Herkenning, een Eeuw beroemde Merken. "Misschien is hij wel definitief bij Japie ingetrokken." Het boek is een uitgave van het grote Amsterdamse merkenbureau Markgraaf, dat sterke verhalen zou kunnen vertellen over de merkbescherming en de strijd tegen de handel in gepirateerde merken. Maar die staan er helaas niet. De samenstellers hebben alleen een groot aantal advertenties van bekende merken uit heden en verleden bijeengebracht, en die met gulle hand over de pagina's gestrooid. De verbindende tekstjes geven op luchtige toon wat toelichtingen, maar veel research verraden die niet. Het is een boek om plaatjes te kijken. Intussen is het jochie dat bij Japie wilde wonen, uitgegroeid tot een man van 36 jaar die Sebo Jan Woldringh blijkt te heten en als hoofd personeelszaken bij een groot bedrijf werkt. "Natuurlijk word ik op straat niet meer herkend, daarvoor is het allemaal te lang geleden", zegt hij in de catalogus bij de bezienswaardige tentoonstelling 'Reclamehelden' die tot en met 30 januari te zien is in de Beurs van Berlage van Amsterdam. Maar ook hij merkt nog geregeld hoe zeer de herinnering aan die reclamespotjes is blijven hangen: "Men komt er steeds weer op terug. Ik heb al in een aantal televisieprogramma's opgetreden, waaronder de shows van Paul de Leeuw en Sonja Barend. Overal ben ik geweest en dat was heel leuk en positief." Feest der Herkenning, Markgraaf Amsterdam, 75.
|
NRC Webpagina's
28 DECEMBER 1999
Ruziënde brillenwinkels |
Bovenkant pagina |