U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Plan VARA bedreigt bestel'
Als de VARA commercieel gaat, heeft dat 'dramatische gevolgen voor het publieke bestel'. Dat schrijven de vier onafhankelijke kroonleden in de raad van toezicht van de NOS in een open brief aan de VARA, de raad van bestuur van de NOS en staatssecretaris Van der Ploeg (Media).

Pokemonbal kost baby in VS het leven
De fastfoodketen Burger King gaat in Amerika miljoenen speelgoedverpakkingen terugnemen naar aanleiding van de dood van een dertien maanden oud meisje.

Blair: 'Greenwich' moet standaardtijd Internet worden
Dit stukje is per elektronische post vanuit Londen naar de redactie van deze krant verstuurd om 11.54 uur Nederlandse tijd.

Thailand verbiedt film over de koning van Siam
De censuur in Thailand heeft de recente film Anna and the King deze week verboden wegens de "onhoffelijke" en historisch onjuiste weergave van de geliefde monarchie in dat land.

Shell 'verklaart' dure benzine via kassabon en web
Stemmingmaken via de kassabon. Oliemaatschappij Shell heeft een nieuw middel ontdekt om haar klanten duidelijk te maken dat de overheid de belangrijkste veroorzaker is van de almaar stijgende brandstofprijzen.

Hond is dood. Weet de computer veel.
Mensen willen alles op elk moment. En door Internet en de mobiele telefoon kan het. Albert Heijn moet zich aanpassen.

Globaal denken, lokaal handelen
Naar olie boren, ruwe olie verwerken tot benzine en die op een tankstation aan de man brengen heeft op het eerste gezicht weinig met Internet en e-commerce te maken. Toch heeft de virtuele werkelijkheid de manier van werken bij Shell op zijn kop gezet.

Hoofdpijn voor statistici
Leveren computers en netwerken een extra bijdrage aan de economische groei? Meten is weten. Maar dan moet je wel weten wat en hoe je moet meten. De vraag wat het toenemend gebruik van informatietechnologie betekent voor het bruto nationaal product bezorgt economen hoofdbrekens. Sommige verschijnselen dreigen aan de greep van de statistici te ontglippen.

Van oude merken die voorbijgaan
Het brood was niet te vreten, dat gaf ook de geestelijk vader van de uiterst succesvolle reclamecampagne voor King Corn later onomwonden toe. Het was een muf soort fabrieksbrood, dat dan ook allang niet meer op de markt is.

'2000' is een merkentopper
ROTTERDAM, 28 DEC. Het jaar 2000 is een bron van inspiratie voor ondernemers. In de Benelux zijn maar liefst 1.384 merken gedeponeerd, waarin het getal op de een of andere manier is verwerkt. Volgens directeur B. Kist van het merkenbureau Shield Mark is het jaartal daarmee een topper. Vooral voor eenmalige gebeurtenissen is 2000 een goedbekkende aandachttrekker; aan Euro2000 en Sydney2000 valt niemand zich een buil. Maar de vraag is of een 'Millennium Burger 2000' in 2001 nog wel zal smaken. (ANP)

Uitgever Israel beschuldigd
Door onze correspondent
TEL AVIV, 28 DEC. Ofer Nimrodi, de uitgever van de Israelische krant Ma'ariv, is door de openbare aanklager beschuldigd van samenzwering tot moord tegen een kroongetuige in een afluisteringspoces tegen hem. Deze getuige had volgens de aanklacht in Indonesië of Thailand tijdens een geënsceneerd auto-ongeluk moeten worden vermoord. Nimrodi kan tot 72 jaar gevangenisstraf worden veroordeeld. Twaalf hoge politie-officieren die voor het grote geld van Nimrodi vielen zijn de afgelopen maanden uit hun post ontheven. Nimrodi kreeg van enkelen uit de politietop precieze inlichtingen over de stand van zaken van het geheime onderzoek naar zijn misdaden.

Meer geld KPN geëist
De Bulgaarse overheid wil van KPN en zijn Griekse branchgenoot OTE een hogere prijs hebben voor de verkoop van het meerderheidsbelang in de nationale telecommaatschappij BTC. KPN en OTE kwamen eerder overeen 1,1 miljard voor 51 procent van de aandelen BTC te betalen. KPN laat i weten niet onder de indruk te zijn van de Bulgaarse eisen.

Millennium-miljarden VS
Het Amerikaanse bedrijfsleven heeft tientallen miljarden dollars uitgegeven om mogelijke millennium-problemen te voorkomen. De 330 grootste concerns trokken gezamenlijk bijna 23 miljard dollar (50 miljard gulden) uit, zo blijkt uit een enquête van de Wall Street Journal. Bank en verzekeraar Citigroup spendeerde het hoogste bedrag; 950 miljoen dollar (2 miljard gulden).


Niet iedereen kan er rond de jaarwisseling even een weekje tussenuit, maar een virtuele reis zit er altijd in. Op de 'savvy traveler' (snuggere reiziger) website - een internetradioprogramma - vertellen mensen over gekke ervaringen met taxichauffeurs of 'op vakantie met de schoonouders'. Deze week ook een aangenaam verwarrend verhaal over Sinterklaas, van wie een Amerikaanse toerist in Amsterdam denkt dat het Santa Claus is. (www.savvytraveler.com)

NRC Webpagina's
28 DECEMBER 1999



( a d v e r t e n t i e )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)