M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Sponsorperikelen
HENK VAN GELDER
Met een nieuwe concessiewet voor de omroepen wil het kabinet een eind maken aan de bestaande onduidelijkheid. De vraag blijft echter of de regels in de toekomst duidelijker zullen zijn. Er komt weliswaar een sponsorverbod, maar dat gaat niet op voor de verslaggeving van sportieve, culturele en ideële evenementen. Men kan zich de begripsverwarring al voorstellen: de Heineken Night of the Proms is geen cultuur, de Uitmarkt wel. TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd, die zelf dit voorjaar een boete van 80.000 gulden kreeg opgelegd wegens een programmatisch een-tweetje met verzekeraar Achmea, zou het liefst zien dat voortaan alles is toegestaan. In een toespraakje bij de perspresentatie van het nieuwe tv- seizoen zei hij vorige week dat sponsor-inkomsten nodig zijn om het meerjarenplan van de publieke omroep te kunnen uitvoeren. Maar concreter was zijn kritiek op het onderscheid dat de nieuwe regeling maakt tussen sport en cultuur en de rest. "In de sponsor-regelgeving wordt gemeten met twee maten; zij is gebaseerd op willekeur, is ongeloofwaardig en leidt tot rechtsongelijkheid", aldus Van Doodewaerd, die als ex-directeur van een reclamebureau verstand van zaken heeft. "Er ontstaat een situatie waarin het beeldmerk van tabaksproduct Javaanse Jongens of het biermerk Oranjeboom expliciete tv-coverage krijgt via de registratie van het North Sea Jazz Festival, terwijl producten met een hoge voedingswaarde, zoals Chocomel, niet via bijvoorbeeld Te Land, ter Zee en in de Lucht hun beeldmerk kunnen tonen. Dit is discriminerend en maakt de publieke omroep ongeloofwaardig." Niet alleen werpt de TROS-voorzitter zich hier met ontroerende ijver op als pleitbezorger voor Chocomel, maar ook kan niet worden ontkend dat hij een punt heeft. In elk geval zal de AVRO dit jaar geen problemen meer hebben met de Heineken Night of the Proms. Na een conflict tussen de organisator van dit jaarlijkse Ahoy'-evenement met popsolisten in een symfonisch kader, slaat de bierfabrikant in december een nieuwe weg in. Het evenement heet voortaan Heineken NightLive en belooft een combinatie van popartiesten, symfonieorkest en filmthema's: movies in concert, om kort te gaan. Wie de optredende sterren zijn, wordt in de loop van deze week bekendgemaakt. En nu al staat vast, dat niet de AVRO, maar SBS6 eind dit jaar twee tv-registraties zal uitzenden. Overigens heeft het Commissariaat voor de Media gepleit voor een totaalverbod op alle vormen van programmasponsoring bij de publieke omroep. Ook dat zou de zaak heel wat duidelijker maken.
|
NRC Webpagina's
31 AUGUSTUS 1999
Keiharde antireclame |
Bovenkant pagina |