M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
De grote Cola-oorlog
HENK VAN GELDER
Decennia lang was Pepsi-Cola intussen de mindere van de twee. Tot in de jaren dertig stond Pepsi in de zuidelijke staten van Amerika bekend als the nigger drink, zo wordt in de tweede aflevering verteld: terwijl in de blanke gezinnen Coca-Cola werd gedronken, moesten de arme zwarten zich tevreden stellen met het goedkopere Pepsi. In de vooroorlogse reclame voor Coca-Cola komen dan ook geen zwarten voor; hooguit als bediende, glimlachend op de achtergrond bij een geslaagd gezinnetje. Als er gasten kwamen, stond de fles Coca-Cola op tafel in de woonkamer. Dat die fles in de keuken soms met Pepsi werd gevuld, bleef voor de gasten een geheim. Nog maar tien jaar geleden trok Boudewijn Büch trouwens op een persconferentie van Coca-Cola - tegen betaling - nog een vies gezicht als 'dat andere merk' of die 'P-Cola' ter sprake kwam. Maar toen was de opmars van Pepsi-Cola al volop gaande. Eind jaren zestig kon Coca-Cola nog succesvol de schijn van internationale verbroedering wekken met het aanstekelijke I'd like to teach the world to sing (in perfect harmony), alsof er op de hele wereld maar één cola-merk bestond. Daarna werd duidelijk dat Pepsi-Cola minstens zo serieus moest worden geworden. In de documentaire, gebaseerd op het doorwrochte boek For God, Country and Coca-Cola van Mark Pendergrast, wordt veel belang gehecht aan Pepsi's blinddoekcampagne uit de jaren zeventig, waarin heel wat testpersonen - vaak tot hun eigen verrassing - de voorkeur gaven aan het glas dat Pepsi bleek te bevatten. Overal zijn die commercials gemaakt; in Nederland met Johnny Kraaykamp jr. Coca-Cola schrok, liet in het geheim eigen blinddoektests houden en ontdekte dat iets meer dan de helft van de proefpersonen inderdaad de voorkeur gaf aan het iets zoetere Pepsi. Dat leidde in 1985 tot de marketingblunder van de eeuw (een vernieuwde Coca-Cola), waarop de wraak van Pepsi des te zoeter was: een spotje met een paar oude mannen in schommelstoelen die zaten te klagen dat de hele wereld om hen heen veranderde - behalve Pepsi - dat was gelukkig nog steeds even lekker. Na drie maanden keerde Coca-Cola al op zijn schreden terug. Iets van de oude arrogantie is echter nog bewaard gebleven: Coca-Cola werkte aan de documentaires niet mee, Pepsi-Cola wel. De Cola oorlog, Ned.3, 23.25-0.15u.
|
NRC Webpagina's
7 SEPTEMBER 1999
Sponsorperikelen |
Bovenkant pagina |