M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Baby zoekt IT'ers
HENK VAN GELDER
Zo beloofde de firma Fair Information Services aan sollicitanten al eens een geheel gerestaureerde Jaguar E-type Roadster, die bij navraag overigens een schaalmodel bleek te zijn, terwijl sollicitanten bij de firma Centric een door de multidisciplinaire Herman Brood beschilderde computermuis ontvingen. Het kan in deze sector blijkbaar niet gek genoeg zijn. Intussen kwam CMG in mei reeds in het nieuws door solliciteren via Internet mogelijk te maken, en daarbij nadrukkelijk te verklaren dat de sollicitant dus thuis achter de computer kon blijven zitten - desnoods in boxershort en gymsokken. Als extra attractie bleek het bedrijf zelfs bereid te zijn op diens huisadres, voordat het virtuele sollicitatiegesprek begon, een dampende pizza te laten bezorgen. "Ongetwijfeld zullen er wel een paar grapjassen doorheen komen, maar ja, over een te veel weggegeven pizzaatje komen we wel heen", zei een CMG- functionaris destijds tegen het vakblad Adformatie. En nu blijkt bioscoopreclame voor CMG de volgende stap te zijn. Sinds een paar dagen draait in de bioscopen het filmpje met de baby, een IT'ertje in de dop dat ook in werkelijkheid een voorbeeld van geavanceerde technologie is. Een echte baby zou niet kunnen wat dit wonderlijke wezen kan; het is dan ook vervaardigd uit buigzame kunststof, heeft een lijfje vol motortjes en werd radiografisch bestuurd. Een blik achter de schermen leert zelfs dat de prille wereldburger geen beentjes heeft; die waren onnodig voor het gewenste effect. Het filmpje, gemaakt door het in personeelswerving gespecialiseerde bureau ACA in Amsterdam, is volgens een van de makers "eigenlijk heel clichématig in een kroeg bedacht". Het vertelt verder niets over het bedrijf zelf. "CMG is bij de doelgroep bekend genoeg", aldus Remke Bouwman, stafmedewerker arbeidsmarktcommunicatie. "We wilden alleen maar op een nieuwe manier laten weten dat het leuk is bij ons te werken, en bioscoopreclame is een nieuwe manier met een hoge impact." In de bioscoop komen veel mensen in wie CMG is geïnteresseerd, zegt ze. "Het zijn vaak hoger opgeleiden van rond de dertig. Natuurlijk zullen we daarnaast ook mensen bereiken die buiten onze doelgroep vallen, maar dat is dan jammer. Niets aan te doen." De wervingsfilm wordt vooral gedraaid in het voorprogramma van speelfilms die dezelfde doelgroep aanspreken, zoals de nieuwe aflevering van Star Wars. "De mensen die we zoeken, zijn in veel gevallen geïnteresseerd in films met technische hoogstandjes. Daar zoeken we dus aansluiting bij. Romantische films of zoiets als Notting Hill zijn meer voor vrouwen, terwijl IT'ers nog steeds grotendeels mannen zijn. Dat verandert wel enigszins, maar niet overwegend." Het hele seizoen, tot en met juni, is de CMG-reclame in de bioscopen te zien. Nu al staat vast dat de personeelsnood eerder niet opgelost zal zijn.
|
NRC Webpagina's
12 OKTOBER 1999
Huishoudrobot wordt net zo gewoon als pc |
Bovenkant pagina |