M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
Zie ook:
|
Partijen actief op Duitse Web
MARIE-JOSÉ KLAVER
Zo'n 16 procent van de Duitse bevolking, 7,3 miljoen mensen, beschikt volgens de Gesellschaft für Konsumforschung over Internettoegang. Voor de politieke partijen is dat een reden om Internet als extra campagnemedium serieus te nemen. Vrijwel alle partijen beschikken over een goed vormgegeven en informatieve website. De SPD-site richt zich expliciet op oostelijk Duitsland. Hoewel slechts 3 procent van de huishoudens in de nieuwe bondsstaten online is, hopen de sociaal-democraten daar hun grote winst vandaan te halen. In een tien punten-programma legt de SPD uit hoe de Aufbau Ost en de innere Einheit eruit gaan zien (www.spd.de). Kanzler-Kandidat Gerhard Schröder heeft ook een eigen site, optimistisch 'Alles over de nieuwe kanselier' genaamd. Hij wordt gepresenteerd als doodnormale Duitse man, die het liefst Nudeln en Currywurst eet en aan zijn vierde echtgenote bezig is (www.schroeder98.de). Wie weet beschikt Schröder na morgen ook over het domein waarop nu zijn tegenstander Helmut Kohl campagne voert: www.bundeskanzler.de. Kohl gebruikt deze site niet voor partijpolitiek, maar voor redevoeringen en persoonlijke informatie. Ook jongeren worden bij de verkiezingen betrokken. Het weekblad Der Spiegel heeft samen met Microsoft een prijsvraag voor middelbare scholen uitgeschreven. Welke school maakt de beste verkiezingssite? 130 scholen nemen deel aan het Schüler-Projekt zur Bundestagswahl. Bill Gates komt persoonlijk naar Duitsland om de prijs uit te reiken. Met 80 miljoen inwoners is de Bondsrepubliek een belangrijke afzetmarkt voor de Amerikaanse softwaregigant. Bondskanselier Kohl beantwoordt op een speciale kindersite (www.bundeskanzler.de/kids), Kanzler für Kids, vragen over oorlog, belastingen en de zin van het leven. Een elfjarig meisje dat vraagt waarom het leven alleen uit belasting betalen bestaat, antwoordt Kohl dat zij zonder belasting niet naar school zou kunnen. En ja, ook hij maakt zich zorgen over het racistische geweld tegen buitenlanders en de vervuiling van het mileu. Wie deze politieke correctheid te veel wordt, kan terecht bij www.kohl-muss-weg.de om een elektronische petitie tegen Kohl te ondertekenen. De anti-Kohl actie is volgens de initiatiefnemer, een SPD-aanhanger uit Keulen, de eerste echte Internetcampagne in Duitsland. Op de site zijn artikelen te vinden waarin wordt uitgelegd dat de hoge werkloosheid (4,5 miljoen werklozen) aan het beleid van Kohl te wijten is. Objectiever is de interactieve Wahlatlas van de Friedrich Friedrich Ebert Stiftung met informatie over kandidaten voor de Bondsdag die via postcode, woonplaats of naam opgevraagd kan worden. Historische en statistische gegevens over eerdere verkiezingen worden in interactieve kaarten gepresenteerd zodat per kieskring de populariteit van partijen vergeleken kan worden (www.wahlatlas.de). De uitslag is morgenavond te zien op de site van het Statistisches Bundesamt (www.statistik-bund.de).
Overzichten van de Duitse verkiezingssites vindt u op www.yahoo.de en www.quarx.de/wahl. Voor wie het Duits niet machtig is, is er de verkiezingsspecial van CNN (www.cnn.com/SPECIALS/1998/09/germany) en de Nederlandstalige verkiezingspagina's van het Duitsland Instituut van de Universiteit van Amsterdam (xxLINK.nl/dia/duver).
Zie ook: Profiel over de sociale en economische achtergronden bij de Duitse verkiezingen.
|
NRC Webpagina's
26 SEPTEMBER 1998
Journalist tussen zijn lezers
|
Bovenkant pagina |