U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Zie ook:
Profiel over de sociale en economische achtergronden bij de Duitse verkiezingen.

Partijen actief op Duitse Web

MARIE-JOSÉ KLAVER
Van 'Politikverdrossenheit', tijdens de economische crisis die op de hereniging volgde de grootste frustratie van Duitse politici, is in Duitsland aan de vooravond van de parlementsverkiezingen niets meer te bekennen. De crisis is nog niet over, maar politiek mag weer. Dit jaar werd ook voor het eerst het Web ingezet om campagne te voeren en kiezers van informatie te voorzien. Honderden websites hebben de Duitse verkiezingen tot thema.

Zo'n 16 procent van de Duitse bevolking, 7,3 miljoen mensen, beschikt volgens de Gesellschaft für Konsumforschung over Internettoegang. Voor de politieke partijen is dat een reden om Internet als extra campagnemedium serieus te nemen. Vrijwel alle partijen beschikken over een goed vormgegeven en informatieve website. De SPD-site richt zich expliciet op oostelijk Duitsland. Hoewel slechts 3 procent van de huishoudens in de nieuwe bondsstaten online is, hopen de sociaal-democraten daar hun grote winst vandaan te halen. In een tien punten-programma legt de SPD uit hoe de Aufbau Ost en de innere Einheit eruit gaan zien (www.spd.de).

Kanzler-Kandidat Gerhard Schröder heeft ook een eigen site, optimistisch 'Alles over de nieuwe kanselier' genaamd. Hij wordt gepresenteerd als doodnormale Duitse man, die het liefst Nudeln en Currywurst eet en aan zijn vierde echtgenote bezig is (www.schroeder98.de).

Wie weet beschikt Schröder na morgen ook over het domein waarop nu zijn tegenstander Helmut Kohl campagne voert: www.bundeskanzler.de. Kohl gebruikt deze site niet voor partijpolitiek, maar voor redevoeringen en persoonlijke informatie.

Ook jongeren worden bij de verkiezingen betrokken. Het weekblad Der Spiegel heeft samen met Microsoft een prijsvraag voor middelbare scholen uitgeschreven. Welke school maakt de beste verkiezingssite? 130 scholen nemen deel aan het Schüler-Projekt zur Bundestagswahl. Bill Gates komt persoonlijk naar Duitsland om de prijs uit te reiken. Met 80 miljoen inwoners is de Bondsrepubliek een belangrijke afzetmarkt voor de Amerikaanse softwaregigant.

Bondskanselier Kohl beantwoordt op een speciale kindersite (www.bundeskanzler.de/kids), Kanzler für Kids, vragen over oorlog, belastingen en de zin van het leven. Een elfjarig meisje dat vraagt waarom het leven alleen uit belasting betalen bestaat, antwoordt Kohl dat zij zonder belasting niet naar school zou kunnen. En ja, ook hij maakt zich zorgen over het racistische geweld tegen buitenlanders en de vervuiling van het mileu.

Wie deze politieke correctheid te veel wordt, kan terecht bij www.kohl-muss-weg.de om een elektronische petitie tegen Kohl te ondertekenen. De anti-Kohl actie is volgens de initiatiefnemer, een SPD-aanhanger uit Keulen, de eerste echte Internetcampagne in Duitsland. Op de site zijn artikelen te vinden waarin wordt uitgelegd dat de hoge werkloosheid (4,5 miljoen werklozen) aan het beleid van Kohl te wijten is. Objectiever is de interactieve Wahlatlas van de Friedrich Friedrich Ebert Stiftung met informatie over kandidaten voor de Bondsdag die via postcode, woonplaats of naam opgevraagd kan worden. Historische en statistische gegevens over eerdere verkiezingen worden in interactieve kaarten gepresenteerd zodat per kieskring de populariteit van partijen vergeleken kan worden (www.wahlatlas.de).

De uitslag is morgenavond te zien op de site van het Statistisches Bundesamt (www.statistik-bund.de).

Overzichten van de Duitse verkiezingssites vindt u op www.yahoo.de en www.quarx.de/wahl. Voor wie het Duits niet machtig is, is er de verkiezingsspecial van CNN (www.cnn.com/SPECIALS/1998/09/germany) en de Nederlandstalige verkiezingspagina's van het Duitsland Instituut van de Universiteit van Amsterdam (xxLINK.nl/dia/duver).


Zie ook:
Profiel over de sociale en economische achtergronden bij de Duitse verkiezingen.

NRC Webpagina's
26 SEPTEMBER 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Journalist tussen zijn lezers
(19 september 1998)
Online Aandelen
(19 september 1998)
Op zoek naar spelden
(12 september 1998)
Schaamteloze onkunde
(5 september 1998)
Het recht op versleuteling
(29 augustus 1998)
Het Monica effect
(22 augustus 1998)
Paniekzaaiers
(15 augustus 1998)
Actie-mail
(8 augustus 1998)
Uit de kast op het Web
(1 augustus 1998)
Seks en beschermde namen
(18 juli 1998)
Digitaal verzet tegen censuur
(4 juli 1998)
Opmars der filters
(27 juni 1998)
Bommengooien op het Net
(20 juni 1998)
Recht in de slag met Internet
(13 juni 1998)
Een wereldbrein
(6 juni 1998)
Ringo's krakende stoeltje
(30 mei 1998)
Ex-hackers worden voorzichtiger
(23 mei 1998)
De revolutie voorbij
(16 mei 1998)
Cultuurbarbaren en dieven
(9 mei 1998)
Nieuwe media, nieuwe grenzen
(2 mei 1998)
Het valt wel mee
(14 april 1998)
Usenet onder 'curatele'
(7 april 1998)
Een beetje samen op internet
(31 maart 1998)
De gaten in Windows
(24 maart 1998)
Het gevaar van zelfregulatie
(17 maart 1998)
Cyberaanval op het Pentagon
(10 maart 1998)
Gemodder met Webkanalen
(3 maart 1998)
Digitale revolutie geeft leraren het nakijken
(24 februari 1998)
Fascinatie en verbijstering
(17 februari 1998)
Niets vragen, niets zeggen
(10 februari 1998)
Op zoek in Nederland
(3 februari 1998)
Van @ tot zwart gat
(27 januari 1998)
Te weinig en te vroeg
(20 januari 1998)
Vieze woorden in de ruimte
(13 januari 1998)
Van boomhut tot grachtenpand
(6 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)