U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Het Monica effect

JEROEN VAN BERGEIJK
Onderin het televisiescherm verschijnt het commentaar van Internetgebruiker Robert Calco: ,,Dit was een juiste aktie, door een verkeerde president.'' Even later schrijft Matthew Dombroski ,,Ik zet vraagtekens bij de timing''.

Het nieuws van de Amerikaanse luchtaanvallen op Soedan en Afghanistan is nog geen uur oud, of er wordt in de chat-ruimte van 'cnn.com' al volop over gediscussieerd. Het CNN televisieprogramma Talkback Live waarin Amerikanen via e-mail, chat en webcams (aan het Internet verbonden videocamera's) op de actualiteit kunnen reageren, wordt weliswaar steeds door 'breaking news' over 'America Strikes Back' onderbroken, maar brengt zo nu en dan het commentaar van de Internet-gemeenschap rechtstreeks op televisie. ,,We weten niet of we de president nog kunnen vertrouwen'', meent Fred Bindewald. En zo gaat het maar verder. Voor wie de reacties van de websurfers op deze late middag volgt, is het al snel duidelijk: de Lewinsky-affaire wil de gemoederen in Amerika maar niet los laten. Het schandaal beïnvloedt nu zelfs de mening over de Amerikaanse vergeldingsactie. Op het Internet leverde de Lewinsky-affaire de afgelopen week een record aantal bezoekers op voor de grote nieuwswebsites, die net als de andere media, niet genoeg van het verhaal kunnen krijgen. Het wordt al 'het Monica effect' genoemd. Op de dag dat President Clinton zijn televisietoespraak hield waarin hij toegaf een 'ongepaste relatie' met haar te hebben gehad, werden er op de CNN website 20 miljoen pagina's opgevraagd, waarmee het oude record 15,5 miljoen (op de dag dat grote delen van Amerika werden geteisterd door tornado's) ruimschoots werd overschreden. De sites van ABC News en USA Today trokken op dezelfde dag allebei ruim anderhalf miljoen bezoekers.

De aanhoudende aandacht van de Internetgemeenschap voor de zaak Lewinsky heeft onder media-analisten nogal wat verbazing gewekt. Een opiniepeiling uitgevoerd door USA Today en CNN vlak na de toespraak van de president gaf namelijk aan dat maar liefst 65 procent van de Amerikanen vindt dat de zaak nu verder met rust gelaten moet worden. Het is welletjes geweest, zo lijkt de heersende mening. En dat staat in schril contrast met de extreem hoge bezoekcijfers voor nieuwswebsites (en de kijkcijfers voor de 24 uurs nieuwskanalen). Hier doet zich kennelijk het onder enquteurs bekende verschijnsel voor dat mensen in opiniepeilingen geneigd zijn dát antwoord te geven waarvan ze denken dat het van ze wordt verwacht, niet het antwoord dat het meest met de waarheid overeenkomt.

Maar verrassender dan de record aantallen bezoekers, is hoe al die Internetgebruikers met de Lewinsky-zaak omgaan. In plaats van het nieuws passief te consumeren, blijken websurfers een enorme behoefte te hebben om te participeren in de gebeurtenissen van de afgelopen dagen. Op America Online, met 11 miljoen gebruikers de grootste Internetaanbieder van het land, zijn de afgelopen dagen ruim 200.000 berichten geplaatst in de discussieruimtes gewijd aan de zaak-Lewinsky. Dat is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid reacties na de dood van Prinses Diana, aldus een woordvoerder van het bedrijf. Aan een chat sessie met voormalig Witte Huis adviseur George Stephanopolous op de website van ABC News deden 10.000 mensen mee, terwijl een gelijksoortig onderwerp op MSNBC.COM een recordaantal van 20.000 bezoekers trok. Het lijkt alsof Internet zijn reputatie van interactief medium eindelijk gaat waarmaken. Op de CNN site hebben enkele uren na het nieuws over de ontwikkelingen in Sudan en Afghanistan al zo'n tweeduizend mensen hun mening geventileerd op de 'discussion message boards' en al ruim 60.000 bezoekers geparticipeerd in een mini opinieonderzoek. Men kon stemmen over de vraag waarom president Clinton opdracht voor deze aanvallen heeft gegeven: was dat als een aanval op het terrorisme of juist als afleiding voor het Lewinsky-onderzoek? De meningen zijn zo'n beetje gelijkelijk verdeeld.

NRC Webpagina's
22 AUGUSTUS 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Paniekzaaiers
(15 augustus 1998)
Actie-mail
(8 augustus 1998)
Uit de kast op het Web
(1 augustus 1998)
Internationale toorn over zaak met kinderporno
(18 juli 1998)
Digitaal verzet tegen censuur
(4 juli 1998)
Opmars der filters
(27 juni 1998)
Bommengooien op het Net
(20 juni 1998)
Recht in de slag met Internet
(13 juni 1998)
Ruim 184.000 namen en wachtwoorden van klanten te kraken
(6 juni 1998)
Ringo's krakende stoeltje
(30 mei 1998)
Ex-hackers worden voorzichtiger
(23 mei 1998)
De revolutie voorbij
(16 mei 1998)
Cultuurbarbaren en dieven
(9 mei 1998)
Nieuwe media, nieuwe grenzen
(2 mei 1998)
Het valt wel mee
(14 april 1998)
Usenet onder 'curatele'
(7 april 1998)
Een beetje samen op internet
(31 maart 1998)
De gaten in Windows
(24 maart 1998)
Het gevaar van zelfregulatie
(17 maart 1998)
Cyberaanval op het Pentagon
(10 maart 1998)
Gemodder met Webkanalen
(3 maart 1998)
Digitale revolutie geeft leraren het nakijken
(24 februari 1998)
Fascinatie en verbijstering
(17 februari 1998)
Niets vragen, niets zeggen
(10 februari 1998)
Op zoek in Nederland
(3 februari 1998)
Van @ tot zwart gat
(27 januari 1998)
Te weinig en te vroeg
(20 januari 1998)
Vieze woorden in de ruimte
(13 januari 1998)
Van boomhut tot grachtenpand
(6 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)