NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





DE MOLUKKEN
VERGANKELIJKHEID VAN EEN EEUWIG VERBOND
RMS
HISTORIE
MOOISTE MEISJE VAN HET EILAND
BURGEROORLOG
INTERNET
MOLUKKERS IN NEDERLAND
MOSLIMS
PORTRETTEN
PULANG
SAUDARA
NOORD-MOLUKKEN
CULTUUR
GUNA-GUNA
ORGANISATIES
BOEKEN
MUSEUM



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

Bidden | Vertekend beeld | Verraden | Humanitair | Verdriet | Navelstreng | Bloedbanden

Vertekend beeld

Naam: Etty Aponno (60)
Functie: leider van de Vrije Zuid-Molukse Jongeren in de jaren zestig en zeventig

,,Er wordt een geheel vertekend beeld gegeven van het geweld op de Molukken: het gaat niet om een conflict tussen christenen en moslims. De balans tussen de bevolkingsgroepen is verstoord door grote transmigratie van moslims. Jakarta heeft de Zuid-Molukken altijd stiefmoederlijk behandeld sinds het uitroepen van de RMS.

,,In 1975 en 1977 was ik woordvoerder van de treinkapers. Ik had begrip voor hun acties. Ze voelden de pijn van hun ouders, waar maar geen aandacht werd gegeven. Het was de woede, eigenlijk de machteloosheid die we gemeen hadden. Ik weet nu hoe je het moet benoemen: amputatiepijn. Je bent het al kwijtgeraakt, maar je voelt nog steeds de pijn.

,,In 1980 ben ik vijf weken naar de Molukken geweest. Ik heb daar opgeroepen om te stoppen met de RMS. Ik was erachter gekomen dat het bij de proclamatie van de RMS niet zo democratisch is toegegaan. Mijn boodschap was: aan de integriteit van de RMS hoeven we niet te twijfelen, wel aan de integriteit van de voorlieden. De pro-Soekarnisten en de orangisten stonden ten tijde van de RMS tegenover elkaar. Ambonezen tegenover Ambonezen. Het is uiterst pijnlijk als je daar achter komt. De conclusie: we maken deel uit van een grote tragedie, de tragedie van het kolonialisme. Voor de Indonesiërs waren we de steunpilaren van de belanda's die ons hebben gekoloniseerd. Onze vaders waren de verraders en daar zijn wij de kinderen van.

,,Ik ben niet meer actief in de Molukse beweging, maar ik ben te diep bij de RMS betrokken geweest om het helemaal te kunnen loslaten. Ik ben een andere kant op gegaan. De RMS heeft voor mij nu de betekenis van Rakyat Maluku Sorgawi (het hemelse Molukse volk). Het evangelie, dat is mijn alternatief.''

WIM BRUMMELMAN

NRC Webpagina's
3 FEBRUARI 2000


Foto: Walter Herfst Foto: Walter Herfst

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) FEBRUARI 2000