|
|
Fusiepogingen KLM heeft verscheidene malen geprobeerd om nauwe banden aan te knopen met andere grote luchtvaartmaatschappijen. Hoewel het enthousiasme in het begin steeds groot was, bleken de verschillen vrijwel altijd groter dan de overeenkomsten. Sabena en Swissair In de jaren vijftig begon KLM voor het eerst besprekingen over samenwerking met Swissair en het Belgische Sabena. Aanleiding was de snel toenemende slagkracht van de concurrenten uit de Verenigde Staten. De gesprekken over Europese integratie, waar later ook Air France, BEA en SAS aan meededen, duurden jaren en leverden niets op. Europair In 1959 sloot KLM zich aan bij lopende besprekingen tussen Sabena en de Duitse Lufthansa. Ook Air France en Alitalia deden snel mee. Het voorstel van KLM was om te komen tot een Europese 'werkgemeenschap' van West-Europese luchtvaartmaatschappijen, Europair genaamd. KLM haakte af uit protest tegen de voorgestelde verdeling van vervoersquota. Northwest Terwijl KLM in 1989 in Europa opnieuw praatte met Sabena en BA, waren de Nederlanders ook in de VS op zoek naar partners. Onverwachts snel slaagde KLM er in om een fors belang te nemen in Northwest Airlines. Hoewel de samenwerking regelmatig onder zware druk staat, wordt de alliantie beschouwd als een groot succes. British Airways (1) Na het mislukken van de gezamenlijke overname van Sabena raakten KLM en BA met elkaar in gesprek over een fusie. De maandenlange besprekingen ketsten in februari 1992 af op onenigheid over de onderlinge waardeverhoudingen en de daarmee samenhangende zeggenschap. Alcazar In januari 1993 werd KLM benaderd om mee te praten over uitbreiding van de Quality Alliance, een bestaand samenwerkingsverband tussen SAS, Swissair en Austrian Airlines. De werknaam werd Alcazar naar de vier hoektorens op de vroegere Moorse paleizen. De gesprekken liepen uiterst voorspoedig, maar braken af op het feit dat KLM noch Swissair de Amerikaanse partner wilde opgeven. Alitalia In 1996 begon KLM fusiegesprekken met het Italiaanse Alitalia. De onderhandelingen liepen zo voortvarend dat beide ondernemingen vanaf november 1999 feitelijk als één bedrijf opereerden. De verrassing was dan ook groot toen KLM eind april van dit jaar de banden opeens doorsneed, onder verwijzing naar de trage processen in Italië. British Airways (2) Al even verrassend was de aankondiging van KLM in juni dat er opnieuw met BA werd gepraat over een fusie. Amper vier maanden later werden de gesprekken afgebroken. Deze keer stond niet zozeer de waardeverhouding ter discussie, maar de vraag of KLM-BA wel Nederlands genoeg zou blijven om de landingsrechten en het open skies-akkoord niet in gevaar te brengen.
|
NRC Webpagina's 12 oktober 2000
|
Bovenkant pagina |
|