NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 



Overzicht eerdere
afleveringen


PROFIEL INFRASTRUCTUUR

HET IS TIJD VOOR ANDERE WEGEN
VERDELING GELD
NOORDEN
OOSTEN
ZUIDEN
REGIO AMSTERDAM
REGIO UTRECHT
REGIO ROTTERDAM
REGIO DEN HAAG
PROCEDURE
REVEIL VOOR PARTICULIER GELD
FINANCIERING
PROJECTEN
MEER SPOOR DAN WEGEN
GRAFIEKEN
LINKS

Het is tijd voor andere wegen

Floris van Straaten
Op tientallen plaatsen wordt gewerkt aan de snelwegen. Maar het asfaltdenken heeft zijn langste tijd gehad. In de toekomst gaat het geld naar spoorbanen.

DE ONTHULLING van de nieuwste plannen voor infrastructuur van het kabinet, vorige maand, had iets weg van een speciale trekking van de staatsloterij. Het evenement kon rekenen op een bijzonder aantrekkelijk prijzengeld van 26 miljard gulden, te verdelen over de periode van 1999 tot 2003. In heel Nederland keken op 23 oktober mensen, vooral die van de bestuurlijke kaste, met kloppend hart of hun lotnummers - A50, A73, A35, N57, enz. - binnen de prijzen waren gevallen.

De grote winnaar heette echter: openbaar vervoer. Juist daarin besloot het kabinet de komende jaren miljarden guldens te investeren. Ruim de helft van het budget is daarvoor gereserveerd. Met name stadsgewestelijke spoorverbindingen in de Randstad zullen op volle kracht worden ontwikkeld. De grote verliezers waren provincies in vooral het zuiden en oosten van het land, die hadden gehoopt op geld voor dringend gewenste nieuwe stukken weg.

Als doekje voor het bloeden stelde het kabinet de regio's nieuw overleg in het vooruitzicht. Daarbij zou wellicht met wederzijds geven en nemen alsnog iets te regelen vallen. Dat overleg zal de komende weken plaatshebben. Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) had bovendien nog een troostrijke, zij het rijkelijk vrijblijvende boodschap. In 2010, zo beloofde ze opgewekt, zouden vrijwel alle knelpunten in Nederland te land en te water zijn opgelost.

Als het nieuwe Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) van Netelenbos een ding duidelijk maakt, dan is het wel dat asfalt onder Paars II uit de gratie is. Afgezien van reeds eerder in gang gezette verbeteringen aan de aanvoerroutes (de zogeheten achterlandverbindingen) naar de 'mainports' Rotterdam en Schiphol, zit er op dat terrein verder weinig in het vat. Ook uit het regeerakkoord van afgelopen zomer viel dat al op te maken.

Aanhangers van het openbaar vervoer, zoals de reizigersorganisatie Rover, zijn opgetogen over het nieuwe MIT. Na de op dit terrein weinig daadkrachtige minister Jorritsma ziet de organisatie nu nieuwe hoop gloren. ,,Nu hebben we een nieuwe minister die met dit MIT binnen enkele maanden al de spijker op de kop slaat'', aldus Kees Rotteveel van Rover.

Dat de slinger die kant uitging, tekende zich overigens al langer af. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft het eens zo vaste geloof in asfalt en beton allang afgezworen. Aan de Haagse Plesmanweg maakt men zich tegenwoordig drukker om duurzame economische ontwikkeling en het beheersen van de effecten van mobiliteit op milieu en veiligheid dan om nieuwe klaverbladen of extra rijstroken.

Het aanleggen van nieuwe wegverbindingen moet zoveel mogelijk voorkomen worden, adviseerde de Raad voor Verkeer en Waterstaat, een adviesorgaan van het ministerie, vorige zomer bijvoorbeeld uitdrukkelijk. ,,Ik rij veel tussen Amsterdam en Utrecht en je ziet het daar steeds voller worden'', zegt ir. H. Heyning, lid van de raad. ,,Vroeger reed ik het 'sochtends in twintig minuten en tegenwoordig heb ik er al gauw een uur voor nodig. Maar moet je er dan nog weer een strook bijleggen? Is dat de oplossing? Ik denk het niet.''

De tijd is aangebroken om andere wegen te bewandelen zoals die van het prijsmechanisme. Platter gezegd: de automobilist zal in zijn portemonnee worden geraakt. Daarom is het kabinet vastbesloten nog deze periode het rekeningrijden in te voeren. Wie tijdens de ochtendspits van de schaarse ruimte op de weg gebruik wil maken, moet daarvoor betalen. Mensen die niet per se tijdens de ochtendspits op de weg hoeven te zijn, zullen gauwer geneigd zijn hun rit uit te stellen. Zo wordt het verkeer gelijkmatiger verdeeld en wordt de weg doelmatiger benut.

Daarnaast wil het kabinet proberen goed openbaar vervoer aan te bieden in de hoop dat meer automobilisten en potentiele nieuwe automobilisten de auto links zullen laten liggen. De aandacht van het kabinet gaat daarbij vooral uit naar sneltram- en metroverbindingen, die de nu in aanbouw zijnde VINEX-wijken met de centra van naburige steden zullen verbinden, vooral in het westen van het land, omdat dat met de ergste verstoppingsproblemen op de weg heeft te kampen.

Zo is er veel geld uitgetrokken voor tram- en metro-verbindingen in Rotterdam en Den Haag en moet ook RandstadRail, een hybride spoorlijn die het midden houdt tussen sneltram en metro, tussen beide steden alsnog van de grond komen. Amsterdam kan rekenen op 1,8 miljard voor de aanleg van de Noord-Zuidverbinding, terwijl ook Utrecht goed is bedeeld op dit terrein.

Lees Verder

NRC Webpagina's
6 november 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) NOVEMBER 1998