Overzicht eerdere
afleveringen
PROFIEL INFRASTRUCTUUR
HET IS TIJD VOOR ANDERE WEGEN
VERDELING GELD
NOORDEN
OOSTEN
ZUIDEN
REGIO AMSTERDAM
REGIO UTRECHT
REGIO ROTTERDAM
REGIO DEN HAAG
PROCEDURE
REVEIL VOOR PARTICULIER GELD
FINANCIERING
PROJECTEN
MEER SPOOR DAN WEGEN
GRAFIEKEN
LINKS
|
Regio Amsterdam
Het openbaar vervoer in de regio Amsterdam is de
laatste tien jaar sterk verbeterd. De grootste investering die de stad
onderging, was de aanleg van de Ringlijn: een metrolijn van het
havengebied via Amsterdam-West en Zuid naar de Bijlmer en Gein, waardoor
veel reizigers niet meer door de binnenstad hoeven te reizen. De kosten
bedroegen 414 miljoen gulden. Maar een Ringlijn is het eigenlijk niet,
want de metro loopt niet geheel rondom de stad. Bij de Isolatorweg, in
het havengebied, houdt de lijn op. Amsterdam wil graag de Ringlijn
doortrekken naar het Centraal Station om zo ook de IJ-oevers beter te
ontsluiten.
Noord-Zuidlijn
Of dat er op korte termijn van komt, is nog maar de vraag. Het staat nog
in geen enkel plan. En bovendien is Amsterdam in het Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport (MIT) al goed bedeeld. Waren de afgelopen
weken uit bijna alle regio's verontwaardigde reacties te horen,
Amsterdam reageerde ingenomen. Alleen al voor de Noord-Zuidlijn, een
nieuwe metrolijn, en de tram naar de nieuwe woonwijk IJburg werd 2,2
miljard gulden uitgetrokken.
Na een referendum en diverse ruzietjes met het ministerie van Verkeer en
Waterstaat werd met het uitkomen van het MIT eindelijk de aanleg van de
Noord-Zuidlijn veiliggesteld. Deze moet Amsterdam-Noord via het Centraal
Station verbinden met Amsterdam-Zuid/WTC. Amsterdam zal tot 2006, het
jaar waarin de metrolijn gereed moet zijn, op belangrijke locaties
moeten worden opengebroken. Het stadsbestuur beloofde voor het
referendum in 1997, waar te weinig mensen kwamen opdagen om de lijn te
verhinderen, dat er hooguit slechts enkele woningen gesloopt hoefden te
worden. Want sloop ten behoeve van een metrolijn, dat ligt gevoelig in
Amsterdam. In de jaren zeventig braken grote rellen uit toen een deel
van de Nieuwmarktbuurt tegen de vlakte moest voor de metro van het
centrum naar de Bijlmer.
Geen massale sloop dus deze keer. Hoewel, in de stad begint zich een
kleine beweging te roeren die vindt dat de Noord-Zuidlijn aangegrepen
moet worden om in de oude volksbuurt De Pijp aan stadsvernieuwing te
doen. Om woningen te sparen, is de metrolijn in de Ferdinand Bolstraat
24 meter onder de grond gedacht. Daardoor moet een diep station worden
aangelegd. Onder anderen wethouder Stadig (Ruimtelijke Ordening) vindt
dit een ongelukkige oplossing. Hij zou het liefst toch circa tweehonderd
woningen slopen, de lijn minder diep aanleggen en de straat een nieuw en
breder aanzien geven. Bewoners en bestuurders in De Pijp zien niets in
zijn ideeen. Ook zijn collega-wethouder Kohler (Verkeer) staat
vooralsnog niet te springen. Het opnieuw ter discussie stellen van sloop
ziet hij met het oog op het verleden als ,,drijfzand''.
Openbaarvervoernet
De Noord-Zuidlijn zou het begin kunnen zijn van een echt goed regionaal
openbaarvervoernet in de regio Amsterdam. Met het op den duur
doortrekken van de lijn naar Schiphol en Purmerend zou het openbaar
vervoer inderdaad wel eens kunnen wedijveren met de auto, zo geloven
sommige deskundigen. Verkeerseconoom P. Rietveld vindt dat het
vervoernet met de Noord-Zuidlijn, de Ringlijn en de Zuidtak al goed met
de auto kan concurreren. Daarom wordt het zo langzamerhand geloofwaardig
het rekeningrijden rondom Amsterdam in te voeren. Hij vindt het alleen
jammer dat de Utrechtboog, de Westboog en de Hemboog, die betere
treinverbindingen rondom de stad mogelijk maken, niet hoger op de
prioriteitenlijst zijn geplaatst. De Utrechtboog en de Hemboog zijn in
2005 gereed, de Westboog staat zelfs helemaal niet in het
Meerjarenprogramma.
Knelpunten
Een goed alternatief voor de auto kan de regio goed gebruiken. Rondom de
stad zijn vele knelpunten. Zo staat de Coentunnel al jaren in de
nationale file-top-5. Minister Netelenbos honoreerde echter niet de
plannen voor de aanleg van een tweede Coentunnel, tot grote
teleurstelling van het regionale bedrijfsleven en gemeenten ten noorden
van het Noordzeekanaal. Het noordelijke deel van de Westrandweg, die
Schiphol zo goed met de haven van Amsterdam zou verbinden, is evenmin in
het MIT terug te vinden. Het stadsbestuur ligt er, afgezien van de
VVD-wethouders, niet wakker van. Onder aanvoering van
GroenLinks-wethouder Kohler pleitte de stad al voor aanleg van een
beperkte tweede Coentunnel met 'doelgroepstroken' voor economisch
verkeer. Een nieuwe tunnel met tweemaal vier rijstroken zou alleen maar
extra autoverkeer aantrekken. Hiermee waren de omliggende gemeenten in
het geheel niet eens. Daardoor ontstond een ruzie-achtige sfeer in de
regio. Netelenbos zou vervolgens de verdeeldheid hebben aangegrepen de
'tweede Coen' te schrappen. Vanuit de VVD waren geluiden te horen dat
dit vooropgezet was door de GroenLinks-wethouder.
HERMAN STAAL
|
NRC
Webpagina's
6 november 1998
|